استانیقمورزشی

آخرین اقدامات برای حضور زنان در ورزشگاه ها

خبرهای فوری: رئیس سابق سازمان لیگ فوتبال: می‌توان نظر مثبت علما را جلب کرد - نگاه ستاره‌های تیم ملی به حضور زنان در ورزشگاه‌ / گیت‌گذاری ویژه بانوان در ورزشگاه

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرهای فوری، مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای مثبت و امیدوارکننده، اقدام عملی نه چندان مؤثر و خبرهای ناامیدکننده. این پروسه ماه‌های اخیر بحث ورود زنان به ورزشگاه‌هاست که هر از چند گاهی حسابی اخبار فوتبال و حتی اجتماعی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. تنها ۴ روز به شروع لیگ برتر نوزدهم باقی مانده و هیچ خبری از صدور مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیست، هیچ اتفاق مثبتی برای خانم‌های خبرنگار و عکاس که قرار بود از امسال بتوانند مسابقات لیگ را از نزدیک ببینند، نیفتاده است. در واقع ابهامات همچنان پابرجاست و در عین حال تغییر واضح و روشنی شاهد نیستیم. در این شرایط می‌توان مدعی شد که تنها ۴ روز به شروع لیگ برتر «مردانه» باقی است. تمام اینها در شرایطی است که موضع دولت کاملاً روشن و صریح است؛ بارها اعلام شده که دولت موافق حضور زنان است و نهادهای تصمیم‌ساز برای حل این مشکل گام‌های مؤثری هم برداشته‌اند اما اینکه چرا هنوز به نتیجه نرسیده را باید در نهادهای خارج از دولت جست‌وجو کرد. لعیا جنیدی معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری، چهاردهم ماه جاری به ایلنا گفت: «دولت موافق ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌هاست و می‌دانم وزارت ورزش و جوانان هم همیشه پیگیر این موضوع بوده است. برای ورود خانم‌ها باید یک هماهنگی بین قوا به وجود بیاید.» در این میان خبری غیررسمی و تأیید نشده که در روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شده، زنان خواهان ورود به ورزشگاه‌ها را با نگرانی مواجه کرده است. براساس این خبر که با واکنش زیاد کاربران همراه شده، چند دختر که پیش از این با تغییر ظاهر و گریم مردانه موفق به حضور در ورزشگاه شده بودند، بازداشت شده‌اند.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده هم می‌گوید که برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها و تماشای حضوری مسابقات مانعی وجود ندارد. او دیروز در حاشیه سفر به استان اردبیل گفت:«مانعی نداریم که خانم‌ها در فضاهای مجزا، ورودی مجزا و امکانات مجزا بتوانند در فضای خوب و سالم ورزشگاه‌ها حاضر شوند. وزیر ورزش و جوانان به صورت خوب و جدی این مساله را دنبال می‌کند. به زودی تلاش‌های آقای سلطانی‌فر در این زمینه نتیجه هم خواهد داشت.»
دیروز لیلا صوفی‌زاده، نایب رئیس فدراسیون فوتبال به ایرنا گفت: «حضور زنان به فضای اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ورزشگاه‌ها اعتبار می‌بخشد و وقت آن رسیده تا شاهد فوتبال حرفه‌ای در بخش زنان و مردان همگام با هم باشیم.» او صحبت‌هایش را با تبعات مثبت این اقدام ادامه داد: «حضور زنان در ورزشگاه یک فرصت بسیار خوب و مؤثر برای اعتلای جسمی، فکری، فرهنگی و اجتماعی زنان در جامعه خواهد بود. همیشه معتقد بودم که در یک کشور اسلامی زمانی که حقوق برابری را برای آنها قائل باشیم، جنسیت معنا ندارد. در ادارات دولتی، زن و مرد در کنار هم کار می‌کنند و در راهپیمایی‌ها و حتی در انتخابات همواره حضور داشتند. گرچه نباید نقش پررنگ زنان را در دوران جنگ فراموش کنیم که از دامان آنها مردان به عرصه‌های نبرد رفتند و ایستادگی کردند. برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها در کنار مردان مهم‌ترین کار تغییر نگاه جامعه است. اگر زنان در ورزشگاه حضور یابند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. همان‌طور که در دیدار ایران- بولیوی و پرسپولیس-کاشیما این اتفاق افتاد و حاشیه‌ای نداشت. زنان با رعایت هنجارها و رعایت وظایف یک تماشاگر و هوادار تیم ملی در این محیط‌ها شرکت خواهند کرد. در واقع آنها فرهنگ تماشاگر بودن را به عنوان یک زن رعایت می‌کنند.» لیلا صوفی‌زاده همچنین یادآور شد: «نمایندگان مجلس زن، مشاوران استانداری و مسئولان زن در اداره کل ورزش و جوانان همه باید در پر کردن فضای ورزشگاه‌ها کمک کنند و امکانات لازم را برای حضور آنها فراهم سازند. گرچه سیستم حمل و نقل، تبلیغات شهری، تلویزیونی و رادیویی و شبکه‌های اجتماعی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای دیدن مسابقات زنان خیلی مؤثر است.»

عزیزمحمدی: می‌توان نظر مثبت علما را جلب کرد

محمد محمدی سدهی
خبرنگار
سردار عزیزالله محمدی، رئیس سابق سازمان لیگ فوتبال موافق باز شدن درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان است. او در این خصوص به خبرنگار«ایران» گفت: «در صورت فراهم شدن امکانات، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ایرادی ندارد. می‌توان نظر علما را جلب کرد و این موضوع را عملی کنیم. برطرف کردن مشکلات زیرساختی همانند سرویس بهداشتی جدا و… کار آسانی است و در صورت رفع این ایرادات می‌تواند این موضوع عملی شود.» او درخصوص تاریخی که درخصوص آخرین مهلت برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها از سوی داریوش مصطفوی، رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال اعلام شده است، بیان داشت: «اعلام شد که فیفا طی نامه‌ای به فدراسیون فوتبال تأکید کرده ۹ شهریور آخرین فرصت فدراسیون برای حضور بانوان است که البته این موضوع به تیم ملی ارتباط دارد و ربطی به بازی‌های باشگاهی ندارد اما به هر حال می‌توانیم با فراهم کردن امکانات شرایط حضور بانوان در مسابقات لیگ را هم مهیا کنیم.» عزیزمحمدی ادامه داد: «آن زمان که من به عنوان کاندیدای ریاست فدراسیون انتخاب شدم، گفتم که در ابتدا باید زیرساخت‌ها را درست کرد و پس از آن با علمایی که در این خصوص تصمیم گیرنده هستند، صحبت کنیم. می‌توان علما را به استادیوم بیاوریم تا آنها ببینند که حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه باعث می‌شود فضای استادیوم‌ها سالم‌تر شود. علمای ما به‌روز و روشنفکر هستند.» نایب رئیس اتحادیه فوتبال با اشاره به این موضوع که ما مردم خیلی خوبی داریم، افزود: «زمانی که یک جوان با پدر و مادر خود به استادیوم می‌رود، در کنار خانواده الفاظ رکیک و بدی به کار نمی‌برد و برخی حرکات را رعایت می‌کند و حرمت‌ها را نگه می‌دارند. مردم ما با اخلاق و با کرامت هستند و خودشان مسائل را رعایت می‌کنند. چطور زمانی که به مردم نیاز داریم، می‌گوییم که مردم خوب هستند اما زمانی که می‌خواهیم کاری برای مردم انجام دهیم، می‌گوییم مردم خوب نیستند!؟ در حال حاضر تیم‌های بانوان‌مان در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند و در مسابقات جهانی با حجاب اسلامی هم حضور می‌یابند و به مدال هم می‌رسند. کار آنها تا جایی ارزشمند است که حتی مقام معظم رهبری هم از بانوان ما تشکر و قدردانی می‌کنند.» او راهکاری هم برای حضور بانوان در مسابقات لیگ دارد و این گونه درخصوص راهکارش صحبت کرد: «می‌توانیم یکی از بازی‌های لیگ را به بانوان هوادار اختصاص دهیم و بگوییم که تنها بانوان برای تماشا به استادیوم بیایند و با جو آشنا شوند و بعد از آن با جدا کردن سکوها بانوان هم بتوانند به تماشای بازی بنشینند.»

نگاه ستاره‌های تیم ملی به حضور زنان در ورزشگاه‌ها

حامد جیرودی
خبرنگار
حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال، موضوعی است که برای خود ورزشکاران نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ستاره‌هایی مانند سارا قمی کاپیتان ملی پوش تیم فوتبال ملوان و سارا شیربیگی بازیکن تیم ملی فوتسال بانوان که سالهاست در سطح حرفه‌ای به بازی مشغول هستند و به عنوان بانوانی ورزشکار از آرزوی خود برای باز شدن درهای استادیوم‌ها به تماشاگران خانم صحبت کرده‌اند. سارا قمی درباره بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها به خبرنگار «ایران» گفت: «در حال حاضر آرزوی خیلی از دختران و زنان ایرانی است که به ورزشگاه بیایند و بازی تیم محبوبشان را از نزدیک ببینند. این اتفاق خیلی می‌تواند به فوتبال ایران کمک کند. قطعاً خیلی از اتفاقات به حرمت حضور خانم‌ها از بین می‌رود یا حداقل کم می‌شود. این یک تجربه جدید است که باید از چند سال پیش اتفاق می‌افتاد. با این حال، می‌توان اقداماتی را در این خصوص انجام داد. مثل دادن جایگاه اختصاصی به خانم‌ها و کنترل بیشتر برای ورود و خروجشان.» قمی به بعد دیگری از این ماجرا اشاره کرد: «من سالهاست که فوتبال بازی می‌کنم و مادرم بازی‌های من را می‌بیند ولی پدر و برادرم هنوز نتوانسته‌اند بازی من را در استادیوم ببینند. فکر می‌کنم که آرزوی خیلی از خانواده‌ها این است.» سارا شیربیگی خانم گل فوتسال آسیا نیز در این باره می‌گوید: «این موضوع می‌تواند به انگیزه بسیار زیادی برای بازیکنان تبدیل شود. اگر درست مدیریت شود، حاشیه‌ای به وجود نمی‌آید. اگر خانواده‌ها حضور داشته باشند، جو ورزشگاه‌ها بسیار مثبت می‌شود و من بازیکن می‌دانم که سعی می‌کنم بهترین عملکردم را داشته باشم.» او درباره این که شده خودش یا هم‌تیمی‌هایش درخواستی از مسئولان برای حضور بانوان در ورزشگاه داشته باشند؟ چنین پاسخ داد: «این موضوع دست ما نیست و باید نهادهای نظارتی کشور در این خصوص تصمیم‌گیری کنند و بعید می‌دانم مسئولان فدراسیون نخواهند این موضوع را قبول کنند.» شیربیگی درباره اینکه احساس مسئولیت می‌کند که در این رابطه قدمی بردارد، چنین واکنشی داشت: «بله من به عنوان یک نماینده خانم‌های ورزشکار دوست دارم کاری انجام دهم ولی به تنهایی کاری نمی‌توانم انجام دهم و کل کشور باید این موضوع را بپذیرند.» /روزنامه ایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا