اقتصادی

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور: بسیاری از کالاهای اساسی به هر میزانی که خریداری شوند، معاف از پرداخت مالیات ارزش بر افزوده خواهند بود.

خبرمهم: مهدی موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور: مهمترین مزیت قانون مالیات بر ارزش افزوده ایجاد شفافیت در زنجیره تولید، فروش کالاها و خدمات در عرصه اقتصادی است، بنابراین لازم است همه مؤديان مشمول چنین قانونی باشند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور: افراد فراخوان شده در مرحله دهم نظام مالیات بر ارزش افزوده اجازه پیدا خواهند کرد مالیات کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده را در زمان فروش از خریدار مطالبه کرده و اگر کالای مشمولی را خریداری می‌کنند از اعتبار خرید آن استفاده کنند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، مهدی موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به نوع اجرای مرحله دهم نظام مالیاتی بر ارزش افزوده گفت: ما طبق قانون ارزش افزوده و یا هر قانون دیگری که بیاید و اعمال شود در صورتی که بخواهیم طبق آن مالیاتی را دریافت کنیم لازمه‌اش این است که مؤدیان  آن قانون را مشخص کنیم که پرداخت کنندگان این مالیات چه کسانی هستند و چه افرادی تکلیف دارند. 

موحدی بکنظر ادامه داد: بنا به ماده ۱۸ قانون مالیات بر‌ ارزش افزوده مصوب سال ۸۷ قرار بود که سازمان، ترتیباتی را برای فراخوان مؤدیان مختلف در‌نظر بگیرد که از همان ماده در واقع فراخوان‌های ارزش افزوده طی سنوات‌های مختلف اعمال می‌شد و تقریبا تا سال گذشته حدود ۹ فراخوان مختلف که مشمولین مالیات بر ارزش افزوده را مشخص می‌کرد، توسط سازمان صادر شد که این مورد آخر، فراخوان دهمی بود که طبق آن یک دسته دیگر از مؤدیان مالیاتی در ادامه فراخوان‌های سابق و در راستای اجرای مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ فراخوان شدند.

طبق این فراخوان، افراد فراخوان شده اجازه پیدا خواهند کرد مالیات کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده را در زمان فروش از خریدار کرده و اگر کالای مشمولی را خریداری می‌کنند از اعتبار خرید آن استفاده کنند. بنابراین افرادی که فراخوان نشده باشند امکان این استفاده را نخواهند داشت. 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این سوال که این ارزش افزوده را باید فروشنده پرداخت کند یا مشتری، گفت: طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، فروشندگان انواع لوازم و تجهیزات آرایشی به عنوان یکی از اقشار فراخوان شده، پیش از این فراخوان حق دریافت مالیات بر ارزش افزوده را نداشتند اما به حکم این فراخوان، بایستی از خریدار این قبیل کالاها، مالیات بر ارزش افزوده را مطالبه کنند و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. 

وی در‌خصوص مزیت اقتصادی این اقدام افزود: مهمترین مزیت قانون مالیات بر ارزش افزوده ایجاد شفافیت در زنجیره تولید و فروش کالاها و خدمات در عرصه اقتصادی است، بنابراین لازم است همه مؤدیان مشمول چنین قانونی باشند. سازمان امور مالیاتی از سالهای گذشته با فراخوان مرحله ای مشمولین، به دنبال اجرای تدریجی این امر بوده است اما قانون اخیرالتصویب تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه فروشگاهی در سامانه مؤدیان به سازمان امور مالیاتی تکلیف می‌کند تا پایان سال ۱۴۰۳ تمامی مشمولین باقیمانده فراخوان نشده را برای اجرای این قانون فراخوان نماید. 

مهدی موحدی بکنظر تاکید کرد: این نکته شایان ذکر است، بسیاری از کالاهای اساسی کشور که مورد نیاز عامه مردم است طبق ماده ۹ قانون بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰، به هر میزانی که خریداری شوند، معاف از پرداخت مالیات ارزش بر افزوده خواهند بود. بنابراین چه کسانی که فراخوان شدند و چه کسانی که فراخوان نشدند حق دریافت مالیات ارزش افزوده از کالاهای اساسی را ندارند ولی برای خرید سایر کالاهای مشمول که از جمله کالاها و خدمات اساسی نیستند، مثل حیوانات خانگی و کلیه مراکز درمانی مرتبط با این حیوانات، خریدار مشمول مالیات ارزش افزوده می‌باشد. 

وی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از نیاز مردم مثل برنج، ماست، شیر، پنیر و سایر موارد این چنینی  و خدمات درمانی معاف از مالیات است. ولی برخی از موارد هم که معاف از مالیات نیست، به حکم قانون معاف نشده و این مرتبط با الان نیست و حتی سابقه آن به سال ۱۳۸۷ برمی‌گردد. 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به اعتصاب طلافروش‌ها گفت: اعتصاب طلافروش‌ها یک سوتفاهمی بوده که ارتباطی با حوزه مالیات نداشته. اولا بحثشان انتقاد به اجرای سامانه جامع تجارت و تکالیفی که این سامانه برایشان در نظر گرفته بوده و  نه سامانه مؤدیان که مربوط به فضای مالیاتی کنونی است. ظاهرا هم این الزامی که به واسطه اجرایی شدن سامانه تجارت قرار بوده اتفاق بیفتد کنار گذاشته شده و دیگر مسئله‌ای نیست. از سمت دیگر هم یک سری شایعاتی بود که ناظر به بحث افزایش نرخ ۲۵ درصد یا دریافت ۲۵ درصد از سود طلا، که اساسا کذب بود و هیچ مبنایی نداشت و در کنار آن به نظر می‌رسد کسانی که به دنبال تشویش اذهان عمومی در مسیر مالیات هستند و به نوعی مقاومت دارند در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مؤدیان، که شاید ترس از شفافیت ناشی از این سامانه را دارند، به خاطر همین با این حربه نسبت به کسانی که از این ماجرا اطلاعی نداشتند را وارد موضع‌گیری کردند و همانطور که گفتم هیچ ارتباطی به حوزه مالیات ندارد.

مهدی موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در پایان تاکید کرد: تنها مطالبه ما از طلافروش‌ها این است که آن صورت حسابی که قبلا به صورت  کاغذی ارائه می‌دادند به مشتری را به صورت الکترونیک در سامانه مؤدیان و با استانداردهایی که سازمان امور مالیاتی مشخص می‌کند، ارسال کنند. هیچ چیز افزون بر کاری که الان انجام می‌شود نیست و هیچ مبلغی روی آن نمی‌آید. ما فقط می‌خواهیم ببینیم که آیا این مالیاتی که گرفته شده از اصل گرفته شده یا نه چون اساسا ارزش افزوده از اصل طلا معاف است ولی برخی از طلافروشان این کار را انجام می‌دهند که خلاف است. باید از اجرت و سود مالیات ارزش افزوده کسر شود و در اختیار دولت قرار بگیرد. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا