اقتصادی

چه کسی نرخ‌ها ‌را بالا می‌برد؟

خبرمهم: بررسی عوامل تاثیرگذار بر پیشروی قیمت دلار تا مرز ۱۴هزار و ۵۰۰تومان و ماندگاری سکه در محدوده بالای پنج میلیون تومان.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، ‌دیروز طلا به بالاترین قیمت خود در یک‌سال‌و‌نیم گذشته رسید. بازار ارز هم آنچنان تعریفی نداشت و شاهد صعود قیمت دلار به نزدیکی ۱۴هزار و ۵۰۰تومان بودیم. اگر بخواهیم دنبال مظنون اصلی افزایش قیمت طلا و ارز در هفته اخیر بگردیم، کار سختی در پیش داریم.

چراکه هیچ‌کدام از عواملی که برای افزایش قیمت دلار مطرح می‌شوند، آنقدری تاثیرگذار نیستند که بتوانند دلار را در عرض یک‌هفته ۵۰۰تومان و در عرض ۲۰روز حدود هزارتومان گران کنند. در این پرونده شریک جرم زیاد است، اما متهم‌های اصلی عوامل سیاسی و در صدر آنها نگرانی از نتیجه جلسه FATF و احتمال قرارگرفتن ایران در لیست سیاه است. احتمالی که از نظر رئیس بانک مرکزی چندان قوی نیست و از نظر وزیر اقتصاد به کلی ربطی به بازار ارز ندارد. در این گزارش ضمن بررسی همه مظنون‌های سیاسی و اقتصادی التهاب در بازار، تغییراتی را که در این چندروز شاهد آن بودیم، آورده‌ایم.

*** سه مظنون سیاسی افزایش قیمت طلا و ارز

اغلب دلیل‌هایی که این روزها برای افزایش قیمت عجیب طلا و ارز به گوش می‌رسد، مربوط به اتفاقات سیاسی است. اتفاقی که نشان می‌دهد تغییرات قیمت‌ها بیشتر حاصل هیجانات و نگرانی‌هایی است که فعالان بازار نسبت به روزهای آینده دارند.

* یک: جلسه FATF متهم ردیف اول است. جلسه‌ای که از روز یکشنبه آغاز شده و چهار روز طول می‌کشد. گمانه‌زنی‌هایی درباره نتایج این جلسه مطرح شده و برخی می‌گویند، احتمال تمدید نشدن معافیت ایران وجود دارد و شاید در پایان جلسه به لیست سیاه این نهاد برویم، اما همه این موارد صرفا پیش‌بینی است و هیچکس نمی‌داند عاقبت این جلسه برای ما چطور رقم خواهد خورد.

اتفاقی که باعث شده شاهد تاثیر بیشتری در بازار ارز باشیم. تا جایی که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید، هنوز معلوم نیست چه اتفاقی در FATF خواهد افتاد، احتمال این وجود دارد که ایران به لیست سیاه برود اما احتمال قوی‌تر این است که به لیست سیاه نرود. همتی می‌گوید، مبادلات ایران از مسیرهای تحریم‌ناپذیر انجام می‌شود و تصمیم‌گیری FATF در این مقطع زمانی، خیلی روی ما تاثیر نمی‌گذارد. چگونه ما از اول سال تا حالا ۳۵میلیارد دلار تامین ارز کردیم؟

در ادامه هم همین مسیر را ادامه خواهیم داد. از طرف دیگر فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته جلسه FATF چهارشنبه برگزار می‌شود و افزایش قیمت ارز هیچ ربطی به این موضوع ندارد.

* دو: هر اتفاقی که نتیجه آن مشخص نباشد، می‌تواند به عنوان یک عامل برای نوسانات در بازار طلا و ارز شناخته شود. انتخابات هم از این قاعده مستثنا نیست. عموما در روزهای منتهی به انتخابات، چه مجلس، چه ریاست‌جمهوری، نوسانات در بازار ارز بالا می‌گیرد و شاهد افزایش قیمت دلار هستیم. این مورد نمی‌تواند به عنوان عامل اصلی مطرح باشد، اما سهم خود را در نوسانات بازار دارد.

* سه: دیدار ظریف و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا می‌توانست به‌عنوان یک عامل مثبت برای کاهش نوسانات قیمت ارز ایفای نقش کند، اما شرایط در بازار به‌ قدری عجیب و غریب است که هر اتفاقی تاثیر منفی روی قیمت‌ها می‌گذارد و اتفاقات ناگواری در بازار رقم می‌زند.

*** سه مظنون اقتصادی افزایش قیمت طلا و ارز

عوامل اقتصادی این‌ روزها قوز بالاقوز شده‌اند تا وضعیت بازار طلا و ارز بیشتر از قبل آشفته شود. هرچند باید توجه داشته باشید که این عوامل نمی‌توانند باعث افزایش هزارتومانی قیمت دلار و ۳۰هزار تومانی قیمت طلا باشند، اما به نوبه خود تاثیرشان را روی بازار می‌گذارند.

* یک: اسمشان همه‌جا هست؛ از بازار مسکن و خودرو تا طلا و ارز نامشان به گوشمان آشنا است. منظورمان دلال‌ها است. همان‌هایی که از هر اتفاقی برای بالا بردن قیمت دلار استفاده می‌کنند. بررسی نوسانات ساعتی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد، دلال‌ها به محض تعطیلی بازار رسمی ‌دست به کار می‌شوند و تا جایی که می‌توانند قیمت‌ها را بالا می‌برند. این موضوع باعث افزایش قیمت در ساعات بعدازظهر و تعطیلات آخر هفته شده و بین نرخ رسمی‌ دلار و قیمت بازار آزاد اختلاف زیادی انداخته است.

* دو: بخشی از افزایش قیمت طلا در بازار این روزها، متاثر از تغییرات بازارهای جهانی است. انس طلا در یک هفته گذشته از هزار و ۵۶۶دلار به نزدیکی هزار و ۵۹۰دلار رسیده و با افزایش ۲۴دلاری در یک هفته، جهش چشمگیری را پشت سر گذاشته. شاید بتوان گفت بخشی از افزایش قیمت طلا به‌خاطر رشد انس جهانی باشد، چراکه قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار، عموما از روی انس جهانی تعیین می‌شود و عرضه و تقاضا تاثیرات جزیی روی آن می‌گذارد.

* سه: احتمال تاثیرگذار بودن ویروس کرونا در افزایش قیمت روزهای اخیر شاید دور از ذهن به نظر برسد، اما می‌توان از آن به‌عنوان یکی از مظنون‌های تغییرات بازار ارز نام برد. ویروس کرونا باعث کاهش قیمت نفت شده و هر زمان نفت نزولی می‌شود، ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای جهانی بیشتر می‌شود. این اتفاق باعث شده قیمت دلار به نسبت دیگر ارزها از جمله یورو و پوند با سرعت بیشتری افزایش پیدا کند.

*** اتفاقات عجیب و غریب در بازار رسمی ‌و غیررسمی

در یک هفته گذشته صرافی‌ها هرچه در برابر افزایش قیمت دلار مقاومت کردند، نتیجه نداد. آن زمان که دلار در بازار آزاد ۱۳هزار و ۵۰۰تومان بود، صرافی‌ها آن را ۱۳هزار و ۲۰۰تومان می‌فروختند. بعد از شروع روند رو به رشد قیمت دلار، صرافی‌ها نهایت تلاششان را برای نگه‌داشتن قیمت تابلوها به خرج دادند.

اما از زمان ورود دلار آزاد به کانال ۱۴هزار تومانی، آنها پله‌پله قیمت‌هایشان را بالا بردند تا اینکه دیروز بالاخره شاهد قیمت ۱۴هزارتومانی روی تابلوی صرافی‌ها بودیم. در معاملات روز گذشته، اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد و بازار رسمی ‌به ۵۰۰تومان رسید. دو هفته پیش یعنی قبل از آغاز روند صعودی دلار، اختلاف بازار رسمی ‌و آزاد عموما در حد ۲۰۰تومان بود.

پدیده دیگری که این روزها در بازار آزاد شاهد آن هستیم، نوسانات عجیب قیمت‌ها در طول روز است. مثلا دو روز پیش بعد از تعطیلی بازار رسمی‌، قیمت دلار تا ساعت شش عصر به حدود ۱۳هزار و ۳۶۰تومان رسیده بود. اول صبح دیروز دلار کار خود را با قیمت ۱۳هزار و ۳۰۰تومان آغاز کرد. این مورد نشان می‌دهد دلار در ساعات بعد از تعطیلی بازار رسمی، قیمت‌های غیرواقعی به خود می‌گیرد. اول صبح با اینکه روند صعودی متوقف نشده، اما قیمت‌ها کمتر از آخر وقت روز قبل است.

همچنین دوباره شاهد نوسانات قیمت دلار در تعطیلات آخر هفته هستیم. روزهای آخر هفته قبل، دلار در نزدیکی مرز ۱۴هزار تومان قرار داشت و ۱۳هزار و ۹۷۰تومان قیمت‌گذاری می‌شد، اما در تعطیلات آخر هفته شرایط طوری رقم خورد که قیمت دلار در لحظه بازگشایی بازار در روز شنبه، روی نرخ ۱۴هزار و ۱۵۰تومان ایستاده بود که نشان می‌دهد با وجود تعطیلی بازار، قیمت دلار در روزهای آخر هفته ۱۸۰تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

*** تغییرات قیمت ارز در یک هفته گذشته

روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز تقریبا از ۲۰روز پیش آغاز شده است. زمانی که دلار در محدوده ۱۳هزار و ۶۰۰تومان قرار داشت و روند رو به رشد آرامی ‌را در پیش گرفته بود. دوهفته پیش یک‌پله افزایش قیمت باعث شد دلار تا مرز کانال ۱۴هزار تومانی در بازار آزاد پیشروی کند. مدتی دلار در این محدوده باقی ماند و شاهد نوسان چندروزه قیمت دلار در مرز ۱۴هزار تومان بودیم.

تا اینکه از اول هفته دوباره قیمت دلار روند صعودی به خود گرفته و به نیمه کانال ۱۴هزار تومان نزدیک شده است. اول هفته دلار کار خود را با نرخ ۱۳هزار و ۹۵۰تومان در بازار آزاد آغاز کرد و دیروز به ۱۴هزار و ۴۷۰تومان رسید. این رقم بالاترین قیمت دلار از اردیبهشت‌ماه تا حالا به حساب می‌آید.

یورو از اول هفته تا حالا ۴۴۰تومان گران شده. ساعات اولیه شنبه یورو تقریبا ۱۵هزار و ۱۶۰تومان در بازار آزاد قیمت‌گذاری می‌شد و دیروز به ۱۵هزار و ۶۰۰تومان رسید. اگر قیمت یورو را با ۲۰روز قبل که بازار ارز کمی ‌آرامش داشت مقایسه کنیم، پی به افزایش ۶۰۰تومانی قیمت یورو در این مدت می‌بریم.پوند انگلستان اول هفته ۱۸هزار و ۲۰۰تومان بود و بعد از افزایش قیمت ۶۰۰تومانی در چند روز اخیر به ۱۸هزار و ۸۰۰تومان رسیده است. درهم امارات در این مدت ۱۳۰تومان افزایش قیمت پیدا کرده و لیر ترکیه حدود ۷۰تومان گران شده است.

*** تغییرات قیمت طلا در یک هفته گذشته

طلا دیروز در بازار به گرمی ‌۵۴۰هزار تومان رسید. رقمی ‌که از یک‌سال‌و‌نیم گذشته تا حالا بی‌سابقه بوده و همه را انگشت به دهان گذاشته است. آخرین بار در هفته اول مهرماه ۹۷ و همگام با صعود عجیب و غریب دلار به نزدیک کانال ۲۰هزار تومانی، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ۵۷۰هزار تومان قیمت خورده بود.

طلای ۱۸عیار تقریبا از یک‌ماه گذشته روند افزایش قیمت در پیش گرفته و آرام‌آرام در حال رکوردشکنی است. نیمه دوم دی‌ماه هر گرم طلا تقریبا ۴۸۰هزار تومان قیمت داشت و حالا با افزایش ۶۰هزار تومانی به نزدیکی ۵۴۰هزار تومان رسیده است. طلا از اول هفته سرعت افزایش قیمت خود را بیشتر کرده. شنبه بازار طلا کار خود را با نرخ ۵۱۷هزار تومان به ازای هر گرم آغاز کرده بود و حالا قیمت این فلز گرانبها در بازار به ۵۳۹هزار تومان رسیده و در کمتر از یک‌هفته افزایش ۲۲ هزار تومانی را پشت سر گذاشته است.

سکه تمام از اول هفته تا حالا افزایش ۱۸۰هزار تومانی را پشت سر گذاشته و از پنج‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان به پنج‌میلیون و ۲۸۰هزار تومان رسیده است. سکه طرح قدیم که روز شنبه کار خود را با پنج‌میلیون و ۷۰هزار تومان آغاز کرده بود، دیروز به پنج‌میلیون و ۲۶۰هزار تومان رسید که نشان از افزایش ۱۹۰هزار تومانی قیمت این سکه دارد. نیم‌سکه در این مدت از دومیلیون و ۶۶۰هزار به دو‌میلیون و ۷۷۰هزار تومان رسیده و نیم‌سکه از یک‌میلیون و ۶۵۰هزار تا یک‌میلیون و ۷۲۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. /هفت صبح

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا