بین المللی

جنگ یمن کمر آل‌سعود را شکست

خبرهای فوری: رأی الیوم در گزارشی با اشاره به عملیات «نصر من الله» نیروهای مقاومت یمنی در محور نجران، پیروزی را از آنِ جنبش انصارالله دانست.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به عملیات کم‌نظیر و گسترده نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نجران واقع در جنوب عربستان که به هلاکت، زخمی شدن و اسارت هزاران نظامی سعودی و مزدورانشان و به غنیمت گرفته شدن صد‌ها دستگاه خودروی نظامی و زرهی منجر شد، نوشت: جنگ در یمن به پایان خود نزدیک می‌شود و در چنین شرایطی برگزاری مذاکرات محرمانه بین عربستان و یمن برای پایان دادن به جنگ، تعیین حجم غرامت‌ها و ماهیت روابط آتی دو طرف یعنی جنبش انصارالله از یک طرف و ائتلاف سعودی و اماراتی بعید نیست.

رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: سخنان سرتیپ یحیی السریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن مبنی بر اینکه این نیرو‌ها با اجرای عملیات کم‌نظیر و گسترده‌ای به نام «نصر من الله» در محور نجران که به دلایلی بزرگترین عملیات از زمان آغاز تجاوز عربستان به یمن به شمار می‌رود برای ما غافلگیرکننده نبود. نیرو‌های یمنی موفق شدند یک دسته کامل از نیرو‌های ارتش عربستان را به اسارت گرفته و صد‌ها دستگاه خودروی نظامی و زرهی آن‌ها را به غنیمت بگیرند و صد‌ها کیلومتر از اراضی این منطقه را آزاد کنند. یحیی السریع چند هفته قبل در حین اجرای عملیات بقیع و خریص با روزنامه رأی الیوم تماس گرفت و اعلام کرد بیانیه‌ای رسمی درباره این عملیات بزرگ که از سه ماه پیش در حال اجراست، صادر خواهد شد.

سرتیپ «ترکی المالکی» سخنگوی نظامی سعودی تاکنون از اظهارنظر درباره این عملیات و حتی نوشتن یک سطر در این خصوص خودداری کرده است، اما خبر‌های غیررسمی درزیافته در عربستان که خبرگزاری بلومبرگ آمریکا منتشر کرده است از احتمال موافقت مقامات رسمی در ریاض با آتش بس جزئی خبر داده است که این تأیید می‌کند سعودی در حال رسیدن به این باور است که می‌بایست حتما به جنگ یمن پایان داده شود تا خسارات کاهش یابد و به فرسایش‌های بسیار هزینه‌بر مادی و انسانی پایان داده شود.

در ماه‌های گذشته خصوصا پس از سه حمله بزرگ به تأسیسات نفتی عربستان که تازه‌ترین آن حمله به منطقه بقیق به عنوان مهمترین مرکز صنایع نفتی عربستان و تعطیلی پالایشگاه ها، توقف پالایش نفت و گاز و کاهش تولید نفت به میزان پنج میلیون بشکه در روز به علت آتش سوزی‌های گسترده در نتیجه حملات موشکی و پهپادی، کفه ترازوی جنگ به نفع ائتلافی که جنبش انصارالله یمن رهبری آن را بر عهده دارد، تغییر کرده است.

جنبش انصار الله یمن از آتش بس یک جانبه خبر داد تا فضای مناسبی برای مقامات عربستان ایجاد شود تا با عقب نشینی از مواضع خود، بر سر میز مذاکرات بنشینند و به جنگ در یمن پایان دهند و آنچنان که گفته می‌شود همچون امارات نیرو‌های خود را از این کشور خارج کند، اما تاکنون هیچ اقدام رسمی و علنی از طرف ریاض صورت نگرفته است.

به طور حتم، اطلاعاتی که یحیی السریع دیروز فاش کرد و باعث تقویت موضع قدرتمندانه جنبش انصارالله در جنگ یمن شد باعث تسریع دستیابی به یک راه حل سیاسی و مسالمت‌آمیز برای جنگ در یمن خواهد شد؛ جنگی که مشخص شده است ائتلاف به فرماندهی عربستان با گذشت تقریبا پنج سال از فرسایش مادی و انسانی و با توجه به درخواسته‌های مجامع بین‌المللی از عربستان برای پایان دادن به حمله و کشتار یمنی ها، از آن پیروز خارج نخواهد شد.

جنبش انصارالله یمن مقاومت کرد و اصول و قواعد درگیری را به نفع خودش تغییر داد و در حال حاضر دست برتر را در اختیار دارد. این جنبش با حمله به عمق عربستان  خسارات مادی فراوانی به بخش مهم و حساس عربستان یعنی بخش نفت که بیش از ۹۵ درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می‌دهد وارد کرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا