ورزشی

گزینش زنان تماشاگر بازی عراق و ایران بر چه اساسی بود؟

خبرمهم: مقایسه تجربه حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای دیدار ایران و عراق در قیاس با آنچه دو سال قبل در دیدار ایران و کامبوج رقم خورد، یک عقب گرد بزرگ برای عادی سازی و ورود به عرصه برابری بود.

شامگاه پنج شنبه، از شب های بیادماندنی برای فوتبال ایران بود؛ شبی که تیم ملی ایران توانست یکی از فاجعه ترین شروع های خود در انتخابی جام جهانی را با صعود راحت و بدون دغدغه و سریع به این رویداد فوتبالی عوض کند و حضور خود را در فستیوال بزرگ فوتبال جهان قطعی کند.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، این شب بیادماندنی با اتفاق مهم دیگری همراه بود که نوع مدیریت این ماجرا، صدای مردم را هم در آورد و به نوعی تا حدودی از شیرینی صعود تیم ملی به جام جهانی کاست. حضور مردم در ورزشگاه ها (به جز دو دیدار خانگی استقلال و پرسپولیس در آبان ماه اخیر) بعد از گذشت حدود دو سال در حالی رقم خورد که با الزام های فیفا، قرار بود بالاخره در این دیدار مهم، زنان هم مانند مردان حضور در ورزشگاه را تجربه کنند.

از انتظار چند روزه برای مشخص شدن تکلیف حضور تماشاگران تا بازگشایی سایت بلیت فروشی صبح روز بازی و عدم دسترسی زنان برای خرید بلیت تا آخرین دقیقه از این مسابقه، همان اتفاق تلخی بود که برخی پیش بینی کرده بودند و در نهایت با یک سنگ اندازی عجیب و غریب و طبق گزارش های میدانی، هیچ تماشاگری موفق به خریداری بلیت برای حضور در ورزشگاه نشد!

دو سال قبل و در مهر ۹۸ که زنان در اولین حضور رسمی خود در ورشگاه، توانستند دیدار تیم ملی ایران و کامبوج را از نزدیک تماشا کنند، هواداران زن بسیاری در فضای مجازی از اینستاگرام تا توئیتر اعلام کردند که موفق به خریداری بلیت شده اند (و برخی هم به علت محدودیت حضور زنان در ورزشگاه ناکام بودند) اما در رویداد اخیر، هیچ گزارشی، متن یا پستی که موید این موضوع باشد وجود نداشت!

آنطور که شاهدان عیینی و بررسی ها نشان می دهد از صبح پنج شنبه سایت بلیت فروشی هیچ ظرفیتی را برای زنان نشان نمی داد و تا شروع بازی هم کسی موفق به خریداری بلیت نشد!

مقایسه این دو ورود، با توجه به مشکلاتی که در دیدار اخیر برای زنان به وجود آمد با تجربه دو سال قبل و حضور زنان در دیدار ایران و کامبوج، یک عقب گرد برای عادی سازی این جریان که در هر دو مرتبه نشان داد هیچ خطری و تهدیدی برای کسی ندارد، محسوب می شود.

اما در روز بازی، شاید حدود ۱۵۰۰ هوادار زن در ورزشگاه آزادی حضور داشتند که قبل از آغاز بازی، به اشکال گوناگون توانستند خود را به داخل ورزشگاه برسانند که در ادامه به این موضوع می پردازیم.

درهای ورزشگاه آزادی برای حضور زنان از حدود دو ساعت  و نیم قبل از مسابقه بازگشایی شد و تماشاگران زن از در شرقی ورزشگاه، خود را به سکوهای آزادی رساندند اما این تماشاگران چطور بلیت خریداری کرده بودند؟

گروهی از تماشاگران در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر، با حضور در کمپ تیم های ملی فدراسیون فوتبال، تحت عنوان همیار هوادار، کاورهای سبز رنگی را به تن داشتند که به وسیله وسایل شخصی و اتوبوس، راهی ورزشگاه آزادی شدند. حضور این تماشاگران در خودروهای شخصی به این شکل بود که اگر کسی خودروی شخصی با خود به همراه داشت، سایر تماشاگران به اصطلاح “همیار هوادار” را هم سوار می کرد و همگی راهی ورزشگاه می شدند. این تماشاگران، در داخل سکوها، کاورهای سبز رنگ را از تن خود در آوردند و مانند سایرین به تماشای بازی پرداختند.

گروهی از ساعت ها قبل از دیدار و از صبح بازی با حضور در مقابل در ورزشگاه آزادی نسبت به روند بلیت فروشی اعتراض داشتند و اعتراض خود را به گوش پلیس، رسانه ها و مسئولان برگزاری رساندند. با وجود درخواست مکرر پلیس برای ترک محل در صورت نداشتن بلیت، در نهایت این تعداد معدود در حدود ۵۰ الی ۱۰۰ نفر، برای جلوگیری از ایجاد حاشیه، وارد ورزشگاه شدند و پلیس به این نفرات هم اجازه ورود داد.

گروهی هم قبل از مسابقه و به وسیله ارتباطات مختلف، توانسته بودند با ارسال کد ملی خود به فدراسیون فوتبال، به صورت دستی و بدون پرداخت مبلغی، بلیت هایی را برای خود خریداری کنند که این گروه بخش اعظمی از تماشاگران را تشکیل می دادند.

گزارش ها در مقابل در شرقی، حاکی از این موضوع بود که این نفرات، بدون خریداری بلیت از سامانه معرفی شده، موفق به رزرو صندلی شده اند.

گروه بعدی، تماشاگرانی بودند که رفته رفته با خودروهای شخصی خود وارد پارکینگ ورزشگاه آزادی شدند و از آنجا با پای پیاده و زیر نظر نیروهای زن پلیس به سمت گیت های ورودی ورزشگاه هدایت شده و بعد از بررسی کد ملی، بلیت آن ها هم صادر شدند که در ارتباط با نحوه تهیه بلیت این افراد، اطلاع دقیقی وجود ندارد.

اما در این بین، مسئولان وزارت ورزش و به تبع آن ها، ورزشگاه آزادی می گویند سهمیه ۲ هزار نفری بلیت زنان، در نخستین ساعات بلیت فروشی به فروش رفته است اما هیچ گزارش از این موضوع در اختیار نیست!

 

بعد از این دیدار و در حالی که تماشاگران زن در انتظار بلیت فروشی برای دیدار امارات و تجربه حضور در ورزشگاه بودند، اعلام شده که به علت شیوع سویه امیکرون، دیدار آتی تیم ملی بدون تماشاگر است.

اما تجربه اخیر نشان داد که زنان تماشاگر، بیش از مردان ذوق و شوق حضور در ورزشگاه آزادی را داشتند؛ به طوری که در طول ۹۰ دقیقه دیدار ایران و عراق، بخش اعظمی از تماشاگران زن هرگز روی صندلی ننشستند و ایستاده در حال تشویق تیم ملی بودند اما در سوی مقابل چنین چیزی وجود نداشت و بیشتر مردان، همانند آنچه در گذشته وجود داشت، تماشاگر بازی بودند و کنش خاصی در لحظات آرام بازی نداشتند.

با توجه به ممنوعیت حضور تماشاگران در دیدار با امارات، آخرین میزبانی تیم ملی در این مرحله، در نهم فروردین ۱۴۰۱ مقابل لبنان خواهد بود که باید دید با توجه به وضعیت ناپایدار کرونا، آیا در صورت برگزاری مسابقه با حضور تماشاگران، اتفاق اخیر و ناکامی زنان در خریداری بلیت، تکرار می شود یا همه چیز به صورت شفاف و بر اصل بلیت فروشی انجام خواهد شد؟/جی پلاس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا