اجتماعیاقتصادیسیاسی

بررسی طرح جاماندگان سهام عدالت در صحن علنی مجلس بعد از تعطیلات/ مکانیسم ثبت نام جاماندگان بعد از تصویب نهایی اطلاع رسانی می‌شود

خبرمهم: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این واقعیت که بر اساس آمارها اکثر جاماندگان از سهام عدالت را اقشار محروم جامعه تشکیل می‌دهند، تصویب کلیات طرح ساماندهی سهام عدالت، موسوم به طرح جاماندگان در کمیسیون اقتصادی را در راستای سیاست گذاری‌های کلی نظام برای مقابله با فقر مطلق و بهبود شاخص‌های معیشتی دهک‌های پایینی جامعه ارزیابی می‌کند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا در مجلس در خصوص زمینه هایی که باعث شد کلیات این طرح مورد موافقت اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس قرار بگیرد، می گوید: به هرحال حل و فصل قانونی موضوع جاماندگان سهام عدالت، حق الناسی بود که باید درباره آن تصمیم گیری می شد. دامنه وسیعی از شهروندان بنا به دلایل گوناگون از جمله عدم توانایی در ثبت نام، بی اطلاعی، عدم دسترسی به اینترنت و… نتوانسته بودند از این ظرفیت اقتصادی بهره مند شوند. امروز که اکثریت ایرانیان از این مزایای اقتصادی و اعتباری استفاده می کنند این دسته از شهروندان حق دارند که از نظام تصمیم سازی کشور پیگیری موضوع را مطالبه کنند.

غلامرضا مرحبا در ادامه خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم نیز از ابتدا اعلام کرده که نسبت به موضوعات معیشتی حساس است و پیگیری این موضوعات را در اولویت برنامه های خود قرار می دهد. اتفاقا بررسی های تحلیلی نهادهای آماری هم نشان می دهد که اکثر جاماندگان از سهام عدالت را اقشار محروم و طبقات کمتر برخوردار تشکیل می دهند. یک بخشی از جاماندگان را اعضای خانواده بهزیستی، بخش دیگری را اعضای کمیته امداد و سایر نهادهای حمایتی تشکیل می دهند، بنابراین تصمیم سازی در خصوص ثبت نام دوباره این افراد در نهایت به راهبرد کلی نظام برای مقابله با فقر و توانمندسازی اقشار محروم نیز کمک می کند.

نماینده مردم آستارا با اشاره به روند بررسی این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بعد از بحث و تبادل نظرهای گسترده و تخصصی در نهایت روند بررسی های کلی طرح به پایان رسید؛ جلسات متعددی با حضور نمایندگانی از کمیته امداد، سازمان امور مالیاتی کشور، بهزیستی، مرکزپژوهشهای مجلس و سایر نهادهای مرتبط برگزار و ابعاد مختلف طرح از جمله تبعات احتمالی آن بر روی بازارها، تاثیرگذاری طرح بر وضعیت معیشتی دهکهای مختلف، تاثیر کلی آن بر فضای کسب و کار و تولید و… مورد بررسی تحلیلی قرار گرفت. بر اساس تصمیم اتخاذ شده، طرح در اولین فرصت بعد از تعطیلات مجلس راهی صحن علنی می شود تا نمایندگان نظر نهایی را در خصوص آن اعلام کنند.

مرحبا در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که دولت اعلام کرده بودجه کافی برای اجرای این طرح ندارد مجلس با استفاده از چه مکانیسمی قصد دارد طرح را اجرا کند بدون اینکه بار اضافی بر دوش بودجه ایجاد کند، گفت: گمان نمی کنم مشکلی در این زمینه ایجاد شود. چرا که زیرساختهای لازم برای سهام عدالت فراهم است و این طرح فقط ابعاد اجرایی وسیع تری را در بر می گیرد. این مکانیسم در حال فعالیت است و در ادامه جاماندگان هم بعد از احصا به طرح سهام عدالت اضافه می شوند. در فرآیند بررسی طرح مجموعه این موضوعات مورد بررسی قرار گرفته تا تبعات منفی بر وضعیت بودجه و سیار گزاره های اقتصادی نداشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص نحوه ثبت نام جاماندگان از سهام عدالت خاطرنشان کرد: مکانیسم طرح مانند ثبت نام در سهام عدالت است، آن دسته از افرادی که در زمره جاماندگان از سهام عدالت هستند بعد از تکمیل پرونده و احصا شرایط ثبت نام می کنند. در ادامه مبلغی را به عنوان آورده پرداخت خواهند کرد و متناسب با مبلغ پرداختی صاحب سهام شرکت های اعلام شده می شوند.

نماینده مردم آستارا در مجلس در خصوص میزان آورده ای ثبت نام کنندگان در طرح ثبت نام از جاماندگان سهم عدالت گفت: طبیعی است که این رقم با رقمی که در دور اول ثبت نام ها در نظر گرفته شده بود، تفاوت خواهد داشت. اما جزئیات این اعداد و ارقام هنوز مشخص نشده و مکانیسمی که از طریق آن این ثبت نام ها انجام خواهد گرفت، پس از تصویب و اجرای طرح اطلاع رسانی خواهد شد./اقتصاد آنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا