اقتصادیورزشی

در انتظار حقوق ۵ میلیونی

خبرهای فوری: در یکی، دو سال اخیر با توجه به افزایش بسیار بالای نرخ سکه و درمقابل شرایط نامناسب اقتصادی وزارت ورزش، مسئولان این وزارتخانه به این نتیجه رسیدند، آیین‌نامه قبلی را تغییر دهند و از این پس جوایز ریالی را جایگزین سکه‌های تمام‌بهار آزادی کنند. در این خصوص نیز البته مصوبه نهایی انجام نشده است.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرهای فوری، درحالی‌که نزدیک به شش ماه از تصمیم ستاد عالی بازی‌های المپیک و آسیایی، برای پرداخت حقوق ماهانه به ورزشکاران المپیکی می‌گذرد، اما تاکنون به دلایل نامعلوم این اتفاق عملی نشده است. اوایل خردادماه امسال بود که در نشست ستاد عالی این بازی‌ها، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، از پرداخت حقوق منظم به ورزشکارانی که سهمیه المپیک را گرفته‌اند یا شانس بالایی برای المپیکی‌شدن دارند، خبر داد.

 بعد از اعلام این خبر توسط وزیر، کارگروهی با حضور مسئولان ارشد وزارتخانه و کمیته ملی المپیک تشکیل شد تا نحوه پرداخت حقوق و مبلغ آن را مورد بررسی قرار دهد. در نهایت نصرالله سجادی، رئیس کاروان ورزش ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و سخنگوی ستاد عالی بازی‌ها اعلام کرد، از تیرماه مبلغ پنج میلیون تومان به ورزشکارانی که سهمیه المپیک می‌گیرند، پرداخت خواهد شد.

سجادی دراین‌باره گفته بود: «مبلغ این کمک‌هزینه به صورت ماهانه ۵۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است که پرداخت‌ها از تیرماه امسال تا پایان تیرماه سال آینده (۹۹) درست قبل از شروع بازی‌های ۲۰۲۰، به مدت یک سال انجام خواهد شد. در صورتی که یک ورزشکار در طول امسال یا اوایل سال بعد هم کسب سهمیه را انجام دهد، مبلغ این کمک‌هزینه برای یک سال محاسبه و به فدراسیون مربوطه پرداخت خواهد شد تا در اختیار ورزشکاری که کسب سهمیه المپیک کرده است قرار گیرد. البته این مبلغ غیر از حقوقی است که ورزشکاران رشته‌های مختلف برای شرکت در اردوی تیم‌های ملی از فدراسیون خود دریافت می‌کنند». تصمیمی که ستاد عالی بازی‌های المپیک برای حضور در این دوره از بازی المپیک گرفت در نوع خود بی‌سابقه بود و باعث خوشحالی و ایجاد انگیزه در خیلی از ورزشکاران شد، چراکه در وهله اول همه ورزشکاران به یک چشم دیده شدند و یک میزان حقوق مشخص برای همه آن‌ها تعریف شد. دوم اینکه تعیین حقوق ماهانه پنج میلیون، رقم قابل‌توجهی است که در ادوار گذشته مشابه آن برای المپین‌ها در نظر گرفته نشده است. با توجه به شرایط بحرانی اقتصادی کشور و تحریم‌های موجود انتظار این می‌رفت که تا حدودی در پرداخت این حقوق‌ها تعلل صورت بگیرد، اما نه این‌قدر طولانی که پنج ماه از آن بگذرد و هر روز بر تعداد سهمیه‌های المپیک اضافه شود.

کاروان ورزشی ایران تاکنون ۲۶ سهمیه در رشته‌های بسکتبال (۱۲)، دوومیدانی (۲)، کشتی آزاد (۲)، کشتی فرنگی (۳)، دوچرخه‌سواری (۱) و تیراندازی (۶) در این مدت کسب کرده که هنوز هیچ حقوقی به حساب ورزشکاران این رشته‌ها واریز نشده است. اگرچه ژاله فرامرزیان، معاون مالی و توسعه منابع انسانی وزارت ورزش، پیش از این گفته بود ورزشکاران المپین دغدغه‌ای برای هزینه‌هایشان نداشته باشند و بر اساس مصوبه ستاد نسبت به پرداخت‌هایشان اقدام می‌کنیم، اما حالا گفته می‌شود با گذشت ماه‌ها این مصوبه هنوز تصویب نهایی نشده است، چه برسد به اینکه به مرحله اجرا برسد.

فرامرزیان نیز که دیروز در همایش اخلاق در ورزش در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، دراین‌باره گفت: «پیش‌نویس آیین‌نامه و اصلاحیه آن انجام شد، اما باز هم نیاز به بازنگری دارد. تلاش می‌کنیم برای قبل از المپیک آن را داشته باشیم. قرار است از این به‌بعد برای تمام رویداد‌های آسیایی و جهانی هم که برگزار می‌شوند از همین آیین‌نامه تبعیت شود. ما فعلا پرداختی به ورزشکارانی که سهمیه المپیک کسب کرده‌اند، نداشته‌ایم. در جلسه ستاد عالی بازی‌ها که امروز است، لیست قطعی می‌شود تا یک مرحله پرداختی داشته باشیم. همچنین در این جلسه در مورد دستورالعمل پرداختی به سهمیه‌های تیمی و انفرادی هم تصمیم‌گیری می‌شود».

کیکاووس سعیدی، سرپرست دبیری کمیته ملی المپیک، به‌عنوان یکی از مسئولان نهاد مهمی که مسئولیت اعزام کاروان‌های ورزشی را به بازی‌های آسیایی و المپیک دارد، این‌گونه درباره تأخیر طولانی در پرداخت حقوق‌ها واکنش نشان داد؛ او گفت: «آیین‌نامه پرداخت حقوق المپین‌ها هنوز نهایی نشده و به تصویب نرسیده است. قرار است این موضوع در جلسه آتی ستاد در دستور کار قرار بگیرد و تکلیفش مشخص شود. البته که بهتر است من دراین‌باره توضیح اضافه‌ای ندهم، چراکه معاونت قهرمانی وزارت ورزش مسئول اصلی این کار است. البته ما هم پیشنهادات خودمان را در جلسات مطرح می‌کنیم، اما، چون وزارت ورزش و جوانان قرار است پرداخت‌ها را انجام دهد، مسئولان این نهاد باید پاسخ‌گو باشند».

یکی دیگر از موارد مهم دیگر که مسئولان ستاد عالی بازی‌های آسیایی و المپیک این روز‌ها در جلسات خود بر سر آن بحث و تبادل‌نظر دارند، تغییر میزان جوایز مراسم مدال‌آوران (المپیک، جهانی و آسیایی) است که هرساله از سوی وزارت ورزش با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. در آیین‌نامه فعلی که در زمان سازمان سابق و منحل‌شده تربیت‌بدنی تدوین شده است، هرساله تقدیر از ورزشکاران با ارائه حواله‌های سکه تمام‌بهار آزادی به آن‌ها که بر اساس رنگ مدال‌هایشان بود، انجام می‌شد.

در یکی، دو سال اخیر با توجه به افزایش بسیار بالای نرخ سکه و درمقابل شرایط نامناسب اقتصادی وزارت ورزش، مسئولان این وزارتخانه به این نتیجه رسیدند، آیین‌نامه قبلی را تغییر دهند و از این پس جوایز ریالی را جایگزین سکه‌های تمام‌بهار آزادی کنند. در این خصوص نیز البته مصوبه نهایی انجام نشده است. /شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا