بین المللی

جهان خسته از ناآرامی ها و ناگواری های ۲۰۲۰ چشم امید به ۲۰۲۱ دوخته است

خبرمهم: سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد طیف گسترده‌ای از تحولات ناگوار در سراسر جهان بود که بعضا دامنه آنها می‌تواند همچنان تداوم یابد. تحلیلگران اندیشکده ها و رسانه های عربی سالی را که ساعت های پایانی آن به شماره افتاده خسته از ناآرامی ها و حوادث بیشمار دانسته ، اما می گویند امید جهانیان به ۲۰۲۱ است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  سال ۲۰۲۰ میلادی با همه فراز و نشیب‌ها و تمام اخبار خوب و بدی که داشت رو به پایان است. اندیشکده ها و تحلیلگران عرب می گویند: جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد تحولات، رخدادها و چالش‌های بسیاری بود که برخی از این چالش‌ها به عنوان مسائل پیش روی بشریت، به سال ۲۰۲۱ میلادی منتقل خواهند شد. از جمله مهم‌ترین رویدادهای سال ۲۰۲۰ می‌توان به ترور سردار حاج «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» به دست نیروهای آمریکا در حومه فرودگاه بغداد، حمله موشکی ایران به پایگاه‌های حضور نیروهای آمریکا در عراق، شیوع ویروس کرونا در جهان و  خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، وقوع جنگ سرد میان آمریکا و چین، انفجار بندر بیروت، رخ دادن اعتراض‌های ضد نژاد پرستی در آمریکا پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست آمریکایی، درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره باغ و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و پیروزی «جوبایدن» کاندیدای حزب دموکرات بر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری مستقر در کاخ سفید و … اشاره کرد.

ترور سردار سلیمانی، ابومهندس المهدی و «محسن فخری زاده»

پژوهشگر«العهد» لبنان در نگاه خود به سال ۲۰۲۰ آن را پرحادثه خواند و نوشت: یکی از مهمترین رویدادهای سال ۲۰۲۰ میلادی ترور سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بود. در  سوم ژانویه ( ۱۳ دی ماه) ارتش تروریستی آمریکا به دستور ترامپ رئیس‌جمهور این کشور با استفاده از پهپادهای نظامی دست به این جنایت زد. در ماه‌های پایانی سال هم محسن فخری‌زاده دانشمند صنعت دفاعی ایران ترور شد.

وی افزود: این ترورها نشان دهنده ورشکستگی آمریکا و رژیم اسرائیل در برابر مقاومت مردم ایران است و بار دیگر چهره واقعی آمریکای جنایتکار و پایبند نبودن این کشور به قوانین بین‌المللی را نشان داد.

حمله به پایگاه‌های حضور نیروهای آمریکا در عراق

مفسر «الجزیره» قطر در بخش تحلیل این شبکه نوشت: یکی از مهمترین رخدادهای سالی که روزهای پایانی آن را می گذرانیم پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی بود. در هشتم ژانویه (۱۸ دی‌ماه) ایران در پاسخ به ترور سردار سلیمانی با حمله موشکی، پایگاه‌های حضور نیروهای آمریکایی در «العین الاسد» در استان الانبار عراق و یک پایگاه دیگر در اربیل را هدف قرار داد. البته در ادامه این رویداد یک هواپیمای مسافربری اوکراینی از روی اشتباه در ایران سقوط کرد که ۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

 شیوع ویروس کرونا

تحلیلگر تارنمای «یورونیوز» جهان ۲۰۲۰ را اینگونه دیده است: شیوع گسترده ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ جهان را به گونه‌ای تغییر داد که پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بود. طی ۱۲ ماه ویروس کرونا کشورهای جهان را در نورید. هنگامی که در دسامبر سال ۲۰۱۹ مقامات چین اعلام کردند که ۲۷ تن از شهروندان این کشور در شهر «ووهان» این کشور به بیماری ریوی مبتلا شدند هیچ کس تصور نمی‌کرد این حادثه چنین مصیبت‌بار باشد. این ویروس که در ۱۱ دسامبر سال ۲۰۱۹ نخستین قربانی خود را در چین گرفت طی چند روز آسیا، فرانسه و آمریکا را درنورید و در نتیجه شیوع آن طی سال ۲۰۲۰ رعب و وحشت سراسر جهان را فراگرفت. با افزایش این وحشت‌ها شمال ایتالیا به کانون این ویروس تبدیل شد. پس از آن ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و انگلیس شهرهای خود را به طور کامل قرنطینه کردند. آمریکا هم مرزهای خود را بر روی چین و بسیاری از کشورهای اروپایی بست. در نتیجه شیوع ویروس کرونا، بانک بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که در سال آینده میلادی بیش از  میلیون تن از مردم جهان با فقر و گرسنگی کامل روبرو شوند. این مرکز احساس نگرانی کرده است که بدترین بحران اقتصادی در جهان رخ دهد. این ویروس در آمریکا به عنوان به عنوان بزرگترین اقتصاد جهانی مشکلات بسیاری رقم زد. بیش از ۳۰۰ هزار تن از شهروندان این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

نویسنده شبکه تحلیلی «الوطن» کویت هم در این زمینه اینگونه نوشت:  آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد تاکنون یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۵۹۷ تن در نتیجه شیوع کرونا جان خود را از دست داده‌اند و این ویروس بیش از ۲۱۰ کشور را درنوردیده است.

 خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

اما نویسنده قطری شبکه الجزیره نگاهی هم به اروپا داشت: در ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) کشور انگلیس پس از سه سال کشمکش بر سر طرح «برگزیت»، به‌طور رسمی به موجب همه‌پرسی ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی به حضور خود در اتحادیه اروپا پایان داد. با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به ۴۷ سال زندگی و فعالیت مشترک میان کشورهای اروپایی پایان داده شد.

 توافق طالبان و آمریکا

برخی از اندیشکده های عربی به  اتفاق توافق طالبان و آمریکا را نیز یکی از مهمترین رخدادهای سال رو به اتمام دانسته و نوشتند: در ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند) آمریکا و جریان طالبان به توافق دستی یافتند که به موجب آن زمینه برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از افغانستان پس از ۲ دهه فراهم شد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حدود ۲ هزار تن از نیروهای خود را از این کشور خارج خواهد کرد و ۲ هزار و ۵۰۰ تن از نیروها باقی خواهند ماند.

 افزایش دامنه اعتراض‌ها در آمریکا

مفسر «الخلیج آنلاین» امارات در رویداد نگاری خود از این سال در مورد اعتراض ها در آمریکا که ماهها دراین کشور طول کشید نوشت: «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست ۴۶ ساله آمریکایی در ۲۵ ماه می (۵ خرداد) در شهر مینیاپولیس زیر پاهای پلیس سفیدپوست آمریکایی و در حالی که فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم» جان داد. در پی این حادثه و پخش فیلم مربوط به آن، احساسات مردم جریحه‌دار شد. در ابتدا تظاهراتی در شهر مینیاپولیس برگزار شد و پس از آنکه تظاهرات به درگیری‌های خشونت‌آمیز کشیده شد و پاسگاه اصلی پلیس در شهر مینیاپولیس به آتش کشیده شد اعتراضات از سطح شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا به ایالت‌های دیگر گسترش پیدا کرد و بیش از ۳۰ ایالت آمریکا شاهد تظاهرات گسترده مردم علیه نژادپرستی و قتل سیاه‌پوستان  شد که این موضوع در برخی نقاط به خشونت گرایید.

جنگ سرد میان آمریکا و چین

 گزارشگر اقتصادی شبکه الاقتصادیهعربستان جنگ سرد میان آمریکا و چین را برجسته کرد و نوشت: در ماه می سال ۲۰۲۰ نشانه‌های جنگ سرد میان آمریکا و چین آشکار شد. ترامپ به دلیل شیوع ویروس کرونا چین را متهم به کشتار مردم جهان کرد. در ژوئن آمریکا تحریم‌هایی را علیه برخی رهبران چین اعمال کرد و چین را متهم به سرکوب یک میلیون تن از مسلمانان ایغور در چین کرد. همچنین واشنگتن تحریم‌هایی را علیه شرکت «هواوی» چین اعمال کرد و چین هم برای مقابله با آمریکا تحریم‌هایی را علیه برخی شرکت های آمریکایی اعمال کرد.

انفجار بندر بیروت

قریب به اتفاق رسانه ها و اندیشکده ها و تحلیلگران عرب انفجار بیروت را در فهرست مهمترین رویدادهای سال ۲۰۲۰ قرار داده و نوشتند: در ۴ ماه آگوست (۱۴ مردادماه) انفجار بزرگی در بندر بیروت رخ داد که بیش از ۲۰۰ تن از مردم لبنان در این حادثه جان خود را از دست دادند. همچنین این حادثه ۵ هزار و ۶۰۰ تن زخمی برجای گذاشت. این انفجار که ویرانی گسترده‌ای را به دنبال داشت سبب خسارت‌های اقتصادی بزرگی برای لبنان شد. انفجار بندر بیروت، لبنان را بیش از هر زمان دیگری در مرز تبدیل شدن به یک دولت ورشکسته نزدیک قرار داد و استعفای دولت «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان را به دنبال داشت.

بحران بلاروس

تعداد زیادی از تارنماهای عربی -اروپایی مانند بخش عربی یورو نیوز رویدادهای اروپایی را نیز در فهرست تقویم نگاری سالی که روز پایانی خود را می گذراند،قرار داده و نوشتند: در ۹ آگوست (۱۹ مردادماه) بار دیگر «الکساندر لوکاشینکو» به عنوان رئیس جمهوری بلاروس انتخاب شد. مخالفان با انتخاب وی مخالفت کردند و ادعا کردند در انتخابات تقلب صورت گرفته است. به همین دلیل طی ماه‌های گذشته هزاران تن از مردم این کشور خواهان کنارگیری لوکاشینکو از قدرت شدند و بسیاری از رهبران مخالفان زندانی و یا مجبور به خروج از این کشور شدند.

کودتای مالی

نویسنده الاقتصادیه عربستان کودتای مالی را نیز مورد توجه قرار داد و روایت کرد:  در ۱۸ آگوست (۲۸ مردادماه) طی یک کودتای نظامی «ابراهیم ابوبکر کیتا» رئیس جمهوری مالی پس از چند ماه بحران سیاسی برکنار شد. این کودتا از سوی نهادهای بین‌المللی محکوم شد. پس از این کودتا یک دولت انتقالی به ریاست «باه نداو» در ۵ اکتوبر (۱۴ مهرماه) تشکیل شد که قرار است طی ۱۸ ماه قدرت را به غیر نظامیان واگذار کند.

امضای توافق «آبراهام» و عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی

تعداد گسترده ای از شبکه های عربی به ویژه تحلیلگران و رسانه های درمنطقه خلیج فارس امضای توافق آبراهام را از رخدادهای مهم این سال ذکر کرده و نوشتند: در ۱۵ سبتامپر (۲۵ شهریور) امارات و بحرین در کاخ سفید توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را با نظارت آمریکا امضا کرد. در ادامه این روند در ۲۳ اکتوبر (۲ آبان) سودان هم با این رژیم روابط خود را عادی کرد. در ادامه مغرب هم به قافله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیوست. این توافق با انتقادها و اعتراض های گسترده ای در جهان عرب و اسلام روبرو شد. با این وجود این کشور از امضای دهه ها توافق با رژیم اسرائیل پروا نکردند و حتی عربستان حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای اسرائیلی باز کرد تا از این کشور به کشورهای عربی سفر کنند. این رسانه ها عمدتا در گزارش های یکسویه خود اعتراضات  گسترده فلسطینی ها و هواداران جهانی آنها  علیه این توافق را انعکاس ندادند.

درگیری‌های قراباغ

بسیاری از شبکه های تحلیلی عرب زبان در کشورهای عربی و غیر عربی مانند تارنمای «فرانس ۲۴» جنگ در قره باغ را در فهرست حوادث ثبت شده ۲۰۲۰ قرار داده و نوشتند: در ۲۷ ماه سپتامبر (۶ مهر) درگیری‌های میان نیروهای ارمنستان و آذربایجان در منطقه قراباغ که این ۲ کشور بر سر آن اختلاف دارند، به وقوع پیوست. در نتیجه این درگیری ها بیش از ۵ هزار تن از نظامیان و غیرنظامیان ۲ کشور به خاک و خون کشیده شدند و هر یک از این ۲ کشور دیگری را متهم به آغاز اقدامات خصمانه کرد. این درگیری ها به مدت ۶ ماه ادامه یافت جدر و در ۱۰ ماه نوامبر با نظارت روسیه این ۲ کشور به آتش‌بس تن دادند.

مرگ برخی رهبران جهان از جمله سلطان «قابوس» و «جابر الصباح»

 درگذشت دوتن از رهبران کشورهای عربی در تقویم نگاری تحلیلگران عرب از سال ۲۰۲۰ جایگاه ویژه ای داشت .تحلیلگران عمانی و منطقه خلیج فارس عمدتا این موضوع را در یادداشت های خود ذکر کردند: آنها نوشتند: در شمارش تحولات مهم سال ۲۰۲۰ مرگ برخی رهبران جهانی از جمله سلطان قابوس پادشاه عمان، جابر الصباح پادشاه کویت، «حسنی مبارک» رئیس جمهوری سابق مصر، «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه، «ولد شیخ عبدالله» رئیس جمهوری سابق موریتانی، «صادق المهدی» رئیس حزب الامت سودان، «جری جان رولینگز» رئیس جمهوری سابق غنا، «پراناب موکرجی»، رئیس‌جمهوری پیشین هند باید ثبت شود.

این روایتگران عربی  افزوند: در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ماه)  قابوس بن سعید پادشاه عمان در سن ۷۸ سالگی گذشت. در پی درگذشت سلطان قابوس پادشاه عمان، شورای خاندان سلطنتی این کشور در تاریخ ۱۱ ژانویه (۲۱ دی ماه) «هیثم بن طارق آل سعید» را به عنوان پادشاه جدید انتخاب کرده است.

باید در بخش  افزود: شیخ صباح احمد الصباح امیر فقید کویت هم روز سه شنبه ۲۹ سپتامبر ( ۸ مهر) درگذشت. ساعاتی بعد از اعلام خبر درگذشت شیخ احمد الصباح، شورای وزیران کویت شیخ «نواف احمد صباح» برادر ۸۳ ساله او و ولیعهد کویت را به عنوان امیر جدید معرفی کرد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از منظر تمام تحلیلگران عرب ، رسانه ها و اندیشکده های عرب زبان در فهرست نخست یا دوم تحولات مهم آخرین سال دهه دوم قرن بیست ویکم بود. آنها تحولات سال ۲۰۲۰ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را یکی از پرمخاطب تررین رویدادهای مهم برشمرده و نوشتند: در ۳ نوامبر (۱۳ آبان ماه) انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزار شد و با پیروزی جوبایدن نامزد حزب دموکرات و  شکست ترامپ رئیس جمهوری مستقر در کاخ سفید به پایان رسید. قرار است دولت جو بایدن در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ مصادف با یکم بهمن ۱۳۹۹ کار خود را آغاز کند. با پیروزی بایدن برای نخستین بار از سال ۱۹۹۲ تاکنون یک رئیس‌جمهوری در آمریکا پس از یک دوره ریاست‌جمهوری مجبور به ترک کاخ سفید می‌شود.

اکنون در حالی عقربه‌های ساعت، خسته از سالی پر از ناآرامی، اعتراض، مرگ و تلفات و خسارت به ویژه پس از شیوع ویروس جهانگشای کرونا به سالی تازه قدم می‌گذارد که مردم سراسر جهان به امید تحولی مثبت و همسو با امنیت و ثبات به سال ۲۰۲۱ میلادی چشم دوخته‌اند. این در حالی است که هنوز مشخص نیست با توجه آثار و خسارت‌هایی که از سال ۲۰۲۰ به ویژه از سوی ویروس کرونا به یادگار مانده، سال ۲۰۲۱ آبستن چه تحولاتی خواهد بود. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا