بین المللی

بازی مرگ و زندگی

خبرهای فوری: نيمي از مردم آمريكا از استيضاح ترامپ حمايت مي‌كنند

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، در آستانه سال نوی میلادی و طی روزهایی که مردم بسیاری از مناطق جهان به تعطیلات کریسمس رفته‌اند و روزهای کم خبر جهان سپری می‌شود، اما کماکان استیضاح دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده به عنوان یکی از خبرهای اصلی جهان جریان دارد و دعواهای درون حزبی نیز در خصوص نحوه برگزاری دادگاه استیضاح به عنوان تیتر اول اخبار مطرح است.

روز گذشته هافینگتون پست به همراه مرکز افکارسنجی یوگاو، نظرسنجی‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد نیمی از رای‌دهندگان تصمیم مجلس نمایندگان در راستای استیضاح ترامپ را تایید می‌کنند. در این نظرسنجی ۴۹ درصد از رای‌دهندگان استیضاح را تایید کردند در حالی که ۴۲ درصد مخالف و ۹ درصد از این اتفاق مطمئن نبودند.

در این نظرسنجی همچنین مشخص شد که ۴۷ درصد از رای‌دهندگان معتقدند که ترامپ را باید از سمت خود برکنار کنند و در مقایسه نیز ۴۲ درصد بر این عقیده نیستند که ترامپ باید از سمت خود کنار گذاشته شود و یازده درصد نیز از این اتفاق مطمئن نبودند.

با این وجود این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که استیضاح کاملا جنبه‌ای حزبی دارد به‌طوری که ۸۹ درصد از دموکرات‌ها و مستقلین در این نظرسنجی عقیده دارند که ترامپ باید استیضاح شود و ۸۵درصد از جمهوریخواهان و مستقل‌ها نیز می‌گویند که مخالف این روند هستند.

البته نمود این رای و شکاف را می‌توان در مجلس نمایندگان نیز مشاهده کرد چرا که مجلس هفته گذشته تقریبا در یک رای حزبی دو ماده مربوط به استیضاح ترامپ را تایید کرد تا زمینه‌ها برای برگزاری دادگاه ایجاد شود.

طبق پیش‌بینی‌ها بناست این محاکمه در ژانویه برگزار شود اما زمان آن نامشخص است چرا که نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان از ارسال مدارک استیضاح به سنا خودداری می‌کند تا اجازه بهره‌برداری سوء به جمهوریخواهان از مدارک را ندهد و از آن به عنوان اهرمی برای تعیین رویه سنا برای تغییر روش استیضاح استفاده کند.

برای برکناری رییس‌جمهور از سمت ریاست‌جمهوری به بیش از دو سوم رای سنا که اکنون در اختیار جمهوریخواهان قرار دارد نیاز است.

نظرسنجی یوگاو و هافینگتون پست در حالی است که پیش از آن طی نظرسنجی که پولیتیکو و مورنینگ کانسولت انجام دادند نشان داد که ۵۲ درصد از رای‌دهندگان از تصمیم مجلس نمایندگان برای استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند و ۵۱ درصد نیز از تصمیم سنا برای حذف ترامپ حمایت می‌کنند. گفتنی است نظرسنجی هافینگتون پست و یوگاو بین روزهای ۲۰ تا ۲۲ دسامبر بین هزار نفر از امریکایی‌های بزرگسال انجام شد که حاشیه خطای آن ۳/۳ درصد برآورد شده است. اما اکنون پیش از برگزاری جلسه استیضاح رای‌دهندگان هرچند به دو بخش تقسیم می‌شوند و کاملا رویکرد حزبی برقرار است اما در خصوص احضار شاهدان از هر سه جمهوریخواه دو نفر معتقدند که سنا باید شاهدان مورد درخواست دموکرات‌ها را فرا بخواند تا در دادگاه شهادت بدهند. اما به نظر می‌رسد میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا قصد دارد به نحوی که خود می‌خواهد برنامه استیضاح را پیش ببرد. طبق قانون اساسی امریکا برگزاری دادگاه استیضاح به مجلس سنا سپرده شده است و همین موضوع می‌تواند یک روند کاملا سیاسی را در دادگاه شکل دهد. اما هنگام شروع به کار دادگاه اعضا سوگند به بی‌طرفی می‌خورند اما استاندارد مشخصی برای رعایت انصاف میان سناتورها وجود ندارد، اینکه گفته شود باید طبق قوانینی مشخص رای دهند.

واشنگتن‌پست در مطلبی که به سوالات برخی خوانندگان خود در زمینه استیضاح پاسخ داده عنوان کرده که احتمال انتخاب مجدد سناتورها بسیار روی رای آنها تاثیر دارد و این یک شرط مطمئن و جدی است. هرچند همه سناتورها می‌توانند بدون توجه به عواقب سیاسی و بر مبنای وجدان خود رای دهند، اما سناتورها توجه بسیار زیادی به حوزه انتخابیه خود دارند چرا که نگران آن هستند هر رایی که در این زمینه می‌دهند می‌تواند بر رای آنها در حوزه رای‌گیری تاثیر بگذارد.

اما یک سوال که در اذهان مردم امریکا و شاید بسیاری از مردم وجود دارد این است که چرا تصمیم نهایی در خصوص استیضاح در اختیار سنا قرار نمی‌گیرد و چرا دادستان یا دیوان عالی کشور در این خصوص نقش تعیین‌کننده ایفا نمی‌کنند؟ در پاسخ به این سوال واشنگتن پست عنوان کرده که بنیانگذاران امریکا به این دلیل استیضاح را به دستگاه قضایی واگذار نکردند که استیضاح بیش از اینکه یک پروسه قضایی باشد یک پروسه سیاسی است.

با این حال بسیاری این سوال را نیز مطرح کردند که اگر سنا به نفع دونالد ترامپ رای دهد چه خواهد شد. واقعیت آن است که بسیاری استدلال می‌کنند که ترامپ احساس جسارت بیشتری می‌کند حتی استدلال می‌کنند اگر سنا رای به ماندگاری وی در سمت خود بدهد دیگر ایمن خواهد شد.

نکته شاید دقیقا در همین جا نهفته است. اگر ترامپ از مهلکه استیضاح خارج شود و در سال ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری خود را نیز تمدید کند، می‌تواند تبدیل به یکی از قدرتمند‌ترین و بی‌پروا‌ترین روسای جمهور امریکا شود که شاید هیچ حدو مرزی برای خود در نظر نگیرد چرا که بعید به نظر می‌رسد امریکا این توان را داشته باشد برای یک رییس‌جمهور دوبار استیضاح برگزار کند. از طرفی دیگر این یک بازی خطرناک برای دموکرات‌هاست چرا که اگر با این روند نتوانند استیضاح ترامپ را به سرانجام برسانند و بار دیگر او رییس‌جمهور امریکا شود، قطعا دیگر نمی‌توانند با او مقابله کنند. بازی دموکرات‌ها برای دور اول ریاست‌جمهوری ترامپ بسیار خطرناک بود. یک قمار سیاسی بود که باید ببینند آیا می‌توانند از این مسیر به خوبی خارج شوند یا خیر. اگر فرایند استیضاح باعث برکناری ترامپ از قدرت نشود ولی باعث شکست او در انتخابات ۲۰۲۰ شود باز هم یک پیروزی برای دموکرات‌ها محسوب می‌شود اما اگر این روند منجر به شکست ترامپ نشود شاید آثار این شکست باعث یک ضربه مهلک به بدنه حزب دموکرات‌ شود که سال‌ها برای جبران آن زمان نیاز داشته باشند.

سال ۲۰۲۰ در حالی به سمت آغاز خود می‌رود که شاید تبدیل به سالی مهم برای تاریخ سیاسی و آینده امریکا شود چرا که هر اتفاقی و هر حادثه‌ای رخ دهد آینده‌ای متفاوت برای این کشور و حتی اگر اغراق نکرده باشیم برای دنیا رقم خواهد زد./اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا