اقتصادی

قیمت سیمان چقدر ارزان شد؟

خبرمهم: قیمت سیمان در بازار کاهشی شده و از حدود ۸۰ هزار تومان به حدود ۴۰ هزار تومان رسیده است، اما هنوز تا ۲۵ هزار تومانی آقای وزیر فاصله زیادی دارد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، بعد از ماه‌ها بالاخره قیمت سیمان روند نزولی به خود گرفت. بررسی‌های میدانی ما نشان می‌دهد قیمت هر کیسه سیمان که برای مدتی در بازار آزاد به ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده بود امروز در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود، این به معنای ایجاد اُفت ۵۰ درصدی در قیمت بازاری این محصول است و کاهش قیمت چشمگیری محسوب می‌شود، اما این رقم هنوز فاصله زیادی تا رقم اعلامی توسط وزیر صمت دارد.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نشست صبح روز یکشنبه ۲۱ شهریور خود با جمعی از نمایندگان به ریاست علی نیکزاد نائب رئیس مجلس در خصوص موضوع تنظیم بازار سیمان، فولاد و کالا‌های اساسی که در کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد، گفت: در این نشست گزارشی درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های بازار سیمان و فولاد ارائه شد.

ممنوعیت فروش سیمان در بورس بازار را ملتهب کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: طبق قولی که در زمان رأی اعتماد به نمایندگان ملت داده شد، خوشبختانه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید.
او افزود: این درحالی است که بسیاری معتقد بودند وقتی نرخ کالایی در ایران بالا می‎‌رود، دیگر پایین نخواهد آمد، اما این اتفاق خوشایند رخ داد.
بررسی‌های میدانی ما از بازار از بهبود شرایط تولید و فراوانی سیمان در بازار خبر می‌دهد، اما فاصله زیادی با آنچه که پیش از این در کشور وجود داشت دارد. چند ماه است که بازار سیمان از حدود ۲۵ هزار تومان در روند افزایش قیمت قرار گرفت و حالا  رو به کاهش قیمت حرکت می‌کند. این موضوع از نظر بسیاری از کارشناسان و‌ مسئولان نتیجه ممنوعیت خرید و فروش خارج از بورس سیمان است. این ممنوعیت از حدود ۲ هفته پیش و توسط معاونت معدنی وزارت صمت به واحد‌های تولدی ابلاغ شد.
اسد الله کشاورز، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در تاریخ ۶ شهریور امسال و در ابلاغیه‌ای هر گونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا را ممنوع اعلام کرد.
وی به روسای سازمان صنعت و معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان، اعلام کرد که هر گونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع بوده و تمام واحد‌های تولیدکننده سیمانی که تاکنون در بورس پذیرش نشده اند باید ظرف دو هفته در بورس پذیرش و اقدام به عرضه محصول کنند؛ براساس این ابلاغیه تمام مصرف کنندگان سیمان سراسر کشور نیز باید ظرف دو هفته اقدام به اخذ کد بورسی کنند.
روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در گفت و گو با خبرنگار حوزه صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: عرضه سیمان در بورس کالا راهکار شفافیت و رسیدن به بازاری آرام است. مردم در حوزه سیمان به چشم دیدند که عرضه سیمان در بورس کالا در نهایت منجر به کاهش دلالی در این حوزه و کاهش چشمگیر قیمت‌ها بود.
البته هنوز هم سیمانی که با نرخ ۵۰ هزار تومان در بازار آزاد فروخته می شود، در بازار سرمایه و بورس کالا حدود ۲۵ هزار توان قیمت دارد و این به معنای آن است که اختلاف دو برابری بازار و بورس به جیب واسطه های فروش و‌ دلال‌ها می‌رود.
محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در حاشیه نمایشگاه صنعت ساختمان با بیان اینکه نرخ تعیین شده برای سیمان در جلسه با وزیر صمت کیسه‌ای زیر ۳۰ هزار تومان است، گفت: قیمت‌های فعلی بازار کاذب است و دلالان دخالت کرده‌اند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: در بازدیدی که از بیست و یکمین نمایشگاه صنعت ساختمان داشتم، شاهد وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد در حوزه بخش خصوصی بودم که می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت تولید را در این بخش افزایش دهیم.

ساخت یک میلیون مسکن دور از انتظار نیست

رضائی کوچی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با همکاری دولت، بازار سیمان و مصالح ساختمانی را کنترل کنیم و قیمت هر پاکت سیمان را به زیر ۳۰ هزار تومان برسانیم و قیمت تمام شده مسکن را هم به تعادل می‌رسانیم، افزود: با وجود ۵۰۰ هزار مهندس ساختمان در کشور،  تسهیلات بانکی و زمین‌های موجود در شهرها، ساخت یک میلیون مسکن دور از ذهن نیست.
به دلیل وجود همین دلالی‌ها واسطه گری‌ها است که حتی عرضه در بازار شفافی مثل بورس هم نیاز به نظارت و رسیدگی دارد؛ بورس کالا هم در صورتی که مدیریت مناسبی بر آن وجود نداشته باشد با مشکل مواجه خواهد شد و نظارت مناسب می‌تواند راهکار کنترل این مشکل باشد.

کاهش ۳۰ درصدی نرخ سیمان

پناهی زاده معاون معدنی خانه صنعت و معدن ایران علت کاهش نرخ سیمان را نظارت مناسب بر بازار دانست و گفت: با توجه به اقدامات مناسبی که توسط وزارت صمت انجام شد و نظارت معاون قضایی دادستانی کشور بر خریداران سیمان از بورس کالا شاهد بهبود وضعیت در این بازار بودیم.
او‌ تصریح کرد: در چند روز نرخ سیمان بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد و این نتیجه بررسی خریداران سیمان از بورس کالا و محل مصرف آن بود که در نهایت به کوتاه شدن دست دلال‌ها و رسیدن سیمان به دست مصرف کنندگان واقعی را به همراه داشت.
به نظر می‌رسد این کوتاه شدن دست دلال‌ها به کام مصرف کنندگان واقعی هم خوش آمده و از خرید از بورس کالا استقبال کرده‌اند؛ برخی از آمار‌های اعلامی از ثبت نام چند میلیون نفری برای خرید سیمان از بورس خبر می‌دهند و این می‌تواند مهر تاییدی بر استقبال مصرف کنندکان از عرضه سیمان در بورس باشد. اتفاقات اخیر نشان داد که عرضه سیمان در بورس کالا هم نیاز به نظارت و گاهی نیاز به اصلاح شیوه عرضه داریم، اما بهترین راه برای داشتن بازاری شفاف و با ثبات است. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا