اقتصادی

باوجود کمبود روغن ،۷۰۰تن روغن درگمرک دپو شده است

خبرمهم: در شرایطی که خبرها از کمبود و سهمیه‌بندی روغن در برخی فروشگاه‌ها خبر می‌دهند، ۷۰۰ تن روغن در گمرکات کشور دپو شده و ۱۳۰ هزار تن هم روی آب مانده‌ است.

در شرایطی که خبرها از کمبود و سهمیه‌بندی روغن در برخی فروشگاه‌ها خبر می‌دهند، ۷۰۰ تن روغن در گمرکات کشور دپو شده و ۱۳۰ هزار تن هم روی آب مانده‌ است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،در روزهای اخیر بسیاری از شهروندان از کمبود روغن خبر داده‌اند. در این شرایط آمارهای عجیبی از دپوی روغن منتشر شده است.

به نقل از ایسنا، طبق آخرین گزارش گمرک ایران، در حال حاضر از موجودی حدود چهار میلیون تنی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر بیش از ۷۰۰ هزار تن به روغن و دانه‌های روغنی دپو شده، اختصاص دارد.

اخیرا گزارش‌هایی در رابطه با کمبود روغن در سامانه بازارگاه و وضعیت توزیع آن منتشر شد. به همین بهانه جریان دپوی کالای اساسی در گمرک و بنادر از عسگری -معاون امور گمرکی گمرک ایران- مورد سوال قرار گرفت.

۳.۱ میلیون تن در انبارها

طبق اعلام وی، تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال جاری مجموع کالاهای اساسی شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به بیش از ۳.۹ میلیون تن رسیده است که از این میزان بالغ بر ۳.۱ میلیون تن، موجودی بنادر و مابقی در شناورها قرار دارد.

وضعیت دپو و ترخیص روغن

اما از حجم کالاهای دپو شده بیش از ۷۰۰ هزار تن متعلق به انواع روغن است که ۵۸۷ هزار تن آن در گمرک موجود است؛ شامل ۴۰۳.۶ هزار تن روغن خام و ۱۸۳.۳ هزار تن دانه های روغنی. همچنین بیش از ۱۳۰ هزار تن دیگر هنوز در گمرک تحلیه نشده است؛ به گونه ای که حدود ۱۳۰ هزار تن دانه های روغنی در شناورهای منتظر در لنگرگاه قرار دارد و حدود ۷۷۴ تن روغن خام در شناورهای کنار اسکله برای تخلیه است.

با وجود گزارش‌هایی در مورد کمبود روغن در سامانه بازارگاه و توزیع آن، معاون گمرک گفت که در مسیر ترخیص این کالا از گمرک، مشکل خاصی گزارش نشده است.

اما از مابقی موجودی ۳.۱ میلیون تنی بنادر، ۲۳۴.۷ هزار تن گندم، ۱.۹ میلیون تن ذرت، ۲۱۵.۷ هزار تن جو، ۸۶.۵ هزار تن کنجاله سویا، ۵۳.۹ هزار تن برنج، ۲۸.۲ هزار تن شکر است.

 کمبود روغن و ماکارونی شدت گرفت/ پای احتکار در میان است؟

۸۱۸ هزار تن در شناورهاست

از حدود ۸۱۸ هزار تن کالایی که در شناورها قرار دارد نیز ۲۶۸.۴ هزار تن در شناورهای کنار اسکله و بیش از ۵۵۰ هزار تن در شناورهای منتظر در لنگرها قرار دارد.

اینکه اقلام در شناورها می‌ماند، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله طی فرایند تخلیه. همچنین بخشی از آن به دلیل عدم تعیین تکلیف اسناد خرید و وضعیت ارزی ممکن است امکان تخلیه در بنادر نداشته باشد.

در هر بندر چقدر کالا دپو شده است؟

اما گزارش معاون گمرک همچنین نشان می‌دهد که از ۳.۱ کالای اساسی موجود در بنادر، بیشترین حجم در بندر امام خمینی (ره) با بیش از ۲.۳ میلیون تن دپو شده و در سایر بنادر نیز ۲۸۶ هزار تن بندر امیرآباد، ۲۳۵.۵ هزار تن بندر شهید رجایی، ۱۲۳.۱ هزار تن نوشهر، ۵۳.۱ هزار تن انزلی، ۱.۸ هزار تن بوشهر، چابهار ۳۸.۳ هزار تن، آستارا ۲۲.۴ هزار تن، فریدون کنار ۲۴.۹ هزار تن، شهید باهنر ۳.۹ هزار تن، خرمشهر ۸۲ تن و بندر لنگه ۷۰ تن بوده است./تجارت نیوز

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا