سیاسی

یک پارلمان سیاه‌پوش

خبرهای فوری: مجلس به ترور قاسم سليماني واكنش نشان داد

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، «اولین جلسه پس از ترور»؛ این شاید بهترین توصیف از نشست روز گذشته پارلمان ایران باشد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از گذشت ۳ روز از ترور فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی به دستور شخص دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا برای نخستین ‌بار گرد هم آمده و پس از حدود یک هفته تعطیلی برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه نشست علنی خود را برگزار کردند؛ نشستی که بیش از هر کس و هر چیز تحت ‌تاثیر یک «سرباز» بود. سربازها در تمام جهان از احترام ویژه‌تری برخوردارند اما کمتر پیش می‌آید با شهادت یک «سرباز» یک پارلمان لباس سیاه به تن کند اما این اتفاق دیروز در ایران افتاد. «قاسم سلیمانی» روز گذشته در کیلومترها آن‌سوتر از پایتخت، روی دست مردم اهواز تشییع ‌شد اما نام و یادش اصلی‌ترین محور نشست نمایندگانی بود که لباس تیره بر تن‌شان کنار پرچم‌های سیاه رنگ قرار گرفته، در نقاط مختلف صحن رنگ رخساره‌ای بود که خبر می‌داد از سر درون.

مطابق معمول نشست علنی بهارستان با نطق پیش از دستور علی لاریجانی آغاز شد. او هم که همچون سایر نمایندگان لباس عزا به تن داشت، دیروز اظهاراتش را تمام و کمال به ترور فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی و خط و نشان‌های اخیر رییس این روزهای کاخ سفید اختصاص داد. اما از چرایی عدم برگزاری نشست غیرعلنی نمایندگان برای بررسی ترور قاسم سلیمانی چیزی نگفت تا همین مساله در آخرین دقایق نشست علنی دیروز با اعتراض مصطفی کواکبیان، رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی پارلمان مواجه شود.

این صدای ایران است

رییس قوه مقننه روز گذشته ترور سردار سلیمانی به دستور ترامپ را هم‌ردیف «کودتای ۲۸ مرداد» و «انهدام هواپیمای مسافربری ایرانی» IR655 در سال ۶۷ قرار داد و اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر «پیش‌دستانه» بودن این ترور را رد و آن را نشات گرفته از «قانون جنگل» دانست. او اعلام کرد: «شما جنایتی بزرگ مرتکب شدید، نام شما را در تاریخ جهان هم‌ردیف جنایت کودتای ۲۸ مردادماه و جنایت دیگر امریکا در سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران ثبت می‌کنند مسوولان امریکایی با دستپاچگی اعلام کردند که ما اقدام پیش‌دستانه انجام دادیم برای آنکه از پوشش قانون جنگل بهره بجویند. این قانون من‌درآوردی چیزی جز قانون جنگل‌ نیست، آنها خلاف واقع گفته‌اند. چه اقدامی پیش‌رو بود که شما دست به اقدام پیش‌دستانه زدید؟ مسوولان امریکایی گفته‌اند که سردار سلیمانی می‌خواست در سوریه، لبنان و عراق علیه نیروهای امریکایی اقداماتی انجام دهد. این ادعا یک دروغ بیش نیست. مردم امریکا و مجلس نمایندگان این کشور بدانند که ادعای رییس‌جمهوری آنها دروغگویی برای پوشش دادن به یک جنایت جنگی و تروریستی است. اگر اسنادی در این خصوص دارند، نشان بدهند.» لاریجانی و گفته‌هایش در پارلمان اصولا با واکنش‌های نمایندگان مواجه می‌شود. روزی اصولگرایان از آن استقبال می‌کنند و روز دیگر مثال آن زمان که از تخریب پارلمان در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و منبرهای عزاداری به دست وعاظ نزدیک به جبهه پایداری گلایه کرد، با انتقاد این جریان سیاسی و نیروهای در درون و بیرون بهارستان مواجه می‌شود اما این ‌بار استقبال به گونه‌ای دیگر بود. با فاصله کمی پس از پایان اظهارات لاریجانی تمام نمایندگان مقابل جایگاه هیات رییسه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و شعار مرگ بر امریکا و اسراییل سردادند. شماری از نمایندگان همچنین با شعار «حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست» به شهادت فرمانده سابق سپاه قدس و تنها دارنده نشان نظامی «ذوالفقار» در ایران واکنش نشان دادند. واکنشی که البته با استقبال رییس مواجه شد تا جایی که او را به بیان این جمله وا داشت: «آقای ترامپ! این صدای ملت ایران است؛ بشنوید.»

طرح‌های ضد امریکایی

اظهارات لاریجانی پایان یافت و نمایندگان به کرسی‌های سبز خود برگشتند تا جلسه علنی مجلس رسما آغاز شود. نمایندگان در این میان طرح‌هایی جهت اصلاح قانون انتخابات و ایجاد شفافیت در هزینه‌ کاندیداهای ورود به مجلس را تصویب کردند که به‌زعم ناظران اگر از آنها سوءاستفاده جناحی نشده و به تایید شورای نگهبان برسد، می‌تواند در چگونگی ورود نمایندگان به پارلمان نقش موثری داشته باشد. با این حال اما رویکرد ضد امریکایی روز گذشته مجلس که در طول روزها و سال‌های اخیر کمتر در این مقیاس و اندازه ایجاد شده بود، شرایط را برای اصولگرایان فراهم کرد تا طرح‌های خود را که در گذشته تهیه و از قضا با اقبال چندانی مواجه نشده بود، به بهارستان آورده و به تصویب برسانند. یکی از این طرح‌ها که در فراکسیون تمام اصولگرای «اقدام پیش‌دستانه علیه امریکا» که همزمان با اسقاط پهپاد گلوبال هاوک امریکایی به دست هوافضای سپاه پاسداران اعلام موجودیت کرد، تهیه و تدوین شده بود، «الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات امریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها» نام داشت که طرح و ماده واحده آن روز گذشته با بهره‌گیری صحیح فراکسیون ولایی از جو حاکم بر «بهارستان» با ۲۳۱ رای موافق از میان ۲۳۹ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

این طرح و طرح‌های مشابه نظیر «تروریست خواندن ارتش امریکا در کل دنیا» کنار بیانیه‌های مختلف نمایندگان در محکومیت اقدام امریکا، طرح کمیسیون حقوقی و قضایی برای شکایت از دولت و رییس‌جمهوری امریکا که اللهیار ملکشاهی، رییس این کمیسیون آن را اعلام کرده از دیگر اقدامات قابل ‌توجه نمایندگان محسوب می‌شود. آن ‌طور که این نماینده اصولگرا گفته این کمیسیون قصد دارد از دونالد ترامپ در دیوان بین‌المللی کیفری که مقر آن در لاهه قراردارد، شکایت کند.

رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و تجاوز به یک کشور ازجمله صلاحیت‌های این دادگاه است. ملکشاهی معتقد است که ایران می‌تواند به‌دلیل تجاوز امریکا به خاک عراق و ترور قاسم سلیمانی از ترامپ به این دیوان شکایت کند.

همچنین به نظر می‌رسد کمیسیون حقوقی و قضایی کنار پروژه «انتقام سخت» که بیشتر از سوی مسوولان نظامی جمهوری اسلامی بیان می‌شود، پروژه پیگیری حقوقی ترور فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی را در دست پیگیری دارد؛ کما اینکه روز گذشته این کمیسیون میزبان معاون حقوقی وزارت دادگستری، معاون بین‌الملل قوه قضاییه و کارشناسان حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس بوده و براساس اظهارات حسین نوروزی، سخنگوی این کمیسیون «چگونگی اقدام حقوقی ایران علیه امریکا» به بحث و بررسی گذاشته و مقرر شده «قوه قضاییه در زمینه رفع خلأ قانونی در حوزه مبارزه با تروریسم لایحه‌ای را آماده و تقدیم مجلس کند» /اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا