بین المللی

انگلیس: به دنبال رویارویی دریایی با چین نیستیم

خبرمهم: وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد حضور نظامی لندن در دریای جنوبی چین با هدف رویارویی دریایی با پکن در این منطقه نیست.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع انگلیس می‌گوید لندن قصد رویارویی دریایی با پکن را در دریای جنوبی چین ندارد.روزنامه گاردین به نقل از یک منبع آگاه در وزارت دفاع انگلیس گزارش داد: لندن برنامه‌ای برای مقابله دریایی با پکن در آب‌های مورد مناقشه دریای جنوبی چین ندارد.
منابع آگاه می‌گویند: گروه حمله «اچ ام اس» ملکه الیزابت ده‌ها مایل دورتر از جزایر مورد مناقشه اسپراتلی و پاراسل حرکت خواهند کرد. ناو هواپیمابر ملکه الیزابت و کشتی‌های هم پیمان آن نیز اوایل این هفته وارد دریای جنوبی چین شدند و انتظار می‌رود تا پایان شنبه از آنجا خارج شوند.
سخنگوی وزارت دفاع ملی چین روز جمعه در بیانیه‌ای در این باره گفت: «چین به آزادی ناوبری احترام می‌گذارد، اما قاطعانه با هر فعالیت دریایی که باعث مناقشه و اختلاف شود برخورد خواهد کرد.»
و در ادامه افزود: «اقدامات نباید هرگز به بی‌ثباتی در منطقه دریای جنوبی چین منجر شود و از جمله این اقدامات می‌توان همکاری اخیر نظامی میان ژاپن و انگلیس را نام برد. نیروی دریایی چین در مقابل چنین رفتاری اقدامات متقابل انجام می‌دهد.»
این اظهارات مقام چینی در حالی مطرح می‌شود که انگلیس برای نخستین بار ۲ ناوشکن و ۲ ناوچه سلطنتی خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه مستقر خواهد کرد. این تجهیزات قرار است به ژاپن بروند در میان راه توقفی در هند، سنگاپور و کره جنوبی هم داشته باشند تا در نهایت رزمایشی نظامی را با متحدان خود برگزار کنند.
پکن ده‌ها سال است که با کشور‌های منطقه آسیا – اقیانوس آرام بر سر جزایر دریای جنوبی چین وارد مناقشه شده است. این کشور و همسایگان آن از جمله ژاپن، ویتنام و فیلیپین مدت‌هاست که بر سر دریای جنوبی و شرقی چین واقع در منطقه آسیا با یکدیگر در تنش هستند. چین، جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی را جزء قلمرو خود می‌داند. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا