اقتصادیبین المللی

یک وجب خاک ایران را به چین نمی‌دهیم

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، امضای توافقنامه بلندمدت بین ایران و چین تا به حال واکنش‌های داخلی و خارجی زیادی را به همراه داشته است. درست بعد از آنکه اعلام شد که دو کشور ایران و چین درصدد امضای یک قرارداد ۲۵ساله هستند واکنش‌های داخلی و خارجی شروع شد و به‌نحوی که حتی برخی در داخل کشور، دستگاه دیپلماسی کشورمان را متهم به فروختن بخشی از این سرزمین کردند. همچنین در شبکه‌های اجتماعی شاهد دیدگاه‌های مختلف کاربران فضای مجازی بودیم. قراردادی برای ۲۵ سال در گام اول آن هم با کشوری مانند چین یک موفقیت دستگاه دیپلماسی محسوب می‌شود که هجمه به آن مانند موفقیت‌های دیگر این نهاد از جمله برجام طبیعی است مانند اینکه عده‌ای از آن به عنوان قراردادی همچون قرارداد ترکمنچای یاد کرده‌اند. درواقع قرارداد راهبردی ایران و چین ملغمه‌ای از دروغ، شایعه، حاشیه و تحلیل‌های سطحی را پیرامون خود دارد که دولت هر روز با حجم گسترده‌ای از انتقادات روبه‌رو می‌شود و باید برای شفاف‌سازی و پاسخ به این نقدها پاسخگو باشد.

ماجرای قرارداد چیست؟

تاریخچه قرارداد ۲۵ساله میان ایران و چین به سفر «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین در بهمن‌ماه سال ۹۴ به تهران بازمی‌گردد. زمانی که دو کشور بیانیه مشترک و رسمی را امضا کردند که در یکی از بندهای آن از اراده راسخ دو طرف برای گسترش همکاری‌های جامع ۲۵ساله سخن گفته شد. حواشی از زمانی شدت گرفت که محمود احمدی‌نژاد در سخنانی از قراردادی سری و پنهان سخن گفت و مدعی شد که دولت در حال انعقاد آن با یکی از کشورهاست. از آن زمان شایعه‌ها در رابطه با این توافقنامه شروع شد و هجمه‌ها به دولت و دستگاه دیپلماسی شدت گرفت و خواهان شفاف‌سازی در این رابطه شدند. تا جایی که محمدجواد ظریف در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به اتهامات به این قرارداد گفت: «در این خصوص هیچ موضوع مخفی وجود ندارد و همه‌چیز کاملا شفاف است که در زمان‌های مختلف اعلام شده است؛ از زمانی که آقای شی با رهبر انقلاب دیدار کرده‌اند و نسبت به این موضوع مسائلی مطرح شد تاکنون همه امور به‌طور شفاف برای جامعه بیان شده است.» این پایان ماجرا نیست و توافق ۲۵ساله ایران و چین گرچه در حد یک پیش‌نویس و توافق اولیه است اما سروصداهای فراوانی برپا کرد و دولت و دستگاه دیپلماسی کشور همچنان درحال شفاف‌سازی و پاسخ به شبهات هستند تا ابعاد مختلف این قرارداد بلند برای افکار عمومی تا حدودی روشن شود.

ظریف: یک وجب از خاک ایران را نمی‌دهیم

وزیر خارجه با اشاره به مذاکرات ایران و چین پیرامون قرارداد ۲۵ساله و پاسخ به شبهات گفته: ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره‌برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد. محمدجواد ظریف با اشاره به این توافقنامه بلندمدت تصریح کرده: ما در مرحله مذاکره هستیم و در این مرحله حداکثر باید مجوز مذاکره از دولت گرفته شود که وزارت امور خارجه این مرحله را پشت سر گذاشته است. او افزوده: هنگامی که به مرحله توافق برسیم، اگر تعهد قانونی در این قرارداد باشد، ما باید آن به مجلس ارائه دهیم. در غیر این صورت به‌عنوان مصوبه دولت، مجلس در تطبیق قوانین به این قرارداد ورود خواهد کرد، لذا این قرارداد هیچ وقت بر مجلس پوشیده نخواهد ماند. رئیس دستگاه دیپلماسی در واکنش به اخبار مربوط به واگذاری جزایری چون کیش به موجب قرارداد ۲۵ساله با چین نیز اظهار کرده: این موضوعات درست نیست. حتی یک ذره هم واقعیت در موضوعات مطرح‌شده وجود ندارد. ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره‌برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد.

حق‌شناس: واگذاری خاک حرف عوامانه‌ای است

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی و نماینده اسبق مجلس گفته است که توافق با چین اولین قرارداد بلندمدت ایران با کشورهای دیگر نیست. یک دهه پیش میان ایران، پاکستان و هند خط‌لوله صلح به مرحله اجرا رسید. دو دهه است با قزاقستان سواپ نفتی داریم و همین مدت از توافق میان ایران-ترکمنستان و ایران-ترکیه برای خط‌لوله گاز اجرا شده است. علاوه‌بر این، بحث‌های حول کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب هم بیش از ۲۰ سال قبل در کشور مطرح شده است. لذا این اولین توافق بلندمدت ایران نیست. نماینده اسبق مجلس ادامه داده: از سوی دیگر در چهار دهه اخیر ثابت شده به‌راحتی روابط میان ایران و آمریکا عادی نخواهد شد و اروپا هم ثابت کرده در چنین چالش‌هایی نهایتا در کنار آمریکا خواهد بود. به بیان دیگر، غرب نمی‌تواند با وضعیت فعلی شریکی قابل اعتماد برای کشور باشد و رابطه تجاری میان دو طرف به‌راحتی ممکن است از بین برود. او درباره انتقاداتی مانند واگذاری برخی از جزایر خلیج فارس یا سرزمین اصلی به چین تصریح کرد: این واقعا بیان عوامانه‌ای است. به باور من، وقتی تنها کلیات یک توافق منتشر شده، نمی‌شود این نتایج را گرفت. حداقل باید شمه‌ای از زمینه‌های چنین اقدامی دیده شود اما کسی نشانه‌ای ندارد ولی برخی این حرف‌ها را هم می‌زنند.

واگذاری کیش ساخته ذهن اپوزیسیون

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته: ‌«موضوع واگذاری کیش به چینی‌ها ساخته ذهن متعصب، کینه‌توزانه و از سر بی‌سوادی اپوزیسیون مزدور آمریکا جهت توقف قرارداد ایران و چین است». ‌این نماینده مجلس یادآور شد: به‌شدت به‌دنبال بررسی دقیق و همه‌جانبه قرارداد ایران و چین توسط مجلس و کارشناسان هستم، اما مخالف هجمه هیجانی، از سر بی‌اطلاعی و بدون دانش به آن هستم. قرارداد ایران و چین ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه و بهبود تجارت خارجی ایران است؛ باقی ابهامات، طبیعی و قابل رفع هستند./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا