اقتصادی

انبارهای خالی از گوشی در فصل گشایش مدارس

خبرمهم: سامانه جامع تجارت ایران روند تخصیص ارز برای واردات گوشی با قیمت بالای ۶۰۰ دلار را از سر می‌گیرد. این خبری است که روز گذشته سایت تسنیم منتشر کرد. با این حال هنوز خبر رسمی از انتشار بخشنامه‌ در سامانه جامع تجارت ایران نیست.

سامانه جامع تجارت ایران روند تخصیص ارز برای واردات گوشی با قیمت بالای ۶۰۰ دلار را از سر می‌گیرد. این خبری است که روز گذشته سایت تسنیم منتشر کرد. با این حال هنوز خبر رسمی از انتشار بخشنامه‌ در سامانه جامع تجارت ایران نیست.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، این امر مشروط بر تأمین ارز از طریق صادرات است. همچنین بازرگانان باید رتبه بازرگانی مناسب را به دست بیاورند و سقف واردات از قبل تعیین شود. شرایطی که باز هم رنگ و بوی رانت دارد و البته ممکن است مانند واردات خودرو به زمانی نامعاوم منتقل شود.

انبارهای خالی از گوشی در فصل گشایش مدارس

اما چرا وزارت صمت تصمیم گرفت که واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار آزاد شود؟

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که شروط قبلی دولت برای واردات گوشی‌ سبب شد که انبارهای واردکنندگان گوشی و تبلت خالی شود. این در حالی است که با اوج تقاضای بازار به دلیل گشایش مدارس مواجه هستیم.

بنابراین دولت ناچار به تصمیم دوباره درباره واردات گوشی شد. ازجمله به دلیل واردات مسافری گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، به‌ویژه آیفون که فعالان بازار آن را نوعی از قاچاق می‌دانند دولت از موضع پیشین خود تا حدودی کوتاه آمد. چراکه به دلیل تقاضای موجود در بازار، راهی به غیر از واردات گوشی به صورت قانونی وجود دارد.

در نتیجه به نظر می‌رسد ممنوعیت واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار روش مناسبی برای جلوگیری ازخروج ارز یا هر نیت دیگری نبود. حتی این باعث تقویت واردات گوشی به روش مسافری توسط عده‌ای خاص شد.

واردات گوشی مسافری همچنان ارزان‌تر 

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، به تجارت‌نیوز گفت: مشکل اصلی در واردات گوشی‌ بالای ۶۰۰ دلار واردات مسافری است. پس از ممنوع‌شدن واردات ۲۸۰ هزار دستگاه گوشی که اکثراً هم آیفون بود از طریق مسافری وارد کشور شد که این یعنی سوءاستفاده از رویه مسافری بود. واردات گوشی از طریق مسافری ارزان‌تر است و درعمل امکان رقابت را از بین می‌برد. این نوع واردات قاچاق مسافری است. زیرا کالا به ایران قاچاق می‌شود و ارز آن را هم از طریق قاچاق تامین می‌کنند. پاسپورت مسافران دیگر هم ارزان خریداری می‌شود. بنابراین برای یک فعال اقتصادی، واردات گوشی در شرایطی که قاچاق مسافری بی‌سامان است توجیهی ندارد.

او درباره امکان واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار بیان کرد: البته هنوز تغییری در تصمیم دولت به ما ابلاغ نشده است. خبر موثق برای بازرگانان از سامانه جامع تجارت ایرانیان مخابره می‌شود و منبع رسمی ما رسانه‌ها نیستند.

اسحاقی همچنین تأکید کرد: تعداد شرکت‌های وارد‌کننده‌ای که امکان صادرات داشته باشند، بسیار محدود است. اگر قرار باشد که صمت به شرکت‌های صادرکننده اجازه واردات گوشی بدهد باید مجوز صادرات خرد و غیرنفتی را به همه شرکت‌های واردکننده صادر کند.

بازار مهر ماه از دست رفت

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در پایان خاطرنشان کرد: ما از همین حالا بازار مهر را از دست داده‌ایم. در تهیه تبلت مشکل جدی وجود دارد. اجازه داده بودند که هر واردکننده به اندازه میانگین دو سال وارداتش تبلت وارد کند. مجموع این کفاف یک چهارم نیاز بازار را نمی‌دهد. اگر این محدودیت را برندارند به بازار شب عید هم نخواهیم رسید.

بر اساس آمار سامانه همتا از فروردین تا مرداد ماه سال جاری واردات آیفون به شکل قاچاق مسافری افزایش ممتد داشت. این میزان در پایان مرداد به بیش از سه برابر رسید. بسیاری از دست‌اندرکاران واردات موبایل دلیل این اتفاق را تصمیماتی می‌دانند که وزارت صمت برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار گرفت. این تصمیمات در تجارت معمول واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار اختلال به وجود آورد. این اختلال راه را برای واردات مسافری باز کرد.

به دنبال این رویه و نزدیکی به اربعین و خروج تعدادی از ایرانیان از کشور به مقصد عراق، وزارت صمت واردات مسافری موبایل تا ۲۹ شهریور را هم ممنوع اعلام کرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا