بین المللیسیاسی

فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس: آمریکایی‌ها باید از حمله موشکی ایران به اسرائیل، پیام دیپلماسی را دریافت کنند.

خبرمهم: فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس: معتقدم آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند اسرائیل را از مسیر گسترش جنگ باز دارند تا ایران دور سوم حملات موشکی خود را پیش نگیرد، چون قطعا ایران در دور سوم از موشک‌هایی با قابلیت ویرانگری بیشتر استفاده خواهد کرد.

فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس: اسرائیلی‌ها بعد از ضربات جدی به حزب الله فکر کردند ایران یکی از خاکریزهای جدی راهبری خود را از دست داده ولی ایران با شلیک موشک‌های بالستیک، این پیام را به اسرائیلی‌ها رساند که کماکان از راهبردهای مقابله با اسرائیل برخوردار است. /پزشکیان و دولتش برنامه تنش‌زدایی را در پیش داشتند ولی یکباره تحت تاثیر واقعیات جنگ قرار گرفتند و به نظرم باید تا حد امکان حوزه دیپلماسی را فعال نگه دارد. 

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص پیام حمله موشکی ایران به اسرائیل گفت: من معتقدم اگر بگوییم حمله موشکی اول ایران به اسرائیل بیشتر جنب تبلیغات جنگ را داشت اما حمله دوم جنبه راهبردی داشت چون حمله اول برای ایران یک موضوع حیثیتی به حساب می‌امد ولی الان جنبه راهبردی دارد. اسرائیلی‌ها بعد از اینکه ضربات جدی را به حزب الله وارد کردند به این نتیجه رسیده بودند که ایران یکی از خاکریزهای جدی راهبری خود یعنی حزب الله را از دست داده و ایران عملا با شلیک موشک‌های بالستیک سعی کرد این پیام را به اسرائیلی‌ها برساند که ایران کماکان از راهبردهای مقابله با اسرائیل برخوردار است. 

وی ادامه داد: حالا اینجا دو اتفاق ممکن است بیفتد اول اینکه اسرائیلی‌‌ها در حال مشورت با آمریکا هستند تا ببینند راه بازدارندگی را پیش بگیرند یا مسیر گسترش جنگ. من معتقدم آمریکایی ها تلاش می‌کنند اسرائیل را از مسیر گسترش جنگ باز دارند. به همین دلیل سعی می‌کنند اسرائیل و نتانیاهو را وادار کنند علیه ایران و نیروهای ایران عمل نکنند تا ایران دور سوم حملات موشکی خود را پیش نگیرد. چون در دور سوم حتما از موشک‌های دیگر با قابلیت ویرانگری بیشتر استفاده خواهد شد. به ویژه اینکه نقشه میدان انفجار موشک‌های ایران نشان داد اگر ایران به سمت ضربه به زیرساخت شهری اسرائیل حرکت کند حتما حمله سوم ویرانگرترین حمله‌ در تاریخ اسرائیل خواهد بود. 

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: بنابراین آمریکایی‌ها و حتی عده‌ای در داخل اسرائیل سعی می‌کنند نتانیاهو را از این موضوع که ایران را به مرحله سوم نکشاند بازدارند. ولی اگر خود اسرائیل خواست پاسخی بدهد که منجر به وارد کردن خسارت به زیرساخت‌های ایران شود درمرحله سوم ما می‌توانیم از جنگ تمام عیار بین دو طرف صحبت کنیم. همیشه نیز این بحث مطرح بود که اگر اسرائیل اقدامی بر علیه ایران انجام دهد ایران از طریق مرزهای لبنان صدها موشک به اسرائیل خواهد زد. حالا چون اسرائیل توانسته بود ضربات جدی به حزب الله بزند به این تحلیل رسیده بود که عملا می‌تواند پشتوانه حزب الله برای ایران را تمام شده فرض کند. برای همین ایران در اینجا راهبرد جدید که استفاده مستقیم از توان موشکی خودش بود را انجام داد. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: من معتقدم سیاستمداران حتی اگر در طول جنگ دیوانه هم شده باشند می‌دانند که براساس اصل بقا باید واقعیت‌های میدان جنگ را بپذیرند، به همین دلیل اسرائیلی‌ها نیز در این شرایط از حالت و تصمیمات دیوانگی خارج می‌شوند. صحبت‌های آقای عراقچی نیز در‌این خصوص که به هرطرف  ثالثی که بخواهد به نفع اسرائیلی‌ها وارد میدان شود پاسخ می‌دهیم، یا صحبت‌هایی از این نوع مربوط به جنگ تمام عیار است. یعنی اگر در جنگ تمام عیار طرف‌هایی حضور داشته باشند که بخواهند مانع اثرگذاری توان ایران در مقابل اسرائیل شوند خب طبیعتا ایران باید پاسخ دهد چون این کشورها در کنار دشمن ایران قرار می‌گیرند. 

فلاحت‌پیشه ادامه داد: ولی در شرایط کنونی معتقدم باید بدانیم که ما فقط با یک کشور در‌حال جنگیم و ان فقط اسرائیل است و باید از تمام ظرفیت‌های حنی کشور دشمنی مثل آمریکا استفاده کرد و به سمت جلوگیری از شروع یک جنگ تمام عیار حرکت کرد. من توصیه‌ام به مقامات آمریکایی این است که از حمله موشکی ایران پیام دیپلماسی بگیرند و اقدامات اسرائیل برای تغییر توازن نظامی را نباید نادیده بگیرند. 

 حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس در پایان نسبت به عملکرد دولت پزشکیان در حوزه روابط بین‌الملل گفت: واقعیت این است که آنچه شکل می‌گیرد مصوبات شورای عالی امنیت ملی است ولی به هر‌حال آقای پزشکیان و دولت ایشان برنامه تنش‌زدایی را در پیش داشتند ولی یکباره تحت تاثیر واقعیات جنگ قرار گرفت. الان به نظر من مسئولیت دولت پزشکیان این است که تا حد امکان حوزه دیپلماسی را فعال نگه دارد. حوزه نظامی هم موظف است توازن بخشی را حفظ کند. دیپلماسی به این معنی نیست که پزشکیان و عراقچی هم همانند اشخاص نظامی صحبت ‌ کنند. حتی آنچه مهم است هماهنگی بین دیپلماسی و میدان است. ایران باید در میدان کاری کند که توازن نظامی کشور حفظ شود و راهبرد نظامی کشور دچار ضعف نشود. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا