فرهنگی

نمایش همجنس گرایی در سالن‌های تهران!

خبرهای فوری: رسالت هنر نمایش، انتقال معنا و مفهوم موضوعاتی مناسب و تاثیرگذار برای مردم و چه بسا خانواده‌هاست، اما در این سال‌ها در مسیر نامناسبی گام برمیدارد.

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرهای فوری، باشگاه خبرنگاران جوان از رسانه های اصولگرا با نگاهی انتقادی به تئاترهای این روزها نوشته: وقتی مطلع می‌شوید نمایشی توسط یک کارگردان با سابقه آثاری خوب در حال اجراست با رغبت بیشتری به دیدن اثر جدیدش در یکی از سالن‌های شهر می‌روید، اما وقتی به تماشای اثر می‌نشینید کاری متفاوت از کارهای قبلی این کارگردان را می‌بینید که اجرای چنین نمایشی توسط این کارگردان جای تعجب دارد.

این نمایش با اقتباس از یکی از نمایشنامه‌‌های خارجی تنسی ویلیامز در حال اجراست؛ نمایشی که از ابتدا منتظر اجرای تمیز و حرفه‌ای هستی و تصور می‌کنی که اینبار دیگر موسیقی و سلبریتی در کار نیست، اما به یکباره با دیالوگ‌هایی مواجه می‌شویم که از رختخواب و اتاق خواب بیرون نمی‌آید.

موضوع دیگر در این نمایش، ابهام ارتباط نامناسب بین دو دوست است؛ بنابر این گزارش موضوع نمایش درباره‌ «بریک» جوانی الکلی است که به خاطر خودکشی بهترین دوست و همبازیش در فوتبال احساس گناه دارد، احساسی گناهی که تا آخر نمایش ابهام است که بریک چرا آنقدر با دوستش رابطه‌ی صمیمی دارد و «مگی» همسر «بریک» هم به خاطر این ابهام از شوهرش رنج می‌کشد. این ابهام در همان اواسط نمایش برای مخاطب اینطور برداشت می‌شود که «بریک» با دوستش رابطه‌ی صمیمی غیر معمولی داشته و این برای همسر «بریک» هم ابهام شده نمایشی که در پس آن صحبت از همجنسگرایی است.

تاتر

اما در خلال نمایش همسر «بریک» در حالی که باردار نمی‌شود اذعان می‌کند که حامله است از همین بخش نمایش هم دیالوگ‌های نامناسب خواهر «بریک» که خانه‌شان در همسایگی آنهاست شروع می‌شود و می‌گوید ما صدایی از شما نشنیده‌ایم چطور باردار هستی و دیالوگ‌های دیگری که قابل بیان نیست.

آنچه که سوال شده مجوز اجرای چنین نمایشی است یعنی چطور اثری با این محتوا مجوز اجرا می‌گیرد! آن هم در سالن پر تماشاگری که نیمه دولتی است. هرچند به گفته‌ی برخی هنرمندان، تئاتر چند سالی است که رها شده و نظارت درستی بر آن نمی‌کنند. همچنین در این سال‌ها استفاده از کلمات رکیک، حرکات موزون و نشان دادن رابطه‌های نامناسب در آثار نمایشی بیشتر از هر موقع به چشم می‌خورد و در پی آن هم با بی توجهی مسئولان این حوزه همراه بوده، معلوم نیست معاونت هنری وزارت ارشاد و مرکز هنر‌های نمایشی چه زمانی قرار است برخورد قاطعی در مواجهه با این آثار داشته باشند!

صادقی: صحنه‌های جنسی، یک نوع ترفند تجاری است برای پول درآوردن

قطب الدین صادقی بازیگر نمایشنامه نویس و کارگردان ، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این روز‌ها اجرای آثار با محتوای نامناسب بیشتر از گذشته شده، اظهار کرد: این سوال را از خالقانشان و مسئولانی که اجازه‌ی چنین آثاری را می‌دهند، باید پرسید! من خودم هم خیلی از این آثار را نمیبینم و در کارهایم هم اینطور موضوعات را نمی‌پردازم، ولی به طور حتم بحرانی وجود دارد.

وی ادامه داد: شاید این موضوعات در جامعه خیلی مطرح شده که در تئاتر هم آمده البته پرداختن به شوخی‌های جنسی و موضوعات جنسی را نمی‌پسندم که فقط برای جذب مخاطب است و معتقدم تماشاگر را هم نمی‌توان با این شگرد‌های نامناسب جذب کرد، زیرا به نظر من تئاتر یک بیان فرهنگی فخیم است که با آن می‌توان مسائل بزرگ بشریت را مطرح کرد.

تاتر 2

صادقی تصریح کرد: نگاه افرادی که به این موضوعات می‌پردازند به گیشه است می‌خواهند مخاطب تفنن طلب را با این صحنه‌ها سرگرم کنند مثل صحنه‌های جنسی و کافه‌ای که در فیلم‌های خارجی وجود دارد؛ این مسئله یک نوع ترفند تجاری است برای پول درآوردن.

رسالت هنر نمایش انتقال معنا و مفهوم موضوعاتی مناسب و تاثیرگذار برای مردم و چه بسا خانواده‌هاست، اما در این سال‌ها تئاتر در مسیر نامناسبی گام برمیدارد. در واقع برای جذب مخاطب از رقص و آواز تا دیالوگ‌ها و موضوعات سخیف پیش رفته و اگر خوشبینانه بگوییم، هنر نمایش هنوز به ابتذال نرفته و اگر وضع موجود به این صورت پیش برود به ابتذال هم کشیده می‌شود. نکته‌ی قابل توجه، حضور برخی کارگردان‌هایی است که آثار حرفه‌ای بسیاری در سال‌های گذشته به صحنه بردند، اما اکنون آن‌ها هم وارد این مسیر اشتباه شدند.

شاید بهتر باشد؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچه زودتر تذکری جدی‌تر به مدیران زیر مجموعه‌ی خودش بدهد، زیرا موضوع قبح شکنی ارتباطات حرام در سالنهای نمایش است و اگر حتی دو اثر هم به این شکل و با این محتوا‌های نامناسب اجرا شود، تاثیراتی خوبی روی مخاطب نخواهد داشت.

[irp posts=”5913″ name=”اینجا قلمرو مولتی‌میلیاردرها است؛ با احتیاط وارد شوید + عکس”]

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۲ دیدگاه ها

  1. متاسفانه عده ای بی غیرت در جهت عادی نشان دادن بی حیایی فعالیت میکنند و مسئولان مربوطه نیز مثل همیشه در خوابند … لعنت خدا بر هنرمندانی که شرم و حیا ندارند

  2. خداروشکر تماشاگر فهیم که سرمایه اصلی تاتر ما هست خود به خودی خود نشان میدهد چه کاری ارزش دیدن دارد و چه کاری ندارد! ولی لازم به ذکر هست تیاتر تبادل و معرف فرهنگ های گوناگونه و برای تمامی سلایق اجرا میشود نمیتوان فقط نمایشنامه های بی ضرر شکسپیر (از نظر دلواپسان) اجرا کرد هنر واقعی و فرهیخته یعنی بدون هیچ جبهه و سمتی ، اگر فقط بخواهیم متکی به یک روند باشیم نتیجه اش میشود همین اوضاع نا بسامان امروز تیاتر ما که عده ای محدود و سفارشی و سالن های لاکچری لبریز از تماشاچی و عده ای هرشب تراکت به دست برای تبلیغ کار دانشجویشان، و دست آخر برای پر نشان دادن سالن دست به دامن میهمان … در مرحله اول باید تکلیف تیاتر خصوصی و تیاتر دولتی مشخص شود و پشتوانه هایی که یک دولت به نمایش ها میدهد و اون موقع بشینیم درباره محتوا و سمت و سو گرای نمایش صحبت کنیم آره موافقم!! برای فروش بیشتر چه کسایی که چه کارهایی نمیکنند ولی باید دید بازتری داشت شخصی سالن مال خودشه و هیچ حمایتی از وزارت علوم ،خانه تاتر، فرهنگ و ارشاد اسلامی ،
    تبلیغات و فضای شهری وووو نمیشود و مخاطبای خودشو داره سبک تاتر این بابا رو دوستت دارن دنبال کنندشن میپسندن حالا این وسط چهارتا به ظاهر منتقد و جیره مواجب بگیر دولت میان چوب لای چرخ نمایشها میزارن به فکر این نیستن این شهر، این کشور که بخوایم مثال بزنیم گنجایش چندتا کارگردان و طراح و آرتیست داره؟ هرجا هم بدون محدودیت بدون نظارت مثل قارچ دانشگاه هنر و آکادمی و مدرسه و آموزشگاه زده بیرون .. خروجی این دانشگاه ها چیکار کنن؟؟ کی جوابگو هست؟ چرا پذیرشش و انقدر خروجی باید زیاد باشه که از کنترل کردنش عاجز بود؟ با هر کسی بشه کارگردان و کار روی صحنه ببره؟ بیکار بشینن تو خونه؟ آستین بالا میزنن همون هنرجویانی که زیر دستی تربیت شدن که طرف ۴تا نمایش رو صحنه برده و الان داره تدریس میکنه نمایش میبندن..! فروشم دارن مخاطب خودشونم دارن و اینستا چندین کا فالوئر هیچ تقصیری هم ندارن باید امرار معاش کنن دولتی که باید مشتری اصلی تاتر هنر زنده و فرهیخته باشد تو باغ نیست نه سوبسیدی نه حقوق و حداقل مزایایی برای یک هنرمند ندارد باید یه هم درست و حسابی این هنر ارزشمند بخوره و تو این گیر و دار خشک و تر با هم میسوزند و چه بر سر کسانی که عمرشان جوانیشان و تمامی تلاششان را پای این عرصه گذاشتن چه خواهد آمد؟ بیایم با اتحاد با روشن فکری و واقع بینی کمر به تغیری جدی ببندیم حال امروز هنر ایران خوب نیست!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا