بین المللی

امارات دنبال قسمتی از سرزمین عمان است

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  وزیر خارجه کشورمان در پی توافقات اخیر مشتریان منطقه‌ای آمریکا، تاکید کرد که فقط یک مساله وجود دارد و آن هم این است که توافقنامه‌‌های صلح، نه بین دشمنان، بلکه بین متحدان دیرینه امضا شده است. او بر این باور است که دونالد ترامپ عاجزانه دنبال یک عکس انتخاباتی است. دامادش با ارعاب مشتریان منطقه‌‌ای آمریکا، آنها را وادار کرد چنین عکسی برای او فراهم کنند. در این میان باید توجه کرد که در زمان مبارزه انتخاباتی با کلینتون نیز با ایجاد تنش در عرصه‌های جهانی ترامپ توانست نتایج انتخابات را به نفع خود رقم بزند. با هک کردن ایمیل کلینتون و حاشیه‌سازی دیپلماتیک در لیبی آغاز کرد و با اقدامات دیگر به هدف خود رسید. دولت ترامپ می‌خواهد تنش ایجاد کند تا حواس مردم را از اتفاقات داخلی این کشور منحرف کند. مساله امارات و رژیم‌صهیونیستی، ‌مزاحمت برای کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی و مکانیسم ماشه همگی در این راستا رقم می‌خورد. به همین علت آمریکا دست‌بردار نیست و اقداماتی نظیر عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی و فشار بر ایران را تکرار خواهد کرد. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ داشته است که در ادامه می‌خوانید.

توافق کشورهای عربی با رژیم‌صهیونیستی با چه اهدافی در دستورکار ایالات‌متحده قرار گرفته است؟

برخی کشورهای عربی و رژیم‌صهیونیستی سال‌های سال ارتباط داشتند. بحرین از گذشته با رژیم‌صهیونیستی در ارتباط بوده است. ترامپ با این اقدام خود امتیازاتی برای انتخابات جمع‌آوری می‌کند و عکس‌های انتخاباتی خود را تدارک می‌بیند تا با دستان خالی وارد عرصه انتخاباتی آمریکا نشود. مراسم امضای توافقنامه نیز در همین راستا تدارک دیده شده است. عمده تاثیر و هدف این توافق‌ها در انتخابات آمریکاست. رژیم‌صهیونیستی نیز از این توافق اهدافی را دنبال می‌کند که یکی از آنها نزدیک شدن به مرزهای آبی و خاکی ایران است. این اقدامات با وجود اینکه سبقه قبلی دارد اما ذاتا تنش‌زاست و قطعا گریبان این کشورها را در آینده خواهد گرفت.

کشورهای عربی به دنبال چه دستاوردی از توافق با رژیم‌صهیونیستی هستند؟

استراتژی امارات عوض شده است. امارات همواره با نگاه به داخل به دنبال پیشرفت در امور اقتصادی بود و تا حدود زیادی نیز در این عرصه نیز موفق بود. پس از بحران یمن و لیبی، امارت عملا به یک بازیگر منطقه‌ای تبدیل شد و وارد معادلات بین‌المللی در سطح منطقه خاورمیانه شده است. در همین راستا، مجمع‌الجزایری را در دریای سرخ و حوالی یمن به تصرف درآورده است تا با عربستان سعودی به رقابت بپردازد و همچنین به دنبال بلندپروازی‌های خود در عرصه منطقه‌ای هستند و بر این باور هستند که رژیم‌صهیونیستی می‌تواند به آنها کمک کند تا به اهداف خودشان در منطقه برسند. این توافق نیز در راستای پزشکی، نظامی و علمی صورت گرفته است و به نحوی بر این باور هستند که با آنها ارتقا پیدا می‌کنند. امارات حتی یک رقابتی با عمان در خصوص شبه‌جزیره مسندام دارد که از بخش اصلی عمان فاصله دارد و به نحوی به این منطقه از عمان نیز چشم دارند. امارات امروزه می‌خواهد از پشتوانه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم‌صهیونیستی استفاده کند و یک رویکرد خاص نسبت به این قطعه از خاک عمان دارد و به دنبال آن هستند. تسلط بر مسندام به معنای تسلط بر تنگه استراتژیک هرمز است تا به نحوی تسلط ایران را بر هرمز کمرنگ‌تر کند. رژیم‌صهیونیستی هم به دنبال این است تا به این تنگه مهم نزدیک‌تر شود و به همین علت به همکاری با امارات تن می‌دهد. این استراتژی و برنامه بلندمدت امارات است. عمانی که امروز می‌خواهد به رژیم‌صهیونیستی نزدیک شود باید از برنامه شوم امارات آگاه شود که در راستای تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای به خاک این کشور چشم دارد. امارات در اقدامی عجیب حتی به دنبال کمک نظامی به یونان است تا در مقابل ترکیه بایستند. این دقیقا نشان می‌دهد که امارات به‌طور کل عوض شده است. کاخ سفید به دنبال اهداف کوتاه‌مدت است اما امارات و رژیم‌صهیونیستی اهداف بلندمدتی در پی این توافق دارند.

یکی از اهداف عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی فشار بر ایران است، ایران در راستای مقابله با این فشارها باید چه اقدامی انجام دهد؟

ایالات‌متحده یک شکست سیاسی کم نظیر از دستگاه دیپلماسی ایران خورده است. در مدت زمان کوتاه دو مرتبه از ایران شکست خورد و انزوای آنها امروزه کم‌سابقه است. انزوای سیاسی کاخ سفید در جهان امروز کامل شده است و این یک موفقیت برای سیاست خارجی ایران محسوب می‌شود. ایران باید گفت‌وگوی خود را با سایر کشورها افزایش دهد. این بهترین راهکار است. یک نکته در این میان حائز اهمیت است. تیمی که امروزه در ایالات‌متحده بر سر کار است غیرعادی هستند و ممکن است دست به هر کاری بزنند. اگر تا ماه آینده باز هم ترامپ به موفقیتی دست پیدا نکند، آنها احتمال دارد به دنبال یک تنش بزرگ‌تر و یک دردسر جدید بروند. احتمال دارد امروزه زمینه را برای این امر نیز آماده می‌کنند. وقوع حتمی آن مشخص نیست اما برای آن زمینه‌سازی قطعا می‌کنند تا ابزار مختلفی در دست آنها باشد. این تیم به‌هیچ‌وجه به فکر منافع آمریکا و حزب جمهوریخواه نیست و فقط پیروزی برای آنها اهمیت دارد. امروزه شاهد هستیم که آنها در شهرهای مختلف آمریکا برای مقابله با مخالفان خود دست به هر اقدام نامتعارفی می‌زند. در مهرماه باید حواسمان بیشتر باشد زیرا احتمال دارد در منطقه در آن برهه زمانی یک تنش بزرگ علیه ایران ایجاد کنند. امروزه تعامل بیشتر ما با اروپا، روسیه و چین اهمیت بسزایی دارد./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا