اقتصادی

ریزش ۵۳ هزار و ۸۷۳ واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات به ۱۵.۵ هزار میلیارد ریال رسید

خبرمهم: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم کاهشی بود و 53 هزار و 772 واحد ریزش داشت.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در هفته‌های قبل روند رو به رشد طی کرده بود و به گفته برخی کارشناسان همراه با حباب رشد کرده بود، این روزها به نظر می‌رسد در حال اصلاح روند و خالی کردن حباب افزایش غیرواقعی شاخص است و روز گذشته هم افت شدیدی داشت، امروز هم در پایان معاملات ۵۳ هزار و ۷۷۲ واحد ریزش پیدا کرد و به رقم یک‌میلیون و ۶۰۸ هزار و ۴۴۲ واحد رسید.

اما شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز ۸ هزار و ۹۳۳ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۵۶ هزار و ۱۸۷ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از ۶ میلیون و ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید، در حالی که این ارزش در روزهای قبل به نزدیک ۸ میلیون میلیارد تومان هم رسیده بود.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۱۰ میلیارد و ۳۳۲ میلیون سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۹۷۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۳ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات امروز فرابورس را هم که به ۲ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان رسید را درنظر بگیریم، ارزش معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به بیش از ۱۵ هزار و ۷۱۶ میلیارد تومان رسید. در حالی که ارزش معاملات یک‌روزه این دو بازار در هفته‌های قبل به ۳۳ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

امروز عمده شاخص‌های بورس قرمزپوش بوده و حکایت از کاهش داشت به گونه‌ای که شاخص کل بورس نسبت به روز قبل ۳.۲ درصد کاهش یافت. شاخص قیمت با معیار وزنی – ارزشی ۳.۲ درصد افت کرد. شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن ۱.۹ درصد کاهش یافت و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۱.۹ درصد افت کرد. شاخص آزاد شناور ۲.۸ درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۲.۹ درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود ۳.۶ درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای مهم مانند پتروشیمی خلیج فارس، شستا، فولاد مبارکه،‌پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و مخابرات ایران به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

امروز نمادهای پربیننده که مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفت شامل ملی‌مس، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، ایران‌خودرو، سایپا، بانک تجارت و پالایش نفت بندرعباس بوده‌اند.

در پایان معاملات امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل ۶۰۰ واحد افت کرده و به رقم ۱۷ هزار و ۲۲۴ واحد رسید.

ارزش معاملات امروز فرابورس به بیش از ۲ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و  ۱۲۱ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران در فرابورس ایران امروز بیش از ۹۶۲ میلیون اوراق بهادار سهام و حق‌تقدم در قالب ۱۷۴ هزار معامله و به ارزش ۲ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومان دادو ستد کردند.

امروز نمادهای معروف فرابورس مانند هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی مارون، سنگ‌آهن گوهرزمین، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن، آریا ساسول و صبا تأمین به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

همچنین نمادهای پربیننده شامل بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، صبا تأمین، توسعه و عمران استان کرمان، فولاد آلیاژی یزد، مادیران بوده‌اند.

شورای عالی بورس در دو روز قبل مصوبات خوبی در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران داشت که از جمله می‌توان به منع فروش خرده سهام عدالت و لزوم فروش آن به صورت بلوکی اشاره کرد. همچنین ضریب اعتبار کارگزاری‌ها به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و در مورد عرضه دارادوم که متشکل از سهام چهار پالایشگاه تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز است به دولت اجازه داد واحدهای این صندوق با تخفیف ۳۰ درصد عرضه شود./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا