بین المللی

سرزمین سوگ و سکوت

خبرمهم: جان میلیون ها یمنی در سایه سکوت سازمان ملل متحد و شیوع ویروس کرونا به خطر افتاده است

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  در حالی که حملات رژیم سعودی و متحدان آن به ملت یمن همچنان ادامه دارد، شیوع همزمان ویروس کرونا و بیماری وبا نیز به بحران دیگری در این کشور تحت محاصره و ستمدیده تبدیل شده است. در این میان، سازمان های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز نه تنها اقدامی در راستای مهار بحران در یمن نمی کنند، بلکه مشغول نسل کشی آشکار و مستمر ملت یمن به دست ریاض و حامیان غربی و عربی آن هستند.

نرخ ۲۰ درصدی مرگ و میر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در یمن، به وضوح بیانگر وضعیت اضطراری و سختی است که مردم این کشور با آن مواجه هستند. لیز گراندی، مسوول هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اخیرا اذعان کرده است آمار قربانیان به دلیل ابتلا به کرونا از آمار کشته های جنگ، بیماری و گرسنگی در یمن ظرف پنج سال گذشته بیشتر خواهد بود. وی در این خصوص می گوید: نرخ مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در یمن ۲۰ درصد بوده؛ در حالی که متوسط جهانی آن ۷ درصد است.

 خدمات عمومی بهداشتی در ۱۸۹بیمارستان از ۳۶۹ بیمارستان در سراسر این کشور ظرف سه هفته آینده دیگر ارائه نمی شود. خدمات توزیع آب آشامیدنی سالم و واکسینه کردن حدود ۵/۸ میلیون یمنی از جمله سه میلیون کودک در سه هفته متوقف می شود و همچنین حمایت های غذایی برای ۵/۲ میلیون کودک گرسنه ظرف مدت هشت تا ۱۰ هفته متوقف خواهد شد.

کارشناسان بهداشتی در دنیا هشدار داده اند ملت یمن با بدترین سناریوی ممکن در قبال شیوع کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می کنند.

وبا در کنار کرونا

شیوع گسترده وبا در یمن، بحران دیگری را در این کشور محاصره شده و جنگ زده ایجاد کرده است. اخیرا دکتر نویو زاگاریا، نماینده سازمان بهداشت جهانی در یمن در سخنانی اذعان کرده است: بیش از ۱۶ درصد کودکان یمنی زیر پنج سال از سوءتغذیه رنج می برند. ۵.۲ درصد کودکان یمنی با شرایط بسیار خطرناکی روبه رو هستند و زندگی آنها به خطر افتاده و این مشکل روز به روز بیشتر می شود.

حدود ۹۶۰ هزار یمنی مظنون به ابتلا به بیماری وبا هستند و تاکنون ۲۲۱۹ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند. این بیماری از آوریل امسال همه گیر شده است. کودکان حدود یک سوم مبتلایان به این بیماری را تشکیل می دهند. ۳۵ منطقه در یمن همچنان در معرض این بیماری قرار دارند.

فراتر از آن، خطر قحطی و گرسنگی نیز ملت یمن را به شدت تهدید می کند. رژیم متجاوز سعودی، نه تنها از اختصاص کمک های ابتدایی و بشردوستانه به ملت یمن جلوگیری می کند، بلکه به حملات خود به مردم و زیرساخت های اساسی این کشور ادامه می دهد. تنها طی ۲۴ساعت اخیر، جنگنده های سعودی بیش از یکصد بار مناطق مختلف یمن را مورد حمله قرار داده اند. در استان صنعا جنگنده های ائتلاف سعودی ۲۱ حمله را به منطقه الخانق انجام دادند. این ائتلاف همچنین حملاتی را به منطقه الخسف در استان الجوف، منطقه مجزر در استان مارب، منطقه العمشیه در استان عمران و منطقه بنی حسن و حیران در استان حجه انجام دادند. از سوی دیگر منطقه نصاب در استان شبوه که شاهد درگیری هایی میان نیروهای دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی بود، اکنون شاهد آرامش شکننده است. درگیری های پراکنده ای میان دو طرف در شهر جعار نیز رخ داد.

سازمان ملل آرام است !

شورای امنیت سازمان ملل متحد به وضوح آگاه است که اصلی ترین پیش شرط مواجهه با بحران انسانی در یمن، توقف حملات سعودی ها و متحدان آنها به مردم این کشور است. با این حال سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان فروشندگان عمده سلاح به آل سعود حاضر به توقف خونبازی محمد بن سلمان در یمن و کشتار زنان و کودکان مظلوم در این کشور نیستند.

حتی سازمان ملل متحد در بیانیه های اخیر خود، اشاره ای به نام عربستان سعودی به عنوان اصلی ترین بانی کشتار و نسل کشی در یمن را به میان نیاورده است تا مبادا خاطر کسانی مانند بن سلمان، ترامپ و بوریس جانسون رنجیده شود. همگان به خاطر دارند در دوران حضور بان کی مون در مسند دبیر کلی سازمان ملل متحد، وی عربستان را از فهرست سیاه سازمان ملل خارج کرد تا تمرکز و قدرت سعودی ها در کشتار بیرحمانه یمنی ها، بیش از پیش افزایش یابد. هم اکنون، در دوان حضور آنتونیو گوترش در مسند دبیر کلی سازمان ملل متحد نیز کماکان سعودی ها و حامیان آنها، به کشتار مردم مظلوم یمن اشتغال دارند./جام جم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا