اقتصادی

رشد ۵۰۰ درصدی قیمت سیمان/جولان ۱۵ واسطه‌ در بازاری که ناظر ندارد

خبرمهم: بررسی قیمت‌ها در بازار سیمان نشان می‌دهد، واسطه‌ها، این محصول را پیش از قطع برق کارخانه‌ها 50 درصد گران‌تر از نرخ مصوب و پس از قطع برق 500 درصد بالاتر از نرخ تعیین شده به مصرف کننده ارائه کرده‌اند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، بازار سیمان این روزها در حالی آشفته است که به گفته رئیس انجمن سیمان، عمده این نابسامانی متأثر از فعالیت ۱۵ نفر واسطه در بازار است و سازمان‌های ناظر مانند سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات می‌توانند از طریق برخورد با این افراد جلوی ادامه روند معیوب بازار سیمان را بگیرند.
به گفته وی، گردش مالی بازار سیمان در زمستان سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد تومان بوده که سود بالایی را نصیب دلالان کرده و در این میان، مصرف کننده مجبور به خرید سیمان با نرخ‌های بالاتر از قیمت مصوب بوده است.
بررسی قیمت سیمان در بازار نشان می‌دهد هرچند با سهمیه بندی برق کارخانه‌های سیمانی، قیمت این محصول در بازار بسیار بیشتر از گذشته رشد داشته، اما حضور واسطه ها در این بازار همیشگی بوده و توانسته‌اند در هر زمان، ماهی خود را از آب گل آلود نابسامانی بازار و نبود ناظر بگیرند. در این مدت قیمت هر پاکت سیمان در بازار تا ۱۲۰ هزار تومان نیز بالا رفته که اختلاف ۵۰۰ درصدی را نسبت به نرخ مصوب ۲۲ هزار تومانی دارد.

 نسخه ناکارآمد سازمان حمایت برای مدیریت بازار سیمان

حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد نسخه سازمان حمایت از مصرف‌کننده، برای ساماندهی بازار سیمان را ناکارآمد دانست و گفت: هرچند هدف این سازمان از افزایش کارخانه‌ای قیمت سیمان، کمک به تولیدکننده و حذف واسطه‌ها بود، اما در حال حاضر این واسطه‌ها حذف نشده و کارخانه‌ها محصولات خود را مستقیم به مصرف‌کننده نمی‌دهند.
وی درباره آشفتگی بازار سیمان اظهار داشت: فلسفه‌ وجودی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، تامین کالاهای باکیفیت و قیمت مناسب و در حجم بالا است. در واقع این سازمان تشکیل شده تا مردم نگرانی از کمبود و گرانی کالاهای اساسی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه سازمان حمایت از مصرف کننده باید طوری عمل کند که برای مصرف‌کننده اطمینان خاطر ایجاد شود، افزود: علی رغم وجود سازمان حمایت از مصرف‌کننده در حال حاضر بازار مصالح ساختمانی به ویژه سیمان دچار التهاب و آشفتگی شده است.
وی با بیان اینکه در ابتدا افزایش قیمت کارخانه‌ای سیمان را راهکاری برای ساماندهی بازار دانستند، حال آنکه با وجود اجرایی شدن این سیاست بازار هنوز ساماندهی نشده است، افزود: این روش از اساس اشتباه است، زیرا تولید سیمان بیش از نیاز کشور بوده و مازاد این محصول به خارج از کشور صادر می‌شود. حال این سوال ایجاد می‌شود که با وجود صادرات، چگونه تولید سیمان برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد؟
فیروزی ادامه داد: روند کنونی، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که کارخانه‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با واسطه‌ها کار کرده و از این وضعیت ذی نفع بوده و از واسطه‌ها نفعی می‌برند، بنابراین اکنون سیمان گرانتر به دست مشتری می‌رسد، زیرا علاوه بر افزایش کارخانه‌ای قیمت سیمان، سوداگران نیز بر بهای این کالا می‌افزایند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت سیمان، مشکلات قبلی این حوزه همچنان پابرجا است و صرفا عرضه این کالا از حالت قطره چکانی خارج شده، اما هنوز تقاضا را پوشش نمی‌دهد، ادامه داد: در حال حاضر مردم برای تامین سیمان با مشکل روبه رو هستند حتی سودجویان مسیر محموله‌هایی که به منظور تنظیم بازار از کارخانه‌ها می‌آمد را تغییر داده و با نرخ‌های بالاتر به فروش رساندند.
وی نسخه سازمان حمایت از مصرف‌کننده برای ساماندهی بازار سیمان را ناکارآمد دانست و تصریح کرد: این سازمان باید در تمامی سیاست‌گذاری ها به مصرف کننده و تولیدکننده توجه کند به این معنا که تقویت تولید، فراوانی، تامین کالاهای باکیفیت و با قیمت مناسب سرلوحه کارش قرار گیرد.
به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزایش قیمت سیمان موجب نشد که این کالا با نرخ‌های تعریف و تعیین شده به دست مصرف‌کننده برسد.
این در حالی است که علی محمد بُد عضو انجمن تولیدکنندگان سیمان در این مورد به فارس می گوید: تا پارسال در ایران یک کیلو سیمان به قیمت ۳۰۰ تومان فروخته می‌شد، در حالی که قیمت هر تن سیمان در هیچ جای دنیا کمتر از ۵۰ دلار نبود و اصلا در در کشور کالایی نداشتیم که کیلویی ۳۰۰ تومان عرضه شود.
وی تصریح کرد: این در حالی بود که برای احداث یک کارخانه سیمان حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود، اما کالای تولیدی آن را باید حتی از هندوانه هم ارزانتر عرضه کرد.
ولان دلالان شده و نبود ناظر بر خرید و فروش در این بازار باعث رشد نجومی قیمت‌ها و دست خالی مصرف کنندگان شده است. /فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا