بین المللی

ایران؛ محور اقدامات وزرای خارجه و دفاع

خبرهای فوری: بوريس جانسون كابينه جديد بريتانيا را معرفي كرد

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری‏، بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا تیم جدید خود برای دولت را تعیین و آن را کابینه‌ای مدرن برای بریتانیا نامگذاری کرد. در حال حاضر یک چهارم این کابینه را زنان تشکیل می‌دهند. ۸ پست از ۳۳ پست موجود در کابینه بریتانیا به زنان اختصاص یافته است. اما با این وجود هیچگاه در تاریخ سیاسی بریتانیا سهم زنان در کابینه بیش از ۴۰ درصد نبوده است. هر چند در دوره‌هایی سهم بالای ۳۰ درصد زنان در این کشور تجربه شده است.

بیشترین سهم زنان در کابینه به دوره گوردون براون

باز می‌گردد که تقریبا زنان ۳۸ درصد از کابینه را تشکیل می‌دادند و در دوره‌ای کوتاه در طول نخست‌وزیری ترزا می ‌این سهم به حدود ۳۵ درصد رسید. در دوره مارگارت تاچر تنها ۵ درصد از کابینه را زنان تشکیل می‌دادند که این سهم هم مربوط به خود او به عنوان نخست‌وزیر بود. طبق آخرین سرشماری که سال ۲۰۱۱ صورت گرفت ۵۱ درصد از جمعیت انگلستان و ولز را زنان و دختران شکل می‌دادند.

اما موضوع دیگر استفاده از اقلیت‌های قومی در این کابینه مطرح است. طبق گزارش بی‌بی‌سی، ۴ تن از اعضای کابینه را اقلیت‌های قومی تشکیل می‌دادند که دو نفر از این افراد نیز وزیر هستند که این رکوردی برای این دولت محسوب می‌شود. اقلیت‌ها در بریتانیا به سیاه، آسیایی و سایر قومیت‌ها تقسیم می‌شوند که آنها را با نام مستعار BAME شناسایی می‌کنند و به عنوان یک اصطلاح در انگلیس برای توصیف این افراد استفاده می‌شود. در مجموع پیش از این تنها ۵ عضو کابینه بودند که از این خصوصیات برخوردار بودند. حدود
۱۴درصد از جمعیت ولز و انگلستان را این بخش‌های قومیتی تشکیل می‌دهند. همچنین تعداد وزرایی که در این کابینه در آکسفورد و کمبریج حضور داشتند ۴ درصد رشد داشته و از ۴۴ به ۴۸ درصد افزایش یافته است. اما این رقم کماکان پایین‌تر از کابینه سال ۲۰۱۵ کامرون که به ۵۰ و کابینه ائتلافی سال ۲۰۱۰ که به ۶۹ درصد می‌رسید، هستند. اما این نکته بسیار قابل توجه است که تنها یک درصد مردم بریتانیا از آکسفورد و کمبریج فارغ‌التحصیل می‌شوند.به استثنای گوردون براون از سال ۱۹۳۷ نخست‌وزیرهای بریتانیا در دانشگاه و یکی از موسسات مربوط به آکسفورد تحصیل کرده‌اند و گوردون براون در دانشگاه ادینبورگ فارغ‌التحصیل شد.

وزیرخارجه و چالش ایران

پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر ماندن یا رفتن جرمی هانت به عنوان وزیر امور خارجه، در نهایت دامنیک راب به عنوان وزیر امور خارجه بریتانیا معرفی شد. او پیش از این مسوولیت وزارت برگزیت را برعهده داشت که نامزد تصدی پست نخست‌وزیری نیز شد اما شانس زیادی در میان محافظه‌کاران نداشت و حالا به عنوان فرد نزدیک به دیوید دیویس در این سمت قرار گرفته است. با این حال او شرایط آسانی در ارتباط با ایران ندارد، چرا که تنش در روابط به نظر گسترش پیدا می‌کند و مشخص نیست طرفین چه تصمیمی را برای نحوه ارتباط با یکدیگر بگیرند. هر چند جرمی هانت صحبت از تشکیل نیروی متحد اروپایی برای حفاظت از حمل و نقل دریایی در خلیج فارس کرده بود اما نکته اینجاست که به نظر نمی‌رسد این سیاست با رویکرد سیاست خارجی بوریس جانسون همسان باشد، چون ممکن است این تصور در دولت جدید بریتانیا وجود داشته باشد که دلیل اصلی توقیف کشتی بریتانیایی توسط ایران عدم همراهی انگلیس با امریکا در بحث تامین امنیت کشتیرانی خلیج فارس باشد، چرا که بریتانیا نگران بود همراهی با امریکا می‌تواند تنش با ایران را افزایش دهد اما مشخص نیست که آیا جانسون رویکرد جدیدی را دنبال کند یا خیر. اما شاید برای جانسون و تیم او نگرانی و دغدغه‌ای از این بابت وجود نداشته باشد و قصد همراهی با امریکا را داشته باشند. با این حال بحث تانکر تنها مساله سیاست‌های بریتانیا با ایران نیست. جانسون در طول رقابت‌های رهبری حزب با سوالات متعددی در خصوص پرونده نازنین زاغری روبه‌رو بود. در افکار عمومی داخلی بریتانیا جرمی هانت عملکرد خود را به نوعی موفق‌تر از بوریس جانسون نشان داده بود، چرا که توانسته بود گشایش‌هایی در ارتباط با خانواده زاغری تبعه ایرانی- بریتانیایی که به جرم جاسوسی زندانی شده ایجاد کند. با این حال اما او کماکان زندانی است و گشایش خاصی در این پرونده ایجاد نشده و حالا دامنیک راب مسوولیت این پرونده را برعهده دارد و باید دید با چه تاکتیکی موضوع را پیش می‌برد.اما راب نیازمند بازگرداندن ثبات در تیم دیپلماتیک بریتانیا است. پس از استعفای سرکیم داروک، سفیر بریتانیا در واشنگتن، فضا بسیار آشفته شده است. سایمون مک دونالد، معاون وزیر خارجه بریتانیا در اوایل ماه جاری میلادی در کمیته امور خارجی بریتانیا گفت که نشت اطلاعات مربوط به سرکیم، اعتماد کارمندان دولت در امور خارجه را خدشه‌دار کرده و ممکن است صراحت در گزارش‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. اسپکتاتور در مقاله‌ای معتقد است که معمولا وزیر خارجه وظیفه دارد تا بریتانیا را به جهان عرضه کند. اما به نظر می‌رسد دامنیک راب باید بخش عمده‌ای از کار خود را صرف این موضوع کند که بوریس جانسون را به عوامل داخلی وزارت امور خارجه بقبولاند تا او را مورد پذیرش قرار دهند.

آشنایی با ایران

در تغییرات کابینه بریتانیا بن والاس، جانشین پنی مردانت به عنوان وزیر دفاع شد. گفتنی است والاس سومین وزیر دفاع بریتانیا در مدتی بسیار کوتاه است. والاس پس از تصدی این پست گفت: به عنوان یک افسر سابق گارد بریتانیا، افتخار آن را دارم که اکنون به عنوان وزیر دفاع خدمت می‌کنم و بی‌صبرانه منتظر آن هستم تا با همکارانم در ارتش ملاقات کنم. والاس در طول انتخابات یکی از حامیان جدی جانسون بود. او آموزش‌های نظامی را در آکادمی سلطنتی دیده و وارد گارد اسکاتلند شده است. او بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸ در ایرلند شمالی، آلمان و قبرس حضور داشته است. او پس از ترک ارتش، مدیر یک شرکت دفاعی – امنیتی چند ملیتی در انگلیس شد. این موضوع برخی را نگران کرده که او در وزارت دفاع مسیر حمایت از شرکت و کمپانی خاص را دنبال کند. او در سال ۲۰۰۵ وارد پارلمان بریتانیا شد و چندین پست در دولت سایه محافظه‌کاران را برعهده داشت. در حال حاضر یکی از چالش‌های او تضعیف بودجه دفاعی بریتانیا است که نیروهای مسلح این کشور را به ‌شدت تضعیف کرده و ناوگان دریایی بریتانیا دیگر به سختی می‌تواند در آبراه‌های بین‌المللی حضور جدی و فعال داشته باشد. والاس یکی از چالش برانگیزترین کارها را با ایران خواهد داشت. هر چند او پیش از این تلاش کرده تا روابط ایران و بریتانیا را بهبود ببخشد. او بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ رییس گروه دوستی پارلمانی بریتانیا با ایران را برعهده داشته است، از همین رو می‌توان گفت که او شناخت کافی در مورد ایران دارد.

تناقض سخنان پدر و پسر

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا پس از تشکیل اولین جلسه کابینه‌اش در مجلس عوام این کشور سخنرانی کرد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا در اولین سخنرانی خود در جمع نمایندگان مجلس عوام در پاسخ به جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، در مورد تعامل وی با ایران به ‌شدت از او انتقاد کرد.سخنان تند بین دو رهبر سیاسی زمانی آغاز شد که جرمی کوربین از جانسون پرسید آیا او به همراه شرکای اروپایی امضا کننده برجام برای احیای توافق هسته‌ای ایران و کاهش تنش در خلیج فارس همکاری خواهد کرد؟به گزارش یورو نیوز، جانسون در واکنش به این پرسش ابتدا جرمی کوربین را نزدیک به دولت ایران خواند و گفت: «این آقا از ایران می‌پرسد؛ همین آقای محترمی که شبکه پرس‌تی‌وی ایران به او پول داده است. همین آقا در مورد آنچه در خلیج فارس می‌گذرد، به‌جای آنکه طرف دوستان ما در امریکا را بگیرد دائما طرف تهران را می‌گیرد.» گفتنی است این سخنان جانسون در حالی مطرح شده است که پدر بوریس جانسون در مصاحبه با شبکه خبری پرس‌تی‌وی گفت که منتظرم بوریس روابط با ایران را بهبود ببخشد. /روزنامه اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا