اقتصادی

چراغ بورس با اظهارنظرها و کاهش نرخ دلار، قرمز شد!

خبرمهم: شاخص کل اُفت ۳۸ هزار واحدی را در هفته کاری گذشته تجربه کرد که عوامل مختلفی بر این روند تاثیر گذار بود.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، شاخص کل بورس در روز شنبه با رشد ۴ هزار و ۵۱۰ واحد روی پله یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحدی قرار گرفت و هفته خود را با مثبت آغاز کرد، اما این روند مثبت ثابت نماد و بازار هفته‌ای تقریبا متفاوتی را پشت سر گذاشت. حضور گروسی در ایران و برخی اظهارات نظرها در رابطه با قیمت گذاری دستوری و نوسانات دلار و چنین مواردی نیز به این عدم تعادل بازار دامن زد.


در رابطه با شرایط بازار و آن چه این هفته در بازار گذشت، با کارشناسان بازار سرمایه به گفتگو پرداخته ایم:
کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با این پرسش که شاخص کل و شاخص کل هم وزن در هفته گذشته چه شرایطی داشته اند؟ اظهار کرد: شاخص کل در این هفته با کاهش ۲.۴۷ درصد به عدد یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۹۷ واحد رسیده است. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۳.۳۶ درصد به عدد ۴۵۰ هزار و ۴۵۹ واحد رسید و هر دو کاهش را تجربه کردند.

هفته گذشته تک سهم‌ها وضعیت مطلوب تری را تجربه کردند!

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: در این هفته اکثر شاخص‌های صنایع مختلف وضعیت مناسبی نداشته اند و بیشتر تک سهم‌ها در این هفته وضعیت مطلوبی داشته اند و تقریبا از اکثر صنایع تک سهم‌های داشته ایم که وضعیت مناسب تری را تجربه کردند. در کل جو بازار جوی مثبت نبود و تک سهم‌ها نیز بیشتر سهم‌های کوچک و بازیگر محور بوده اند.
او در رابطه با ورود و خروج نقدینگی به بازار اظهار کرد:در این هفته در چهار روز معاملاتی خروج پول حقیقی و تنها یک روز ورود پول حقیقی را داشته ایم و در مجموع ۲ هزار و ۴۹۲ میلیارد نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بازار خارج شد و ارزش معاملات نسبت به هفته‌های گذشته کاهش چشم گیری داشت و در مجمع در ۵ روز معاملاتی این هفته ۳۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان ارزش کل معاملات در بوده است.

عرضه اولیه‌ها یکی از عوامل تاثیرگذار بر روند بازار در هفته کاری گذشته

آسایش در رابطه به پرسش که چه عواملی بیشتر درهفته گذشته بر بازار اثر گذار بوده است؟ اظهار کرد: چند مورد بر روند بازار در هفته گذشته اثر گذار بود مورد اول صحبت‌ها و مواردی که در رابطه با توافق برجام و نرخ دلار مطرح شد. عامل بعدی تاثیر گذار، صحبت‌ها و اظهار نظر‌های که در رابطه با قیمت گذاری دستوری و کنترل قیمت سیمان و خودرو بیان شد که همه این موضوعات بر روند بازار تاثیر منفی داشت. نکته قابل ذکر بعدی که باید به آن اشاره کرد موضوع عرضه اولیه‌ها در چند روز گذشته بوه است که خود این موضوع سبب شد فشار فروش بر بازار مشاهده شود. البته که بحثت تکنیکال و قرار گیری بازار در نقطه حساس و مقاومتی نیز بی تاثیر نبوده است و همه این‌ها سبب شد جو بازار از حالت مثبت خارج شود.
محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با این پرسش که شاخص کل در هفته گذشته چه شرایطی داشته است؟ اظهار کرد: شاخص کل در هفته گذشته کار خود را با یک میلیون و ۵۲۶ هزار واحد آغاز کرد و امروز چهارشنبه روز آخر معاملاتی با یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحد به کار خود پایان داد و یک اُفت ۳۸ هزار واحدی را تجربه کرد که البته این روند جزیی از فرآیند اصلاح بازار بود که تقریبا کار خود را از هفته قبل‌تر آغاز کرده بود.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد:در هفته کاری گذشته مجموعا در حدود ۲ هزار و ۹۲۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار داشته ایم.

صنعت مخابرات بیشترین اُفت را در هفته کاری گذشته بازار تجربه کرد

او در ادامه افزود: در هفته کاری گذشته بیشترین بازدهی را بدون در نظر گرفتن نماد ولقمان که بازگشایی داشت نماد‌های کیمیاتک، خ فنرو لپارس و شسینا داشته اند هم چنین بیشترین ضرر را نماد‌های غفارس و وسخوز داشته اند، اما از نظر بازدهی صنایع، صنعت استخراج سایر معادن و وسایل ارتباطات گروهی و محصولات چرمی بشترین رشد و بازدهی را داشته و بیشترین افت در صنعت نیز متعلق به صنعت مخابرات و بیمه بوده است.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: روند سیاسی پرونده برجامی ایران و حضور گروسی در ایران بیشترین تاثیر را در بازار داشت و سبب روند نزولی بازار شد. مورد بعد اظهار نظر برخی از مسئولان از جمله آقای نیکزاد در رابطه با قیمت گذاری دستوری در صنایع بورسی بود که به شدت برای بازار سم و آسیب زا  هست و خواهد بود.
بنا به گفته کارشناسان بازار سرمایه می‌توان گفت هفته گذشته بازار روند منفی را تجربه کرد روندی که بخشی از آن به دلیل موارد بیرونی از جمله اظهار نظر‌های آسیب زای برخی از افراد و مسئولان در رابطه با عوامل تاثیر گذار بر بازار بوده است. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا