بین المللی

کویت فداکاری ایران را فراموش کرد

خبرمهم: نخست‌وزير کويت که به‌عنوان نماينده امير اين کشور در هفتاد و پنجميـن نشــست مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني کرد، در بخشي از سخنان خود به مسائل منطقه از جمله ايران پرداخت.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، این مقام کویتی مدعی شد که براساس اصل حسن همجواری که در منشور سازمان ملل نیز وجود دارد بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که تدابیر جدی به‌منظور ایجاد اعتماد و آغاز گفت‌وگو اتخاذ کند و این گفت‌وگوها باید براساس احترام به حاکمیت کشورها، عدم دخالت در امور داخلی کشورها و کاهش تنش در منطقه خلیج‌فارس باشد زیرا این امر می‌تواند در تقویت روابط و همکاری‌ها و احترام متقابل سهیم باشد و خواسته‌های تمام کشورها و ملت‌های منطقه از جمله امنیت و ثبات و آسایش را به بار می‌آورد و از تهران می‌خواهیم که برای خاموش کردن آتش تنش در منطقه با جامعه بین‌المللی همکاری کند. این اظهارات در حالی مطرح شده که جمهوری اسلامی ایران همواره به‌دنبال حل بحران‌های منطقه و گفت‌وگو با کشورهای عربی به منظور ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بوده است. با توجه به تنش‌های اخیری که کشورهای عربی علیه ایران در ماه‌های اخیر ایجاد کرده‌اند به نظر می‌رسد کویت نیز که معمولا سیاست متعادل‌تری داشته است نیز به این جبهه ضد ایرانی نزدیک‌تر شده است؛ امری که چالش‌های پیش روی منطقه را بیشتر خواهد کرد. در راستای بررسی این مساله « آرمان ملی» گفت‌وگویی با امیر موسوی، رایزن پیشین ایران در الجزایر داشته است که در ادامه می‌خوانید.

اظهارات نخست‌وزیر کویت علیه ایران در سازمان ملل با چه اهدافی انجام شده است؟

صباح خالد که امروز نخست‌وزیر کویت است سابقه دیپلماتیک در عربستان دارد و در سازمان کنفرانس اسلامی نیز سمت داشت. او شخصی ریشه‌دار در عرصه بین‌المللی و دیپلماتیک است و از او بعید بود چنین اظهاراتی در خصوص ایران ایراد کند و این اظهارات در مجمع عمومی سازمان ملل با بی‌انصافی نطق شد. جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته کمک‌های بسیار زیادی به کویت کرده است. در زمان اشغالگری صدام و هم بعد از آن در بازسازی و هم امروز همواره روابط ایران و کویت صمیمی و خوب بوده است. نخست‌وزیر کویت دو مطلب را ایران خواسته است. او مدعی شده است که ایران به منطقه اطمینان دهد که در امور داخلی آنها دخالت نمی‌کند و مشخص است این صحبت‌ها با سیاست خاصی نطق شده است زیرا بارها مقامات کویتی اذعان کرده‌اند که عربستان اجازه تعامل با ایران را نمی‌دهد. در خصوص ترسیم مرزهای دریایی و پیشرفت روابط دوجانبه همواره عربستان مانع کویت بود و مشخصا کویت روابط خود با ایران را به‌خاطر عربستان سعودی کاهش داد. امروزه کویت حتی در مساله روادید نیز کارشکنی می‌کند. بنابراین این اظهارات نیز به نحوی در راستای نزدیک شدن این کشور به عربستان بیان شده است.

کویت که امروز از ایران می‌خواهد تا به کشورهای منطقه تضمین امنیتی بدهد، خود چه نقشی در ناآرامی‌های منطقه داشته است؟

کویت در حمایت از تروریست در منطقه نقش بسزایی داشته است. عملا مفتی‌ها و رسانه‌های کویتی به یک تریبون برای حمایت از ترویست‌ها در یک برهه زمانی تبدیل شده بود و یادمان نخواهد رفت که شیخ عرعور از رسانه‌های کویت استفاده می‌کرد و از تروریست‌های وهابی حمایت می‌کرد. همین مفتی‌های کویتی بودند که تروریست‌های داعشی را در عراق به کشتن مردم تشویق می‌کردند. تروریست‌ها عملا در مقابل پارلمان کویت علیه ایران تظاهرات می‌کردند و برخی در پارلمان این کشور نیز حمایت می‌کردند.

روابط ایران و کــویت در ایام دفاع مقدس و جنگ خلیج فارس چــه فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گــذاشت و امروزه با چالش‌هایی مواجه است؟

یادمان نمی‌رود که کویت در مدت ۸ سال جنگ تحمیلی حامی مالی، تسلیحاتی و تبلیغاتی صدام بود اما پس از آن دوران ایران تمامی این رفتارهای ناخوشایند کویت را فراموش کرد و تلاش کرد پس از جنگ تحمیلی روابط خود را با کویت گسترش دهد به همین دلیل کمک بزرگی به این کشور در مقابل صدام کرد. ایران در روزهای اول به‌شدت مانع صدام برای حمله به کویت شد. نباید یادمان رود که آیت‌ا… هاشمی و ولایتی چه تلاش‌هایی برای حمایت از کویت در آن برهه زمانی انجام دادند و حتی به‌صورت علنی به صدام هشدار دادند که نباید به کویت حمله کند. پس از ورود عراق به کویت نیز حمایت‌ها ادامه داشت و صدام مجبور شد به اهالی کویت که مجوز از ایران داشتند احترام کامل بگذارد. پس از تصرف کویت، نظامیان عراقی به هیچ خانه‌ای که مدرک ایرانی داشتند جرات نداشتند حمله کنند و عملا ایران برای بسیاری از کویتی‌ها مصونیت ایجاد کرد. زمانی که عراق از کویت عقب‌نشینی کرد تمامی تاسیسات نفتی این کشور را به آتش کشید و ایران برای کنترل امنیت این تاسیسات و خاموش کردن آتش‌ها در کویت شهید داد. پس از روی کار آمدن دولت روحانی نیز تعامل فی‌مابین بسیار خوب و مثبت بود. ایران تمامی گذشته بد کویت را فراموش کرده است تا روابط خوبی با کویت داشته باشد اما آنها گوش به فرمان عربستان هستند. کویت درخصوص فلسطین نیز تا به امروز مواضع خوبی داشته است و نباید مجموعا با این لحن با ایران صحبت می‌کرد. ایران از کویت زخم خورده اما در سال‌های گذشته همیشه رابطه خوبی با امیر کویت داشته است. نخست‌وزیر کویت با نگاه به این مسائل سخنرانی خود را به شکل دیگری تنظیم می‌کرد./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا