ورزشی

حسرت می‌خورم که نتوانستم با ایران بهترین باشم

خبرهای فوری: گفت‌وگو با رضا مهماندوست بهترین مربی تکواندو جهان

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرهای فوری، مسابقات تکواندو گرندپری مسکو برگزار شد و کاروان ایران موفق شد از این مسیر به دو سهمیه المپیک توسط آرمین‌ هادی‌پور و میرهاشم حسینی دست یابد. گرندپری مسکو آخرین مسابقات تکواندو در سال ۲۰۱۹ بود و در پایان مسابقات برترین‌های تکواندو درسال جاری میلادی توسط فدراسیون جهانی معرفی شدند. در شرایطی که تکواندو ایران هیچ نماینده‌ای بین برترین‌ها نداشت، رضا مهماندوست سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندو جمهوری آذربایجان عنوان بهترین مربی جهان را از آن خود کرد. مهماندوست افتخارات زیادی را با تیم ملی جمهوری آذربایجان در المپیک ریو، مسابقات جهانی و جام جهانی کسب کرده و هدف او تکرار افتخارات در المپیک ۲۰۲۰ توکیو است؛ البته نه با تیم ملی ایران بلکه به همراه تیم ملی جمهوری آذربایجان.

رضا مهماندوست، سرمربی تیم ملی تکواندو جمهوری آذربایجان درخصوص کسب عنوان بهترین مربی جهان به خبرنگار«ایران» گفت:«افتخار بزرگی نصیبم شد. من بعد از سال ۲۰۱۶ برای دومین بار با جمهوری آذربایجان در مراسم گالا که بزرگترین مراسم در پایان سال میلادی است، با رأی تمامی مربیان، بازیکنان و فدراسیون جهانی تکواندو به این عنوان دست یافتم. در کل ۶ بار به عنوان بهترین مربی جهان انتخاب شده‌ام اما انتخاب در مراسم گالا چیز دیگری است. من یک ایرانی هستم و این افتخار برای ایرانی‌ها است. امیدوارم روزی برسد که مجدداً در خدمت مردم ایران و زیر پرچم کشورم صاحب عنوان شوم. نمی‌توانم حسرت نخورم که چرا نشد این عنوان را با تیم ملی کشور خودم کسب کنم.»
او که سال ۲۰۱۱ به دلیل اختلاف با فدراسیون از تیم ملی تکواندو ایران استعفا داد، با تیم ملی جمهوری آذربایجان در المپیک ریو ۲۰۱۶ با کسب یک مدال طلا و ۲ برنز نتیجه مطلوبی کسب کرد. پس از آن واکنش‌های منفی‌ای علیه او در داخل شکل گرفت و حتی سیدمحمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو، او را «مزدور» نامید. برترین مربی تکواندو جهان در خصوص اختلافات با فدراسیون تکواندو ایران بیان داشت: «همه دلیل جدایی‌ام از تیم ملی ایران را می‌دانند و به شخصه همه آن اتفاقات را فراموش کردم. معتقدم که باید تکواندو ایران را حمایت کنیم. بچه‌ها دو سهمیه المپیک کسب کردند و شانس کسب سومین سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را هم دارند. امیدوارم که در المپیک توکیو خبرهای خوبی از تکواندو ایران بشنویم.»
مهماندوست با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان پیش از این در تکواندو جهان جایگاهی نداشت، افزود: «با تلاش و حمایت‌های فدراسیون تکواندو جمهوری آذربایجان به جایگاه خوبی در تکواندو جهان رسیدیم اما بعد از کسب نتیجه خوب در المپیک ریو مسئولان ورزش این کشور ما را فراموش کردند. ما مشکلات زیادی داریم و از نظر تغذیه هم مشکل داریم و کیفیت غذا بسیار پایین است. حتی به دلیل مشکلات مالی ۲۶ اعزام به مسابقات را از دست دادیم و رنکینگ خوب‌مان از دست رفت. تاکنون تنها میلاد بیگی سهمیه المپیک توکیو را کسب کرده، در صورتی که اگر شرایط مهیا بود تاکنون ۴ سهمیه در بخش مردان گرفته بودیم. از حضور در جمهوری آذربایجان راضی نیستم و وضعیت اینجا اسفناک است و ۹ ماه حقوق نگرفتیم. در اینجا کسی خبر ندارد که من به عنوان بهترین مربی دنیا انتخاب شدم. در فرودگاه هیچ فردی به استقبال‌مان نیامد و ما با تاکسی از فرودگاه به خانه بازگشتیم.»
سرمربی تیم ملی تکواندو جمهوری آذربایجان درخصوص سؤالی مبنی بر اینکه در زمان رویارویی نماینده ایران با جمهوری آذربایجان، چه حسی دارید؟ پاسخ داد: «مربیگری حرفه‌ای وارد چنین مسائلی نمی‌شود و تنها به فکر این است که زحمات خودش و شاگردانش نتیجه دهد. حقیقتاً باید دست کسی بالا برود که بیشتر زحمت کشیده و نباید احساساتی با این موضوع برخورد کرد. اما جدا از این مسائل از پیروزی تکواندوکاران ایرانی خوشحال می‌شوم چرا که اکثر آنها شاگرد من بودند و همدیگر را دوست داریم، در زمان برگزاری مسابقات هم طرف من می‌آیند و احترام می‌گذارند، همین قشنگ است. امیدوارم در مسیر پیش رو تکواندوکاران ایرانی موفق باشند.»
او درباره تعداد کم مربیان لژیونر ایرانی بیان داشت: «شرایط ورزش در ایران چندان عادی نیست و ورزشکاران ما از نظر اعزام مشکلاتی دارند و نمی‌توانند براحتی و بدون دغدغه در مسابقات حاضر شوند. ما مربیان خوبی داریم و آکادمی ملی المپیک ایران یکی از قوی‌ترین مراکز علمی در جهان است و سطح علمی ورزشی ایران بسیار بالاست. خودم در آکادمی ملی المپیک ایران پرورش یافتم. مشکلات ورزش ما مواردی از جمله عدم اعزام به مسابقات، بالا بودن قیمت ارز، ویزا و روابط بین‌الملل است که این به ورزش‌مان لطمه می‌زند.»
بهترین مربی تکواندو جهان در سال ۲۰۱۹ شرایط تکواندو ایران را مناسب می‌داند: «زمانی کشورهای ایران و کره جنوبی جزو بهترین‌های تکواندو بودند و زمانی که مسابقات برگزار می‌شد می‌دانستیم که مدال بین این دو تیم تقسیم می‌شود اما در حال حاضر در مسابقات جهانی مدال‌ها بین هشت کشور تقسیم می‌شود و حتی تکواندو ایران که سکاندار طلای جهان است، دستش از رسیدن به مدال طلا کوتاه می‌ماند. البته این طور نیست که تکواندو ایران دچار رکود شده باشد بلکه کشورهای دنیا پیشرفت کرده‌اند. متأسفانه تیم‌های ایرانی تقریباً در تمام رشته‌ها نمی‌توانند با تیم‌های صاحبنام دنیا بازی تدارکاتی داشته باشند و برای همین در مسابقات رسمی با ترس مقابل رقبا قرار می‌گیرند.»
مهماندوست در طول این سال‌ها خاطرات تلخ زیادی داشته است. او در سال ۹۱ پسر خود «محراب» را که از یک بیماری نادر رنج می‌برد، از دست داد و مشابه این اتفاق ۲۷ آبان سال جاری برای دخترش «مهتاب» تکرار شد و او را در ۱۴ سالگی به خاک سپرد.
مهماندوست پس از کسب نتایج درخشان با تیم ملی جمهوری آذربایجان در المپیک ۲۰۱۶ بالاترین نشان کشور آذربایجان را توسط الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان دریافت کرد. او در این خصوص گفت: «این اتفاق در خیلی از کشورها می‌افتد و آنها قدردان ورزشکاران‌شان هستند چون یک قهرمان متعلق به جامعه است. آنها برای ایجاد نشاط، روی ورزش سرمایه‌گذاری می‌کنند و خانواده‌ها تشویق می‌شوند تا بچه‌های خود را به باشگاه بفرستند. من این گونه رفتارها را در ایران ندیدم و گاهی شاهد بی‌مهری‌های زیادی هستیم. زمانی که با تیم ملی تکواندو قهرمان دنیا شدیم، حتی یک دیدار کوتاه هم نداشتیم و انگار در ایران قهرمانی، وظیفه‌مان بود.» /ایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا