اجتماعیاقتصادی

پرداخت سود بانکی به دستگاه های دولتی ممنوع است

خبرمهم:طبق قانون بودجه سال 99 دستگاه هایی که از بودجه کل کشور ارتزاق می کنند نمی توانند سود بانکی دریافت کنند و بانک ها نیز نباید سود پرداخت کنند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  طبق قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور دستگاه هایی که از بودجه کل کشور ارتزاق می کنند مجاز به دریافت سود از حساب های موجود در بانک های دولتی و غیر دولتی نیستند.

بر این اساس موضوع سود بانکی دستگاه های مربوطه سه وجه دارد:

۱- دستگاه های که از بودجه کل کشور استفاده می کنند به میزان اعتبار دریافتی از بودجه کل کشور مجاز به دریافت سود از حسابهای بانکی (حساب جاری، پشتیبان و سپرده گذاری کوتاه مدت و بلندمدت) مفتوح در بانکهای دولتی و غیر دولتی نیستند.

۲- در اجرای این حکم بانکهای دولتی و غیردولتی نیز مجاز به پرداخت سود به حساب دستگاههای اجرائی که فاقد قوانین و مقررات برای دریافت سود هستند، نمی باشند.

۳- البته قانون گذار در بودجه برخی از دستگاه ها و نهادها را نیز از این قاعده مستثنی کرده است: بانکها، شرکتهای بیمه دولتی، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق ها، دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و دستگاههای مأذون از مقام معظم رهبری و هر یک از دستگاههای اجرائی که در قوانین و مقررات و یا اساس نامه مجاز به دریافت سود می باشند، از شمول این حکم مستثنی هستند.

بنابراین از ابتدای سال ۱۳۹۹ سود دریافتی ناشی از سپرده های دارای مجوز دستگاههای مشمول به استثنای بانکها، بیمه ها، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق ها، نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاههای مأذون از مقام معظم رهبری به عنوان در آمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه وجوه درآمد اختصاصی واریز می شود و به صورت صد در صد (۱۰۰٪) دریافت و مطابق قوانین و مقررات مربوطه پرداخت می شود.

در صورتی که این مباحث رعایت نشود در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه و اموال عمومی محسوب می شود.

/فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا