ورزشی

قهرمانی کشتی آزادآسیا ۳طلا و یک نقره و یک برنز

خبرمهم: تیم ملی کشتی آزاد ایران در پنج وزن دوم مسابقات قهرمانی آسیا موفق به کسب سه طلا، یک نقره و یک برنز شد و عنوان قهرمانی آسیا را به خود اختصاص داد.

تیم ملی کشتی آزاد ایران در پنج وزن دوم مسابقات قهرمانی آسیا موفق به کسب سه طلا، یک نقره و یک برنز شد و عنوان قهرمانی آسیا را به خود اختصاص داد.به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا امروز با قهرمانی تیم ملی کشورمان در اولان باتور به پایان رسید. تیم ایران که در رقابت‌های ۵ وزن اول با رحمان عموزاد، علی سوادکوهی و محمدحسین محمدیان به سه مدال طلا رسیده بود، امروز (۴ اردیبهشت) با یونس امامی، امیرحسین فیروزپور و یدالله محبی به سه مدال طلای دیگر رسید و داریوش حضرتقلی‌زاده و محسن مصطفوی نیز دو نقره و برنز را از آن تیم ایران کردند تا تیم کشورمان مجموعاً با ۶ طلا، یک نقره و یک برنز مسابقات را به پایان برساند.

عملکرد کشتی‌گیران کشورمان در ۵ وزن دوم به شرح زیر است:

وزن ۶۱ کیلوگرم: داریوش حضرتقلی‌زاده در دور اول با نتیجه ۹ بر ۶ مقابل «این سانگ چویی» از کره جنوبی به پیروزی رسید و در دور دوم با نتیجه ۱۴ بر ۱۱ «علی بیگ علی بیگوف» کشتی‌گیر روسی الاصل بحرین که طلای آسیا را در کارنامه دارد، شکست داد. او در نیمه‌نهایی نیز ۶ بر ۵ از سد «اکبر کوربانوف» از قزاقستان گذشت و به دیدار فینال راه یافت. این کشتی‌گیر اما در فینال حریف نایب قهرمان المپیک نشد و با نتیجه ۱۰ صفر مغلوب «ری هیگوچی» از ژاپن شد تا به نقره آسیا قناعت کند.

وزن ۷۴ کیلوگرم: یونس امامی عضو تیم ملی آزاد در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ اسلو، پس از یک دور استراحت، با نتیجه ۷ بر ۵ «دایچی تاکاتانی» دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی از ژاپن را مغلوب کرد و در نیمه‌نهایی ۱۰ بر صفر «بیامبادورج بات اردن» از مغولستان را شکست داد و فینالیست شد. دارنده مدال برنز جهان در وزن غیرالمپیکی ۷۰ کیلوگرم در فینال ۵ بر ۲ از سد «نورکجا کایپانوف» قزاق که مدال‌ نقره جهان و طلای آسیا را در کارنامه دارد، گذشت و مدال طلا را به خود اختصاص داد.

وزن ۸۶ کیلوگرم: محسن مصطفوی در مبارزه اول با نتیجه ۱۰ بر صفر «دولت مراد اورازگیلیوف» از ترکمنستان را مغلوب کرد اما در دور بعد نتوانست از سد نایب قهرمان جهان بگذرد و با نتیجه ۶ بر صفر مغلوب «دیپاک پونیای» هندی شد. با توجه به فینالیست شدن این کشتی‌گیر، مصطفوی شانس حضور در دیدار رده‌بندی را پیدا کرد که با نتیجه ۴ بر صفر از سد «گوان اوک کیم» از کره‌جنوبی مدال برنز قهرمانی آسیا گذشت و به مدال برنز رسید. در این وزن دیپاک پونیا که مصطفوی را مغلوب کرده بود، در فینال ۶ بر یک شکست را مقابل حریف قزاقستانی پذیرفت و به مدال نقره آسیا بسنده کرد.

وزن ۹۲ کیلوگرم: امیرحسین فیروزپور که با غلبه بر احمد بذری در فینال قهرمانی کشور جواز حضور در مسابقات آسیایی را به دست آورد، با نتیجه ۱۱ بر صفر «آدیلت داولومبایف» دارنده مدال نقره آسیا و برنز بازی‌های آسیایی از قزاقستان را مغلوب کرد. او در نیمه نهایی نیز با نتیجه ۱۰ بر صفر از سد «تاکوما اوتسو» دارنده مدال نقره آسیا از ژاپن گذشت و فینالیست شد. در مبارزه فینال این وزن، درحالیکه حریف فیروزپور جوان، کشتی‌گیری از کشور میزبان بود و حمایت و تشویق هموطنانش را به همراه داشت، با نتیجه ۱۱ بر صفر مقابل «اورگیلوخ داگوادورج» از مغولستان پیروز شده و مدال طلای آسیا را به خود اختصاص داد.

وزن ۱۲۵ کیلوگرم: یدالله محبی که در دور اول استراحت کرده بود، با نتیجه ۱۱ بر ۲ و ضربه فنی «سرداربک خولماتوف» از ازبکستان را از پیش‌رو برداشت و سپس با نتیجه ۱۲ بر ۲ از سد «باتمانگای انختسوشین» از مغولستان گذشت و به دیدار فینال سنگین وزن قهرمانی آسیا رسید. کشتی‌گیر کرمانشاهی در فینال مقابل «علیشیر یرگالی» از قزاقستان قرار گرفت و با نتیجه ۳ بر یک از سد حریف آماده و قدرتمند خود گذشت و قهرمان آسیا شد.

در یکی از دو مبارزه رده‌بندی این وزن، «خوشتوف» کشتی‌گیر کهنه‌کار سنگین وزن که امتیاز زیادی از حریفش پیش افتاده بود، در نهایت با نتیجه ۱۵ بر ۱۲ مغلوب کشتی‌گیر مغولی شد تا میزبان در ۱۲۵ کیلوگرم صاحب یک مدال برنز شود.

سی و پنجمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی آسیا طی روزهای ۳ و ۴ اردیبهشت ماه در شهر اولان باتور مغلوستان برگزار شد که در پایان تیم ایران با ۶ مدال طلای رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوررم، یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم، علی سوادکوهی در وزن ۷۹ کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور در وزن ۹۲ کیلوگرم، محمدحسین محمدیان در وزن ۹۷ کیلوگرم و یداله محبی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم، مدال نقره داریوش حضرتقلی زاده در وزن ۶۱ کیلوگرم و مدال برنز محسن مصطفوی در وزن ۸۶ کیلوگرم و کسب ۲۰۱ امتیاز به‌عنوان قهرمانی دست یافت. پس از تیم ایران تیم های هند و قزاقستان به ترتیب با ۱۵۲ و ۱۵۱ امتیاز دوم و سوم شدند.

تیم ایران در رقابت‌های سال گذشته در قزاقستان با ۳ مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۲ مدال برنز و کسب ۱۷۹ امتیاز به‌عنوان قهرمانی رسیده بود و تیم‌های هند و قزاقستان به ترتیب با ۱۵۱ و ۱۴۹ امتیاز دوم و سوم شده بودند./تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا