اقتصادی

ادامه هیاهوی مالیاتی پزشکان‌ و هنرمندان

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری،  این در حالی است که در لایحه ارسالی از سوی مجلس این معافیت به ۵۰ درصد تقلیل پیدا کرده بود. اما صالحی وزیر ارشاد در نامه‌ای به این مصوبه اعتراض کرد و نوبخت هم دیروز بر ادامه رویه معافیت کامل مالیاتی تاکید کرد:‌« در حالی که در روزهای اخیر صحبت از حذف معافیت مالیاتی هنر و فرهنگ در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده، اما رئیس سازمان برنامه و بودجه از مخالفت دولت با این طرح خبر داده است.‌»

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین خصوص گفت:‌ «آقای نوبخت به وزیر ارشاد گفته است که مخالف حذف ۵۰درصدی معافیت مالیاتی اهل فرهنگ در لایحه بودجه سال ۹۹ است و معافیت مالیاتی اهل فرهنگ در لایحه بودجه ۱۰۰درصدی خواهد بود.» در نامه وزیر ارشاد آمده بود:‌ « براساس بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، قرآنی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاف از مالیات (مشمول مالیات با نرخ صفر درصد) هستند. به نیکی واقفید فعالیت‌های فرهنگی و هنری اصولا درآمدزایی چندانی نداشته و انتفاعی محسوب نمی‌شود.»

این ماجرا عصبانیت گروه‌هایی از منتقدان دولت را به همراه داشته است. مثلا تسنیم این گزارش را اینگونه همراهی کرده است: ‌قرار بود طبق لایحه حوزه‌هایی مانند انتشارات کمک درسی، سینما و موسیقی، حراج‌های غیر شفاف، آثار تجسمی با گردش‌های مالی بالا ….نیز به صف مالیات دهندگان بپیوندند…جالب‌تر اینکه بودجه فرهنگی کشور در سال ۱۳۹۹ قرار است با ۱۰درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۸ روبه‌رو شود.

در حال حاضر در ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم به طور کلی تولیت‌ها و آستان‌ها، کمک به هلال احمر، خمس و زکات، در کنار فعالیت‌های فرهنگی و هنری، همچنین صندوق‌های بازنشستگی، حوزه‌های علمیه، نهادهای انقلاب اسلامی، موقوفات عام، موسسات خیریه و کمک به احزاب از معافیت مالیاتی برخوردار هستند. در پیش نویس جدید اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، معافیت مالیاتی آستان‌ها و تولیت‌ها، هلال احمر، خمس و زکات و فعالیت‌های فرهنگی و هنری حذف شده بود.

تسنیم همچنین ادامه داده: بدون‌شک حراجی‌های هنری، کتب کمک‌درسی و کنکوری یا صنعت سینما – به‌خصوص در حوزه دستمزد بازیگران- جولانگاه حجم وسیعی از سرمایه‌ها و درآمدهاست؛ اما حوزه‌هایی چون نشر یا تئاتر مقوله‌هایی سودآور در حوزه فرهنگ و هنر به حساب نمی‌آیند و به شدت وابسته به حمایت‌های دولتی و بخش خصوصی هستند. پس باید مرزبندی مشخصی میان نوع درآمدزایی و سودآوری مقولات فرهنگی تعیین شود.

این ماجرا را پیچیده می‌کند. آیا دولت می‌توانست بین فعالیت‌های برخی حوزه‌ها در عرصه فرهنگ تمایز قائل شود؟‌ بدیهی است که ۱۰۰درصد شدن معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی بخش گسترده‌ای از فعالین کم درآمد را نیزپوشش خواهد داد. اما مسئله اینجاست که در میان پردرآمدترین اقشار جامعه ایرانی، ‌هنرمندان سینما و موسیقی و تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران این حوزه‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند. برخی از بازیگران سینما (هرچند انگشت شمار )در سنین حتی زیر ۳۰ سال درآمدهای چند میلیارد تومانی را تجربه کرده‌اند و شاید در این عرصه تنها با فوتبالیست‌ها قابل مقایسه باشند.‌

پالس معافیت مالیاتی در مورد این قشر عصبانیت گروه‌های مختلفی را به همراه خواهد داشت و در این چند روزه این مسئله با حاشیه‌های سیاسی هم عجین شده است‌. انتشار بیانیه‌ای با ۳۰۰ امضا درمورد وقایع آبان ماه و همین طور واکنش برخی چهره‌ها به این حوادث‌،‌ موجب شده تا مثلا گروه‌های عدالت خواه و یا گروه‌های اصولگرای رادیکال این معافیت را پاداش دولت به سلبریتی‌ها قلمداد کنند‌. باید دید ابعاد این ماجرا به کجا خواهد رسید‌؟‌ آیا پزشکان و وکلا و فوتبالیست‌ها و والیبالیست‌ها با این معافیت فرهنگی کنار خواهند آمد؟

*** مالیات پزشکان را می‌گیریم

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی از پزشکانی که کارتخوان‌هایشان را ثبت نکرده باشند هم از روی اطلاعات درآمد آنها مالیات دریافت می‌شود .رئیس سازمان امور مالیاتی می‌گوید: حتی اگر پزشکان کارتخوان نصب نکنند به میزان درآمد آنها دسترسی داریم و حتما مالیات حقه را از آنها مطالبه خواهیم کرد. امید علی پارسا در گفت‌وگو با ایسنا نکات جالبی مطرح کرده از جمله اینکه « باید به اطلاعات مالی و بانکی سرکشی شود» در ادامه بخش هایی از اظهارات این مقام مسئول را می‌خوانید.

‌همانطور که قانون تاکید کرده بود باید پزشکان دستگاه کارتخوان نصب کنند اما اگر افرادی باشند که در این بین تخلف کرده و کارتخوان نصب نکنند باید بدانند که ما از طریق منابع دیگری که در اختیار داریم به طور حتم به میزان درآمد آنها دسترسی خواهیم داشت. در خرداد سال آینده که اظهارنامه‌های مالیاتی پزشکان را دریافت می‌کنیم درآمد مشمول مالیات آنها با توجه به اظهارنامه و سایر منابع اطلاعاتی دریافت خواهد شد و مالیات حقه را از آنها می‌گیریم.

‌درباره این اظهارات معاون وزیر بهداشت که قرار بوده مالیات سیگار افزایش پیدا کند و مافیای سیگار لابی کردند پاسخی ندارم. آقای معاون وزیر بهداشت باید پاسخگو باشد و من از لابی مافیای سیگار نیز بی‌اطلاعم اما در مجموع برنامه‌ای هم برای افزایش مالیات سیگار نداریم.
در هشت ماهه سال جاری حدود ۸۹هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشتیم که نشان از تحقق ۹۴درصدی دارد. همه حاکمیت‌ها در همه دنیا به آمار و اطلاعات پولی، مالی، بانکی و املاک دسترسی دارند و باید به آن سرکشی شود.

بیمه‌های عمر در حال حاضر معاف هستند و موضوع مطرح شده به لایحه اصلاح مالیاتی بر می‌گردد که هنوز نهایی نیست اما اینکه دولت بتواند فضای اطمینان بخشی برای مردم و زندگی آنها فراهم کند مهم است و در مورد بیمه‌ها نیز مورد توجه خواهد بود. با این وجود کشور را نمی‌توان بدون مالیات اداره کرد. آن هم در شرایطی که در ماه حدود ۱۰هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داریم. مالیات داروی تلخی است که همه نمی‌خواهند بخورند ولی اداره کشور بدون آن ممکن نیست. /روزنامه هفت صبح

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا