پازوکی، اقتصاددان: تفکر پزشکیان به نفع جمهوری اسلامی است. حوزویان متوجه این موضوع هستند؟

خبرمهم: مهدی پازوکی، اقتصاددان: تندروها احمدی‌نژاد را به قدرت رساندن و علی رغم آن‌همه درآمدهای نفتی کشور را در بدترین وضعیت ممکن به دولت بعدی تحویل داد.

مهدی پازوکی، اقتصاددان: مردم باید با‌توجه به دیدگاه هر دو کاندید ببینند چه کسی از تمامیت ارضی ایران، رفاه، عزت، سفره و زندگی مردم دفاع می‌کند و چه تفکری به دنبال تنش‌زدایی با جهان از‌جمله غرب است. 

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، مهدی پازوکی، اقتصاددان در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار خبرهای فوری مهم با‌توجه به صحبت‌های آقای پزشکیان و جلیلی در مناظره اول از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم باید با‌توجه به دیدگاه هر دو کاندید ببینند چه کسی از تمامیت ارضی ایران، رفاه، عزت، سفره و زندگی مردم دفاع می‌کند و چه تفکری به دنبال تنش‌زدایی با جهان از جمله غرب است. ما باید بپذیریم که یکی از اشتباهات سیاستمداران جمهوری اسلامی این بوده که به جای کاهش بحران در روابط اقتصادی خصوصا با جهان توسعه یافته با سیاست‌های پوپولیستی و شعاری بحران درست کردند. و این بحران را در واقع مدیریت هم می‌کنند و در حالت عادی جامعه را نمی‌توانند اداره کنند و تفکری است که به شدت به جامعه توسعه یافته می‌تازد و اصلا توسعه را قبول ندارد. درحالیکه توسعه یک علم و در دانشگاه‌های تراز یک جهان تدریس می‌شود. 

وی ادامه داد: تفکری که الان می‌خواهد ایران را به قبل از دوره قاجار ببرد تفکر ضد توسعه است اما تفکری که معتقد به دوستی با جهان است و خط قرمزش منافع ملی ملت ایران است، تفکر همراه با توسعه است. البته من نمی‌گویم در شرایط فعلی ایران مثلا آقای پزشکیان می‌تواند فیل هوا کند ولی به هر‌جهت به حقوق شهروندان، به آزادی حقوق زنان معتقد است درحالیکه جناح مقابل آقای پزشکیان از به کار بردن واژه شهروندی و جامعه مدنی می‌ترسد. 

پازوکی اضافه کرد: من الان می‌بینم اکثر اندیشمندان، روشنفکران و دانشگاهیان و حتی کسانی که در این سال‌ها مورد ستم قرار گرفتند ولی معتقدند آقای پزشکیان می‌تواند از حقوق شهروندی آن‌ها دفاع کند. تفکر مسعود پزشکیان نزدیک به طبقه متوسط است و در مقابل تفکر تندروهایی قرار دارد که به سفارت عربستان و انگلیس حمله کردند و با مبانی علمی مخالف هستند. من فکر می‌کنم تفکر پزشکیان به نفع جمهوری اسلامی است و اگر الان حوزویان در قم متوجه شوند از ایشان دفاع می‌کنند چون از حقوق مردم دفاع می‌کند. 

این اقتصاددان در ادامه تاکید کرد: امروز ما برای گرفتن حقمان از گردن کلفت‌های دنیا نیاز به یک پشتوانه مردمی داریم. این تندروها احمدی‌نژاد را به قدرت رساندن و علی رغم آن‌همه درآمدهای نفتی کشور را در بدترین وضعیت ممکن به دولت بعدی تحویل داد. این‌ها نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار نفت فروختند که در تاریخ این مملکت از کشف نفت تا به امروز بی‌سابقه است اما هیچ مسئولیتی نمی‌پذیرند چون می‌خواستند مدیریت جهانی کنند. و الان دوباره می‌خواهند برسرکار بیایند. بهترین دولتی که گزارش اقتصادی‌اش موجود است و بهترین برنامه را در بین ۶ برنامه اجرا شده داشته، برنامه سوم است که حدود ۷۰ درصد اهدافش نیز تحقق پیدا کرده در دولت سید محمد خاتمی بوده. یعنی اگر الان دولتی پیدا شود که ایران را به آخرین شاخص‌های اقتصادی دولت محمد خاتمی برگرداند باید مجسمه آن رئیس‌جمهور را طلا گرفت و در میدان پاستور تهران گذاشت. 

وی اضافه کرد: گزارش‌های اقتصادی حتی نشان می‌دهد که در دولت اول آقای روحانی نیز تمام شاخص‌های اقتصادی درحال مثبت شدن بود چون در حال تعامل با دنیا بودیم اما به محض خارج شدن ترامپ همه چیز متفاوت شد. هنوز تندروهای داخلی حاضر نیستند که بگویند برجام به نفع ایران بوده که ترامپ از آن خارج شد. یا وقتی ما ‌ FATF را نمی‌پذیریم سیستم بانکی دنیا با ما کار نمی‌کند که در این وضعیت باید به سراغ صرافی برویم و این یعنی حداقل هزینه ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه مبادله اقتصادی بالا می‌رود. پس این تفکر یک تفکر متحجری است که باعث عقب‌ماندگی ایران می‌شود. ما در انقلاب ۵۷ قرار بود در دنیا بدرخشیم و دنیای مردم را آباد کنیم اما نه تنها آباد نکردیم بلکه کرامت انسانی را به جایی رساندیم که میبینیم در جهان پاسپورت ایران ارزشی ندارد یا پول ملی ایران به شدت کاهش پیدا کرده یا الان همین آقایان در سه سال گذشته باعث کوچک شدن سفره مردم شده ولی دائم در مناظرات به دوره آقای روحانی حمله میکنند انگار در این سه سال همه چیز گل و بلبل بوده. 

مهدی پازوکی، اقتصاددان در پایان تاکید کرد: ما در دولت آقای پزشکیان اکر تشکیل شود حداقل می‌توانیم آزادانه حرف بزنیم و توسط تندروها تهدید نمی‌شویم و کسی در حکومت حضور دارد که از حقوق ما دفاع می‌کند. واقعا برخورد تندروها ب دختران و زنان را ببینید واقعا کدام پیامبری این نوع برخورد با دختران و زنان را تایید می‌کند. من اعتقاد دارم آقای پزشکیان اگر به قدرت برسد قابل نقد است و هیچ کسی شما را تهدید نمی‌کند و اگر سیاست‌های اقتصادی‌اش بخردانه و منطقی نباشد من خودم اولین نفری هستم که ایشان را نقد می‌کنم و خاصیتش این است که می‌شود این دولت را نقد کرد و مورد فشار قرار نگرفت. 

خروج از نسخه موبایل