بین المللی

ظریف: از “خروج مسئولانه” نیروهای آمریکایی از افغانستان استقبال می‌کنیم / طرح طالبان برای برقراری دوباره امارت اسلامی عملی نیست؛ اجازه نمی دهیم این کشور به جنگ برگردد

خبرمهم: «محمد جواد ظریف» در نشست گفت و گوی «رایسینا» به صورت وبینار با حضور «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان و «ری‌سینا» همتای هندی خود گفت: اینکه سرانجام آمریکا از افغانستان خارج می‌شود، «یک اقدام مثبت» است و طالبان نباید از این فرصت برای افزایش خشونت استفاده کند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) تاکید کرد که ایران و کشورهای منطقه اجازه نمی دهند که افغانستان به دهه ۹۰ میلادی قرن گذشته برگردد.«محمد جواد ظریف» در نشست گفت و گوی «رایسینا» به صورت وبینار با حضور «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان و «ری‌سینا» همتای هندی خود گفت: اینکه سرانجام آمریکا از افغانستان خارج می‌شود، «یک اقدام مثبت» است و طالبان نباید از این فرصت برای افزایش خشونت استفاده کند.

وی افزود همچنین افزود که جمهوری اسلامی ایران از “خروج مسئولانه” نیروهای آمریکایی از افغانستان استقبال می‌کند و باور دارد که حضور نیروهای خارجی “هیچ زمانی برای امنیت منطقه و افغانستان مفید نبوده است.”

ظریف تاکید کرد که “گروه طالبان باید با استفاده از این فرصت بلافاصله مذاکره جدی را با دولت افغانستان آغاز کند. طالبان نمی‌توانند منتظر بمانند تا خلا به وجود بیاید و بخواهد از این خلا استفاده کند و افغانستان وارد جنگ داخلی شود. وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد که طالبان می‌تواند جز روند مذاکره باشد، اما نمی‌تواند آن را در کنترل خود داشته باشند.”

آقای ظریف گفت که می‌دانیم که طرح طالبان “برقراری دوباره امارت اسلامی افغانستان است ولی این طرح عملی نیست و توافق عمومی در مورد آن وجود ندارد. طالبان باید بدانند که بازگشت افغانستان به دهه ۹۰ میلادی ناممکن است.”

وی اظهار کرد که ایران و منطقه اجازه نمی‌دهد افغانستان به جنگ برگردد و از آنچه “نیروهای دموکراتیک” در کابل خواند، خواست تا “موضع واحد در مذاکرات” اتخاذ کنند تا مذاکرات به نتیجه برسد.

«حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در این نشست مجازی گفت: من فکر می‌کنم این بهترین فرصت است تا افغان‌ها مسئولیت امنیتی کشور شان را به عهده گیرند.

وی افزود که اکنون بهترین فرصت برای صلح است.

مشاور امنیت ملی افغانستان تاکید کرده که «پروسه صلح باید شامل تمام گروه‌های مختلف طالبان باشد، هیچ گروهی از آنها نباید از آن بیرون باشد».

به باور مشاور امنیت ملی کشور، «حالا زمان آن است که طالبان با حکومت افغانستان صلح کنند و بخشی از جامعه افغانستان شوند».

وی تصریح کرد که پس از توافق دوحه، فرصت خوبی به دست طالبان آمده بود که با گسترش روند سیاسی، گروه خود را بیشتر در سیاست مطرح کند، اما این گروه با طرح سناریوهای غلط برای پیروزی، این فرصت را از دست داد.

مشاور امنیت ملی افغانستان در بخشی دیگر از سخنانش، «اشرف غنی»، رییس جمهوری این کشور را لایق ترین فرد برای رهبری پروسه انتقال دانست و گفت: «رییس جمهور غنی احتمالاً بهترین فرد برای رهبری این انتقال است. هنگامی که اکثریت نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ عقب نشینی کردند، وی این انتقال را رهبری کرد. ما در حال ایجاد تیمی هستیم تا با ایالات متحده و ناتو در زمینه انتقال آن‌ها از کشور همکاری کنیم».

«اس جی شنکر»، وزیر امور خارجه هند هم در ادامه این نشست گفت که کشورش تصمیم جو بایدن برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان را “یک اقدام بزرگ می‌داند که مسیر آینده افغانستان و حتی منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.”

او گفت که هند هر چه در توان دارد برای ثبات و صلح در افغانستان انجام می‌دهد اما چالش‌های بزرگی در برابر افغانستان و منطقه وجود دارد.

گفت و گوی «رایسینا» (The Raisina Dialogue) یک کنفرانس چند جانبه است که هر سال در دهلی پایتخت هند برگزار می‌شود و از زمان آغاز به کار آن در سال ۲۰۱۶، این کنفرانس به عنوان برجسته‌ترین کنفرانس هند در حوزه سیاست راهبردی و اقتصاد سیاسی مطرح شد.

گفتنی است که اخیراً دولت بایدن اعلام کرد که نیروهای آمریکایی تا ماه سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد، بدون آن که شرطی بگذارد، متعاقب آن دولت افغانستان گفت که به این تصمیم دولت آمریکا احترام می‌گذارد و در زمینه خروج آنان همکاری خواهد کرد.

با این حال، دولت افغانستان از چند ماه به این طرف با ایران و هند، دو کشوری که بیشترین حمایت را از دولت افغانستان در روند صلح نشان داده‌اند، نزدیک شده است. /انتخاب

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا