اقتصادی

تزریق نقدینگی یا بازگشت اعتماد؛ کدام یک می‌تواند ناجی بازار باشد؟

خبرمهم: نقطه عطف بازار سرمایه بازگشت اعتماد است اگر اعتماد به بازار سرمایه بازگردد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  با توجه به وضعیت پیش آماده برای بازار سرمایه و اقداماتی که برای رفع این مشکل صورت گرفته مانند تزریق یک درصدی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت برای بهتر شدن شرایط، فعلی این سؤال ایجاد می‌شود که آیا تزریق نقدینگی آن هم به مقدار محدود و ناچیز می‌تواند بازار را از نقطه بحرانی کنونی نجات دهد یا نجات دهنده بازار از شرایط ناخوشایند فعلی بازگشت اعتماد سهامداران است؟ برای روشن شدن موضوع در این رابطه با کارشناسان بازار سرمایه گفت و گو کرده ایم.محمد رضا برگی کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به تزریق نقدینگی به بازار سرمایه اظهار کرد: در مجموع بازار‌های مالی که در دنیا وجود دارد اگر بازار‌های کارا را فرض کنیم، هیچگونه دستکاری از طرف سیاست گذار یا افراد خارج از بازار در آن بازار صورت نمی‌گیرد و تمامی قوانین ساختار و پایه آن بازار کاملا مشخص شده و تغییر ناپذیر است و اگر هم بخواهد تغییر کند با یک سازمان یافتگی و برنامه ریزی مشخص و از قبل تعیین شده اتفاق می‌افتد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: ولی متاسفانه در بازار سرمایه کشورمان شاهد این بوده ایم که از اواخر سال گذشته دامنه نوسان نامتقارن شد و اخیرا نیز تصمیم گیری شده است که دامنه نوسان به شکل متقارن و مثبت و منفی پنج شود، در بازار‌های مالی اگر این دستکاری‌ها اتفاق بیفتد و تعداد دفعات آن بیشتر شود، نتیجه آن تماما سبب تخریب بازار و ناکاری آن بازار و کاهش اعتماد نسبت به بازار می‌شود.

برگی گفت: در خصوص تزریق نقدینگی که به تازگی مطرح شده قرار است ۲۰۰ میلیون دلار که تقریبا ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود به بازار تزریق شود. اگر بنا بر این باشد که بازار با تزریق پول از بیرون رشد کند، این شرایط نامتعادل بودن ادامه دار خواهد بود. پول در اقتصاد از یک بازار به سمت بازار دیگر حرکت می‌کند. اگر نقدینگی از روش‌های دیگر مانند وام دادن شرکت‌های دیگر از طریق انتشار اوراق پولی حدود ۲۰۰ میلیون دلار به سمت این بازار حرکت کند و این بازار را به شکلی بخواهند جمع کنند. این موضوع که نقدینگی پول از یک سمت دیگر به بازار منتقل شود من کاملا با آن مخالف هستم.

او در ادامه بیان کرد: سهامدارانی که در بازار فعال هستند و تمایل به این دارند که پول زودتر به بازار تزریق شود این افراد به دلیل اینکه سهم‌های که قیمت شان نسبت به ارزش ذاتی شان بالا است دارند، دوست دارند که سهامشان را با سهم‌های کم ریسک‌تر جابه جا کنند تا بتوانند ارزش پول شان را حفظ کنند در صورتی که بخواهیم اصولی به این موضوع نگاه کنیم اصلا نباید هیچ پولی از بیرون بازار به هر شکلی تزریق شود.

باید نقدینگی تزریق شده به بازار سرمایه صحیح مدیریت شود

برگی افزود: اصلا نباید پولی از بیرون بازار به بازار تزریق شود، ولی حال که این موضوع در حال رخ دادن است باید این پول به شکل درست مدیریت شود. به طور معمول دیده می‌شود که پولی که از بیرون تزریق می‌شود به سمت سهم‌های شاخص ساز می‌رود حال که این تزریق نقدینگی در حال اتفاق افتادن است بیایند این پول را به شکل تخصیص دهند که فقط به سمت سهم‌های شاخص ساز نرود تغییر و نقطه عطف بازار سرمایه ما و این که بتوان اعتماد به بازار برگردد این باشد که سهم‌های کوچکتر و متوسط را مثبت یا حداقل قابل معامله شود.

حمایت ها از بورس در حد بازار سرمایه ایران نبود!

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه  با اشاره به تزریق نقدینگی به بازار سرمایه اظهار کرد: برای تزریق نقدینگی به بازار کار‌های مختلفی از قسمت‌های متفاوت می‌توانند انجام دهند، اما موضوع فعلی بازار تزریق نقدینگی نیست و این عدم اطمینان به بازار است که خیلی مهم است، یک بخش از تزریق نقدینگی را می‌توان به بحث تزریق یک درصد پول از صندوق ملی بیان کرد جلوگیری از انتقال سرمایه به رمز ارز‌ها که در حال حاضر مهم‌ترین رقیب بازار سهام هستند اگر قرار به اقدام عملی برای تزریق نقدینگی در کوتاه مدت باشد این دو مورد را می‌توان بیان کرد.

او افزود: اما همان طور که بیان کردم مهم‌تر از تزریق نقدینگی بحث اعتماد است که می‌شود این اعتماد را از طریق وعد‌هایی که مسئولان می‌دهند صورت پذیرد، تصمیمات کارشناسی شده باشد و همانند تصمیم دامنه نوسان نباشد می‌توان اعتماد را به بازار سرمایه بازار گرداند.

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه ، با اشاره به تزریق نقدینگی به بازار سرمایه اظهار کرد: خروج نقدینگی یا تامین منابع مالی که دولت سال گذشته از بازار سرمایه انجام داد در اندازه توان بورس ما نبود عمدتا در کشور‌ها دولت‌ها از بورس تامین مالی می‌کنند با روش‌های مانند انتشار اوراق و فروش سهام، ولی به هر حال به ظرفیت بازار خود نیز توجه می‌کنند.

باید اقدامات عملی مناسب برای جذب اعتماد صورت گیرد

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: محیط سرمایه گذاری نیاز به امنیت دارد. بازار سرمایه در حال حاضر بهترین مقصد برای سرمایه گزاران خرد و حتی پول‌های بزرگ است و صرفا باید یک اعتماد سازی ایجاد شود و به نظر در طی یک ماه آینده این تفاق خواهد افتاد و مجدد شاهد رونق بازار خواهیم بود.

او در ادامه افزود: منتهی باید اقدامات عملی از سمت ارکان دولت، ثبات در تصمیم گیری‌ها و از نظر شرکت‌های حقوقی که به هر حال بازیگر هستند در بازار سرمایه برای حمایت از بازار انجام شود تا اعتماد جذب شود و از تجربیات تلخ سال گذشته درس بگیریم و به بورس صرفا به دید یک منبع مالی کوتاه مدت نگاه نکنیم و دید بلند مدت به نفع اقتصادی ملی داشته باشیم.
مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تزریق نقدینگی به بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه از دو دسته عوامل تحت تاثیر قرار می‌گیرد یکی عوامل سیاسی دیگری عوامل اقتصادی عوامل سیاسی مانند برجام، انتخابات ریاست جمهوری، موضع کاندید‌های ریاست جمهوری آینده نسبت بازار سرمایه این‌ها همه عوامل سیاسی هستند که امیدوار هستیم تا اواخر خرداد مشخص شوند.

مصوبات  ۳+۷ که  اخیرا بیان شده بخشی از آن زمان بر است، اما به نظر تا خرداد ماه عوامل سیاسی که شفاف شود خود بازار شرایطش بهتر می‌شود گرچه دامنه نوسان را تغییر داده اند که با توجه به این که حجم مبنا را کاهش پیدا کرده شاخص سریع‌تر اصلاح می‌شود و منفی می‌شود و شاید جذابیت بازار بیشتر شود. اما در رابطه با نقدینگی واقعیت این است که در بازار‌های دیگر جذابتی وجود ندارد و یک حالت عدم اطمینان نسبت به بازار است. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا