اقتصادی

خزان دلالان در بازار خودرو

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، بازار خودرو هم مانند هر بازار دیگری تابعی از نوسان بازار ارز است چراکه صنعت به ظاهر تولید داخلی که صرفا مونتاژکاری را آن هم به شکل ناقص و پر از خطا در دستور کار خود دارد و با داشتن بازار انحصاری دلیلی برای توسعه تکنولوژی تولیدات خود نمی‌بیند، وابسته به واردات است و با کاهش نرخ ارز دچار تغییرات قیمتی می‌شود! این تغییرات همزمان با کاهش نوسانات ارزی در پی به ریاست جمهوری رسیدن بایدن در آمریکا نمود پیدا کرد. کاهش چند هزار تومانی نرخ ارز باعث شد تا قیمت‌ها به‌رغم تلاش مجدانه دلالان وابسته و غیروابسته، ریزش را پس از مدت‌ها شاهد باشد. این ریزش‌ها از ۱۰ تا ۵۰ میلیون در خودروهای مختلف اتفاق افتاده است و به‌نظر می‌رسد با ادامه روند ثبات نسبی در بازار ارز این روند ادامه داشته باشد. هرچند که این ریزش ادامه دارد، اما بسیاری از کارشناسان بازار خودرو معتقدند که تعیین قیمت کارخانه در حاشیه بازار می‌تواند به واقعی‌تر شدن قیمت‌ها در بازار آزاد کمک کند، روشی که ۱۳ سال مورد استفاده قرار گرفت و تبعات خوبی هم به همراه داشت.

تغییرات معادلات سیاسی در جهان و انتظاراتی که به واسطه این تغییرات ایجاد شده است باعث بروز روند کاهشی قیمت در برخی از اقلام وابسته به نرخ ارز شده است، البته که این روند در همه کالاها دیده نمی‌شود، اما کالایی نظیر خودرو که وابستگی کاملی به نوسانات نرخ دلار به دلیل وارداتی بودن بسیاری از قطعات و مواد اولیه دارد، بیشتر مشاهده می‌شود. این ریزش به حدی بوده که برخی از کارشناسان بازار خودرو این اتفاق را عاملی برای تعیین قیمت واقعی خودروها دانسته‌اند و معتقدند که باید روشی منطقی برای تعیین قیمت خودرو تعیین شود تا قیمت‌ها به شکلی که در هفته‌های گذشته شاهد بودیم، بالا نرود. برخی از فعالان بازار خودرو اظهار کرده‌اند که با توجه به شرایط موجود به هیچ عنوان معامله‌ای در بازار خودرو انجام نمی‌شود و حتی فروشندگانی که در مقابل این کاهش مقاومت می‌کنند به تاثیر از نزولی بودن بازار، قیمت‌های خود را کاهش می‌دهند. حتی مصرف‌کننده‌های واقعی نیز در این شرایط اقدام به خرید نمی‌کنند به دلیل اینکه پیش‌بینی می‌کنند روند کاهش قیمت خودرو ادامه‌دار خواهد بود. براساس آنچه فعالان این بازار عنوان می‌کنند علت اصلی ریزش قیمت خودرو کاهش قیمت دلار و افزایش تولید خودروسازان است و قیمت‌‌هایی که در هفته‌‌های گذشته اعلام می‌شد کاذب بود و هر لحظه احتمال ریزش وجود داشت که همین اتفاق هم افتاد. انتظار می‌رود این روند تا زمانی ادامه یابد که فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه خودرو‌ها کاهش یابد که این امر به ثبات بازار بسیار کمک خواهد کرد. مشخص است که وقتی قیمت‌های خودرو اینگونه ریزش می‌کند هیچ کسی جرات خرید ندارد و با توجه به شرایط بازار حتما قیمت خودرو باز هم کاهش می‌یابد، به دلیل اینکه هنوز هم قیمت‌ها واقعی نیست و گران است.

وقت سامان‌دادن است

با توجه به اینکه بازار خودرو پس از ماه‌ها افزایش قیمت در روند کاهشی قرار دارد زمان آن رسیده که مسئولان وزارت صمت برای ساماندهی این بازار وارد عمل شوند و اجازه ندهند که دلالان افسار این بازار را بار دیگر در جهت افزایشی دست بگیرند. افزایش تولید و حمایت به شرط عملکرد و کارنامه صادراتی از جمله راه‌هایی است که برخی از کارشناسان برای بهبود روند صنعت خودروسازی پیشنهاد می‌کنند تا ضمن ایجاد بازار رقابتی و حذف بازار انحصار خودروسازان توسعه و نوآوری به این بازار برگردد. خودروسازی ایران امروز نیازمند خانه‌تکانی اساسی است تا با همه هزینه‌هایی که به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند بتواند سودی هم برای آن داشته باشد و شاید آن زمان بتوانیم با بازار دلالی خودرو خداحافظی کنیم./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا