اقتصادیبین المللی

ورود بریتانیا به مناقشه دریای چین

خبرمهم: همزمان با افزایش‌ تنش‌ها میان بریتانیا و چین و آشکارتر شدن دنباله‌روی بریتانیا از واشنگتن در دوره پسابرگزیت، نشریه تایمز چاپ لندن روز چهارشنبه در گزارشی از برنامه دولت این کشور برای گسیل یک فروند ناو هواپیمابر جدید ارتش بریتانیا به آب‌های خاوردور در نزدیکی چین خبر داد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، براساس این گزارش، ناو «اچ‌ام‌اس ملکه الیزابت» (HMS Queen Elizabeth) که ارزش آن حدود ۳.۱ میلیارد پوند برآورد می‌شود، قرار است اوایل سال آینده میلادی در رزمایش مشترک با آمریکا و ژاپن شرکت کند.
این ناو گنجایش یک هزار و ۶۰۰ نفر پرسنل دارد و قرار است در این ماموریت علاوه بر جت‌های‌های انگلیسی اف-۳۵بی تعدادی از جت‌های نیروی هوایی آمریکا را نیز حمل کند. این کشتی توسط دو فروند جت نابودگر ۴۵، دو جت نابودگر ۲۳ و دو بالگرد نظامی همراهی خواهد شد.
«جری کاید» یکی از افسران نظامی بریتانیا در اظهارنظری اعلام کرده که نیروی دریایی این کشور قصد دارد تا دوباره به محدوده هند-اقیانوسیه باز گردد. وی افزود: هدف ما این است که با ایجاد یک گروه عملیاتی در آنجا ماندگار باشیم. شاید هم این طور نشود. باید ببینیم چه می‌شود.
این مقام نظامی بریتانیا که در نشستی در اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی سخن می‌گفت افزود؛ شاید ناو هواپیمابر «اچ‌ام‌اس ملکه الیزابت» جنگنده‌های اف-۳۵ انگلیس را به منطقه حمل کرده و دوباره بازگرداند. گزینه دیگر این است که یک پایگاه کوچک نیروی دریایی در منطقه مستقر شود.
به گزارش تایمز، این طرح بخشی از برنامه دولت بریتانیا برای تجدیدنظر در حوزه سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی کشور در دوره پسابرگزیت است. این نشریه به نقل از «گری می‌هاو» از افسران نظامی نیروی هوایی انگلیس مدعی شد که متحدان لندن از حضور پر رنگ نظامی این کشور در منطقه استقبال کرده‌اند.
این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که دولت انگلیس بر اثر فشارهای کاخ سفید در سراشیبی رابطه با پکن قرار گرفته است. وزیر فرهنگ، رسانه و امور دیجیتال انگلیس دیروز در یک عقب نشینی آشکار از تجدید نظر دولت برای ادامه همکاری با شرکت چینی هوآوی در طرح راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم در این کشور خبر داد.«الیور داودن» دیروز با ایراد سخنانی در مجلس عوام، اعلام کرد که در پی تحریم‌های آمریکا علیه هواوی، این شرکت از مشارکت در طرح راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم منع خواهد شد.
وی افزود که از پایان امسال تمام خریدهای فنی از هواوی ممنوع و تجهیزات این شرکت باید تا سال ۲۰۲۷ از زیرساخت‌های شبکه مخابراتی انگلیس حذف شود.این سیاستمدار بریتانیایی در همین حال تصریح کرد که این تصمیم فرآیند ارتقاء شبکه اینترنت انگلیس را دست کم ۲ تا ۳ سال به تاخیر انداخته و حدود ۲ میلیارد پوند خسارت می‌زند.
دولت بریتانیا بهمن ماه گذشته به رغم فشارهای کاخ سفید با مشارکت هوآوی در طرح راه‌اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم در این کشور موافقت کرده بود.براساس این تصمیم، هوآوی به صورت محدود در طرح راه‌اندازی اینترنت پرسرعت انگلیس مشارکت داده شد.
با این حال دولت آمریکا فشارهای فزاینده‌ای را علیه تصمیم دولت انگلیس آغاز کرد تا در این رابطه تجدیدنظر کند. آمریکا شرکت هوآوی را به جاسوسی برای دولت چین متهم و تهدید کرده که سپتامبر(شهریور) تحریم‌های جدیدی را علیه این شرکت وضع خواهد کرد. به این ترتیب، هواوی از دسترسی به بازار آمریکا محروم شده و ناگزیر نیاز خود را از بازارهای داخل تامین خواهد کرد.
لندن معتقد است که تجهیزات چینی در فناوری هوآوی تهدیدی برای شبکه مخابراتی بریتانیا بشمار می‌رود.
موسسه ملی تحقیقات اقتصادی و اجتماعی بریتانیا هشدار داده که جنگ تجاری با چین، ضمن زیان زدن به رشد اقتصادی، باعث افزایش نرخ تورم و بهره بین بانکی خواهد شد./مردم سالاری

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا