بین المللی

پشت پرده تصمیم امارات

خبرمهم:امارات صدور روادید برای شهروندان ۱۳ کشور از جمله ایران را متوقف کرده است

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، قنادباشی: امارات از لحاظ امنیتی و اقتصادی روبه افول است
رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل خاورمیانه و در واکنش به تصمیم جدید امارات متحده ی عربی برای ممانعت از صدور روادید برای شهروندان ۱۳ کشور که جمعیتی اکثراً مسلمان دارند از جمله ایران می‌گوید:«به دنبال هیچ دلیل و تحلیلی نگردید الا این که امارات متحده در سراشیبی سقوط اقتصادی و امنیتی قرار گرفته و خودِ این رفتار تایید‌کننده ی این گزینه است.»
قناد باشی ادامه می‌دهد:« چشم بسته می‌توان گفت آن ۶ کشوری که آمریکا ورود شهروندان شان به این کشور را ممنوع کرده بود قطعا در بین این ۱۳ کشوری که امارات ورود آن‌ها و صدور روادید برای آن‌ها را محدود کرده، وجود دارند؛ چرا، چون یکی از راه‌های تضمین امنیت پاک کردن صورت مسئله است!»

 تصمیم امارات چه بوده؟

بر اساس آن چه خبرگزاری رویترز می‌نویسد امارات متحده عربی صدور روادید برای شهروندان ۱۳ کشور را که جمعیتی اکثراً مسلمان دارند، متوقف کرده است. ایران از جمله این کشورها است. این گزارش بر مبنای سندی منتشر شده که خبرگزاری رویترز می‌گوید یک مجتمع اقتصادی تحت مالکیت دولت امارات، برای شرکت‌های فعال در آن ارسال کرده است. در کنار ایران، در خاورمیانه کشورهای سوریه، یمن، لبنان، عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه از جمله دیگر کشورهای این فهرست هستند که با توقف صدور ویزای امارات مواجه شده‌اند.
در قاره آفریقا نیز لیبی، الجزایر، تونس، سومالی و کنیا شامل این تصمیم جدید امارات شده‌اند. رویترز می‌نویسد مقام‌های امارات هنوز در این‌باره به صورت عمومی اظهارنظر نکرده و دلایل و ابعاد این تصمیم نیز هنوز مشخص نیست.در همین حال «یک منبع آگاه» در این مورد به رویترز گفت که امارات متحده عربی به دلیل مشکلات امنیتی موقتاً صدور روادید جدید برای افغان‌ها، پاکستانی‌ها و شهروندان چندین کشور دیگر را متوقف کرده است. این منبع نگفته است این نگرانی‌ها مرتبط با چه مواردی است، اما گفته که انتظار می‌رود ممنوعیت ویزا برای مدت کوتاهی ادامه یابد. هفته گذشته، وزارت خارجه پاکستان خبر داده بود که امارات متحده عربی اعطای روادید جدید برای شهروندان پاکستان و برخی دیگر از کشورها را متوقف کرده است. این وزارتخانه گفت که علت این امر را از امارات متحده عربی جویا شده، اما گمان می‌کند این اقدام مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا باشد. وزارت امور خارجه پاکستان و منبع رویترز هر دو گفته‌اند افرادی که اکنون ویزای معتبری دارند تحت تاثیر محدودیت‌های جدید قرار ندارند و می‌توانند وارد امارات شوند.

 فرمان منع صدور ویزای آمریکا برای شهروندان ۶ کشور

تیرماه ۹۶ بود که دونالد ترامپ طی دو فرمان اجرایی، ورود شهروندان ۶ کشور از جمله ایران را به آمریکا ممنوع اعلام کرد. بر اساس آن فرمان که این روزها برخی خبرها از لغو آن خبر می‌دهند، ورود شهروندان ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن به خاک آمریکا ممنوع اعلام شد. در زمان صدور آن فرمان اجرایی اما سر و صداهای بسیاری به پا خاست و برخی ایالت‌ها با مراجعه به دادگاه فدرال در صدد لغو آن برآمده و بعضی ایالت‌ها نیز اساساً زیر بار اجرایی شدن آن نرفتند. حالا و سه سال پس از صدور آن فرمان در ماه‌های پایانی حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، این بار امارات دست به صدور دستور ممنوعیت اعطای روادید به شهروندان ۱۳ کشور زده است؛ ایران، سوریه، یمن، لبنان، عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه در کنار لیبی، الجزایر، تونس، سومالی و کنیا ۱۳ کشوری هستند که روادید ورود به خاک امارات برای آن‌ها صادر نخواهد شد. نکته ی قابل تامل این که ۶ نام از ۱۳ نام با دستور اجرایی دونالد ترامپ در تیرماه ۹۶ همان گونه که جعفر قناد باشی می‌گوید مشترک است.

 ۴ دلیل احتمالی ممنوعیت ویزای امارات برای ۱۳ کشور مسلمان

خبرگزاری رویترز که منبع اصلی و اولیه ی نشر این خبر بوده در یادداشتی درباره دلایل حذف صدور ویزای ۱۳ کشور از سوی امارات به مواردی چون احتمال حمله تروریستی، کرونا و روابط تیره سیاسی با برخی کشور‌ها از جمله ترکیه اشاره کرده است. به گزارش اتاق ایران و امارات و بر اساس سندی که توزیع شده بود صدور ویزا برای ۱۳ کشور مسلمان از جمله ایران، سوریه و سومالی، ترکیه، افغانستان، لیبی، یمن، الجزایر، کنیا، عراق، لبنان، پاکستان وتونس تا اطلاع ثانونی ممنوع اعلام شده است.رویترز در این باره نوشته است: سازمان هویت و تابعیت فدرال امارات متحده عربی در تماس با رویترز اظهارنظری نکرد اما بر اساس آنچه در گزارش رویترز به قلم الکساندر کورنول آمده به ۴ دلیل احتمالی اشاره شده است.
در این گزارش آمده است: این بخشنامه یک هفته پس از آن صورت گرفت که سفارت فرانسه در امارات متحده عربی از شهروندان خود خواست پس از ادعای دولت عربستان مبنی بر حمله با بمب دیپلمات‌هایش هوشیاری لازم را داشته باشند. به ادعای رویترز این انفجار که در جریان مراسم بزرگداشت و یاد بود جنگ جهانی اول در جده رخ داد، اولین حمله در سال‌های گذشته بود که از مواد منفجره در تلاش برای ضربه زدن به بیگانگان در این کشور محافظه کار استفاده شده است. در ادامه رویترز به عامل احتمالی دیگری پرداخته و نوشته است: ممنوعیت ویزا همچنین دو ماه پس از برقراری روابط رسمی کشورهای خلیج فارس با رژیم صهیونیستی اعمال می‌شود.حرکتی که باعث شکست دهه‌ها سیاست عربی بود و خشم برخی از دولت‌ها و جوامع مسلمان را برانگیخته است هر چند که دیگران از آن استقبال کردند. با این حال، منبع آگاه در این باره گفت این ممنوعیت ارتباطی با روابط امارات و اسرائیل ندارد و انتظار می‌رود فقط برای مدت کوتاهی ادامه یابد. اما سومین دلیل احتمالی که این نویسنده به آن اشاره دارد و به طور اخص به کشور ترکیه هم تاکید می‌کند روابط سیاسی امارات با کشورهای منطقه است و از این رو رویترز نوشت:« یک دیپلمات اظهار داشت که امارات متحده عربی با برخی از کشورهای ذکر شده مانند ترکیه روابط تیره و تار دارد.» و بالاخره چهارمین گمانه زنی رویترز به استناد خبری از وزارت امور خارجه است. هفته گذشته، وزارت خارجه پاکستان گفت که امارات متحده عربی پردازش ویزای جدید برای شهروندان خود و برخی دیگر از کشورها را متوقف کرده است، اما کسانی که قبلاً دارای ویزای معتبر بودند تحت تاثیر قرار نگرفتند و هنوز می‌توانند وارد امارات شوند.

 بحرین دنباله روی امارات در ممنوعیت صدور روادید!

دکتر جعفر قنادباشی ضمن بی‌اهمیت خواندن این رفتار امارات و تاکید بر این مسئله که به زودی بحرین نیز به این ماجرا خواهدپیوست و لیستی از کشورهای ممنوع الورود به منامه را اعلام خواهد کرد می‌گوید: امارات و دیگر کشورهایی که وارد کارناوال مسخره ی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده‌اند در قماری دوسر باخت حضور پیدا کرده‌اند و به زودی افول سیاسی، اقتصادی و از همه مهم‌تر امنیتی آنان را شاهد خواهیم بود.
این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به روش مرسوم در بین کشورهایی که دچار مخاطرات امنیتی می‌شوند، خاطرنشان می‌کند: این که دستگاه‌های امنیتی به آسانی ورود شهروندان برخی کشورها را ممنوع اعلام کنند نشان از شکنندگی امنیت در آن کشورها است ضمن آن که وارد معامله شدن با رژیم منحوس اسرائیل که مورد خشم و نفرت مسلمان و غیر مسلمان در سرتاسر جهان است این‌گونه دردسرها را نیز خواهد داشت.
قناد باشی می‌گوید: حکام امارات متحده ی عربی نه برای منافع ملی و به خاطر مردم که صرفاً به دلیل باقی ماندن بر سریر قدرت دست به چنین رفتار احمقانه‌ای زدند و قطعا تاوان سنگینی در جهان معاصر دامن آن‌ها را خواهد گرفت.

مراقب باشید به بیراهه نروید!

این کارشناس مسائل دنیای عرب با دست گذاشتن بر رفتار مشابهی که دونالد ترامپ سال‌ها پیش انجام داد، اظهار می‌دارد: این که اماراتی‌ها می‌خواهند بالانس جمعیتی خود را به تعادل برسانند یا چون جمعیت ایرانی‌ها در امارات زیاد شده است و نیز این که سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور سرگردان خواهند شد نکته‌های انحرافی است و رفتاری که امارات در پیش گرفته صرفاً یک دلیل دارد و آن مباحث امنیتی است.
قناد باشی ادامه می‌دهد: در مباحثی که توسط بنگاه‌های بزرگ خبری منتشر می‌شود معمولاً برای ایجاد تردید در اصل موضوع و انحراف افکنی به دلایلی اشاره می‌شود که اگرچه ظاهری آراسته و قابل قبول دارد اما در میان گزینه‌هایی که مطرح می‌شود آن چه پیدا نمی‌کنیم گزینه ی اصلی است مثلا در همین فقره ی اخیر خواهیم دید که بحث‌های جمعیتی و اجتماعی را از جمله ی دلایل بر می‌شمرند اما آن چه بدان اشاره نمی‌شود امنیت است؛ امنیتی که بسیار شکننده‌تر از همیشه شده و چون از بین رفته به دنبال بازگرداندن آب به جوی هستند.

 کویت وارد بازی عادی‌سازی نخواهد شد!

دکتر جعفر قنادباشی با اشاره به این که کشورهایی نظیر امارات متحده ی عربی که بیشتر از ۸۰ درصد از جمعیت آنان مهاجرانی غیر اماراتی تشکیل می‌دهند، افکار عمومی به معنایی که ما می‌شناسیم ندارند، تاکید می‌کند: اگر می‌بینید حکام سعودی از اعلام رسمی ملاقات با نتانیاهو ابا دارند به دلیل ترسی است که از مردم خود دارند واگرنه هیچ دلیلی ندارد وقتی دیداری در این سطح انجام شده است منکر آن باشند.
این کارشناس خاورمیانه ادامه می‌دهد: جنس کویت و استراتژی‌های سیاسی این کشور با بقیه ی کشورهای عربی تفاوت دارد و قطعا وارد بازی عادی‌سازی همچون بحرین و امارات نخواهد شد. قناد باشی البته معتقد است حکام بحرینی نیز همچنان در کلاف سردرگمی هستند که به ملت مسلمان خود چه پاسخی بدهند گو این که به گستردگی امارات وارد رابطه با اسرائیلی‌ها نیز نشده اند.

 ترکیه و تفکرات اخوانی

قناد باشی با دست گذاردن بر ترکیه به عنوان یکی از آن ۱۳ کشوری که ورود اتباع شان به امارات ممنوع شده می‌گوید: معمولاً اسرائیل با هرکشوری که وارد مذاکره و رابطه می‌شود اگر ریشه ی تفکرات آن جامعه ارتباطی با اخوان المسلمین داشته باشد قطعاً به مشکل خواهند خورد ضمن این که امارات از بین برهم خوردن امنیت به واسطه ی عادی‌سازی روابط با اسرائیل دقیقا به کشورهایی اجازه ی ورود نمی‌دهد که کینه ی دیرینه نسبت به اسرائیلی‌ها دارند.

 ژئوپلیتیک منطقه تغییری نخواهد کرد

دکترجعفر قناد باشی با گفتن این مسئله که اوج روابط امارات و اسرائیل از ارتباطات محدود تجاری و شهروندی برای مسافرت به دو کشور تجاوز نخواهد کرد تاکید می‌کند: اسرائیلی‌ها خودشان می‌دانند از منظر افکار عمومی بین‌المللی یک دولت کودک کش محسوب می‌شوند فلذا خودشان در روابطی که با کشورها دارند وارد دنیای نظامی و سیاسی نمی‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: اصلی‌ترین دلیل حضور آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه یک مسئله است؛ محافظت از کودکی نامشروع به نام اسرائیل پس وقتی پدر حضور داشته باشد نیازی به حضور فرزند نیست! آمریکایی‌ها تنها یک دلیل برای حضور در هر منطقه از جهان به ویژه خاورمیانه دارند و آن حفاظت از موجودیت اسرائیل است زیرا به خوبی فهمیده‌اند وعده ی ۲۵ ساله برای نابودی اسرائیل شعار نیست و محقق خواهد شد.
این کارشناس دنیای عرب در پایان خاطرنشان می‌کند: دنیای سیاست دنیای پیچیده‌ای است و به همین دلیل است که باید در ارائه تحلیل‌ها و تفسیرها دقت شود. او با ذکر خاطره‌ای از یکی از اساتید خود می‌گوید: تئوری‌های روابط بین‌الملل دقیقاً همان‌هایی است که در روابط بین‌الملل از اعتبار و ارزشی برخوردار نیست و اساساً این تئوری‌ها برای انحراف افکار عمومی اعلام و تبیین می‌شود.
قناد باشی به این نکته نیز اشاره دارد که عمر این گونه ارتباطات با کشوری که نفرت جهانی علیه او بسیج شده است بسیار کوتاه و غیرتاثیرگذار خواهد بود. این گونه مسائل بعد رفتن ترامپ از کاخ سفید قطعاً دستخوش تغییرات گسترده‌ای خواهد شد با این توضیح که حضور امارات در منطقه اینک حضوری دائماً همراه با ترس و احساس ناامنی است چون در کنار کشوری قرار گرفته که خودخواهان جنگ‌افروزی و خلق ناامنی در دنیا است./آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا