بین المللی

اعدام آرمان از نظر سازمان ملل محکوم است

خبرمهم: سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و نهادهای حقوق بشری اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی را به شدت محکوم کردند. عبدالعالی متهم به قتلی بود که زیر سن قانونی و در ۱۷ سالگی مرتکب آن شده بود. این اعدام نقض تعهدات جهانی است.سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و نهادهای حقوق بشری اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی را به شدت محکوم کردند. عبدالعالی متهم به قتلی بود که زیر سن قانونی و در ۱۷ سالگی مرتکب آن شده بود. این اعدام نقض تعهدات جهانی است.

نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل و اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۴ نوامبر (سوم آذر) با انتشار بیانیه‌هایی مقامات جمهوری اسلامی را متهم کردند با اعدام آرمان عبدالعالی تعهدات بین‌المللی خود را نقض کرده‌اند، زیرا این فرد به قتلی متهم بوده که زیر سن قانونی مرتکب آن شده بود.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، آرمان عبدالعالی پس از هشت سال زندان در سن ۲۵ سالگی اعدام شد. او متهم به قتل غزاله شاکر، دوست دختر خود بوده است.

مقامات قضایی جمهوری اسلامی همواره نسبت به درخواست‌های بین‌المللی در مورد انصراف از اعدام آرمان عبدالعالی بی‌اعتنا بوده‌اند. او بارها برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود.

محمود امیرمقدم، مسئول سازمان غیردولتی “حقوق بشر ایران” (IHR) مستقر در اسلو در این رابطه گفت: «اعدام آرمان عبدالعالی یک جنایت بین‌المللی است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امیرمقدم افزود: «در کنار اعدام به ظن جنایتی که گفته می‌شود زیر سن ۱۸ سال مرتکب شده و این خود نقض حقوق بین‌الملل است، زیر شکنجه از آرمان اعتراف گرفتند و بدون برگزاری دادگاهی منصفانه او را به اعدام محکوم کردند.»

به گفته سازمان حقوق بشر ایران، وکیل آرمان پیشتر درطی یک مصاحبه گفته بود «میله بارفیکس که آرمان در هنگام بازداشت اعتراف کرده غزاله را با آن به قتل رسانده، هیچ‌گاه توسط پلیس مورد بررسی کارشناسی قرار نگرفته است.»

در وبسایت این سازمان همچنین آمده است که “تا امروز هیچ جسدی نیز کشف نشده است” و در ادامه نوشته شده: «آرمان را پس از اینکه برای ششمین بار، جهت اعدام به سلول انفرادی منتقل کردند، دوباره به بند بازگرداندند و ساعت ۸ شب گذشته مجددا به سلول انفرادی منتقل کردند. آنها اجازه آخرین ملاقات را هم به خانواده آرمان ندادند.»

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل ضمن اشاره به “هشدارآمیز و شوک‌آور بودن” این خبر گفت که مقامات جمهوری اسلامی بی‌اعتنا به درخواست‌های مکرر نهادهای گوناگون، حتا تماس سازمان ملل با مقامات ایران برای جلوگیری از این اعدام، آن را اجرا کرده‌اند.

اتحادیه اروپا: این اعدام نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی است

اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه ۲۴ نوامبر اعدام آرمان عبدالعالی ۲۵ ساله را به شدت محکوم کرد و آن را نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی خواند.

یک سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که “اتحادیه اروپا اجرای این حکم اعدام را به شدت محکوم می‌کند”.

در این بیانیه آمده است اتحادیه اروپا یک بار دیگر یادآوری می‌کند که احکام اعدام برای افرادی که زیر ۱۸ سال مرتکب جرم می‌شوند، نقض تعهدات جهانی و کنوانسیون بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی و کنوانسیون جهانی حقوق کودک محسوب می‌شود.

این بیانیه می‌افزاید که ایران هر دو کنوانسیون بین‌المللی را امضا کرده اما به رغم تعهدات خود به اعدام کودک‌مجرمان ادامه می‌دهد. /یورونیوز

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا