ورزشی

بچرخ تا بچرخیم/ دومینوی بی حاصلِ جابجایی مربیان لیگ برتری

خبرمهم: نیمکت تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران برای حضوری قدرتمند در لیگ بیست و یکم شاهد تغییرات زیادی بوده است.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، از همان ۸ مرداد ۱۴۰۰ که لیگ بیستم با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید، گمانه زنی‌ها در مورد نقل و انتقالات نیز آغاز شد و تیم‌های مختلف فوتبال ایران در راستای برطرف کردن مشکلات و ضعف‌ها، عزم خود را برای حضوری قدرتمند در لیگ بیست و یکم جزم کردند.با وجود اینکه هنوز تکلیف چند تیم مشخص نشده، اما در این فصل هم شاهد جابجایی و رنگ عوض کردن مربیان از تیمی به تیم دیگر بودیم که در این حد کمی عجیب به نظر می‌رسد. اینکه سرمربی جدیدی به چرخه مربیان فوتبال ایران اضافه نمی‌شود جای خود دارد، اما جابجایی مربیان در دقیقه از فصل قطعا سطح فوتبال ایران را پایین می‌آورد.

خشم شب

البته در لیگ برتر فوتبال ایران نباید از وقوع اتفاقات عجیب تعجب کنیم. یکی از تیم‌های لیگ برتری امسال ابتدا در یک توافق شبانه از تمدید قرارداد با سرمربی خود خبر داد و سپس سرمربی اسبق خود را جانشین او کرد تا در اوج بی برنامگی آماده شروع مسابقات لیگ بیست و یکم شود.

معاوضه سرمربی!

در ۲ تیم لیگ برتری هم شاهد جابجایی  سرمربی بودیم. مجتبی حسینی سرمربی فصل گذشته ذوب آهن راهی پیکان شد و در طرف مقابل، مهدی تارتار که فصل قبل سرمربی پیکان بود، هدایت ذوب آهن را قبول کرد. این نوع جابجایی‌ها چندان در فوتبال ایران جدید نیست، زیرا فصل قبل در سطح دیوانه واری شاهد آن بودیم. زمانی که مربیان در نیم فصل دوم لیگ بیستم تیم‌های خود را رها کردند و راهی تیم دیگری شدند.

صندلی سرمربی قهرمان جام حذفی به سرقت رفت!

دیگر اتفاق مهم فصل نقل و انتقالات در رده مربیان مربوط به تیم فولاد خوزستان بود. فولادی‌ها که فصل قبل با هدایت جواد نکونام قهرمان جام حذفی شدند، پس از تغییرات مدیریتی تصمیم به پایان همکاری با این مربی موفق را اتخاذ کردند. در این بین عبدالله ویسی که سابقه قهرمانی با استقلال خوزستان در لیگ برتر را در کارنامه دارد، دوباره به اهواز برگشت. جدا از تصمیمات مدیریتی باشگاه فولاد که قابل احترام است، غیبت جواد نکونام در لیگ بیست و یکم نمی‌تواند اتفاق جالبی برای فوتبال ایران باشد.

حاشیه‌ها به همین جا ختم نمی‌شوند و بعضی از تیم‌ها که تکلیف سرمربی آن‌ها مشخص نیست چندان کم حاشیه نبوده اند. پدیده که انواع و اقسام تغییرات در کادر مدیریتی را تجربه کرد، یکی از تیم‌های بلاتکلیف است. با این وجود بعید به نظر می‌رسد این تیم ریسک کند و مربی جدیدی را به چرخه لیگ برتر اضافه کند. رضا عنایتی و کلانتری که امسال تیم‌های خود را به لیگ برتر رساندند، قبلا سابقه مربیگری در لیگ برتر را در کارنامه دارند.به نظر می‌رسد چرخه مربیان لیگ برتر ثابت است و قرار نیست شاهد حضور فرد جدیدی باشیم.

وقتی لابیگری به توانمندی می‌چربد

علی لطیفی کارشناس فوتبال در گفتگو با خبرنگار ما در مورد جابجایی مربیان لیگ برتری گفت: این موضوع فقط برای کشور ما صدق نمی‌کند، بلکه در همه جا وجود دارد. مربیانی که در فوتبال اروپا حضور دارند، در تیم‌های مختلف مربیگری می‌کنند. ۵۰ درصد هم سرمایه می‌شوند و مربیانی که تجربه کم تری دارند، پا به این عرصه می‌گذارند. در کشور‌های اروپایی، نگاه مدیران به عملکرد و افتخارات آن مربی در تیم‌های گوناگون است. باید به یک مربی فرصت داد. ممکن او در فصل اول خود نتیجه نگیرد، اما به مرور می‌تواند تفکراتش را به خوبی پیاده می‌کند. متاسفانه در کشورمان، مربیانی زیادی در تیم‌های مختلف حضور داشتند. بیشتر مربیانی که در فوتبال ایران حضور دارند، با دلالی می‌آیند و با مدیران لابی می‌کنند. اینگونه مربیان، نتیجه گرا نیستند و نمی‌توانند موفق شوند. در فوتبال ما، هیچکس به لیاقت واقعی خود نمی‌رسد. لابیگری در فوتبال ما نسبت به توانایی فنی آن مربی، توانمندی بهتری دارد. در فوتبال کشورمان مربی ها، اکثرا تیم‌های انتهای جدولی را به دست می‌گیرند و سعی دارند آن تیم را در لیگ برتر حفظ کنند.
او افزود: توانمندی فنی اینگونه مربیان را نمی‌توانیم با مربی که تیمش در صدر جدول قرار دارد، مقایسه کنیم. مربیان خوب، بازیکنان با کیفیت هم در تیم هایشان در اختیار دارند. مدیران فوتبالی در اروپا، با توجه توانمندی فنی مربی، آن را به خدمت می‌گیرند. ممکن است یک مربی تیمش به دسته پایین‌تر سقوط کند، اما از لحاظ فنی مربی خوبی باشد، اما مدیرانشان آن را به خدمت می‌گیرند. در کشورمان اصلا این موضوع وجود ندارد. به فرض مثال یک مربی که هیچ بار فنی ندارد، با لابیگری یک تیم مطرح و پر طرفدار را هدایت می‌کند. ممکن است یک مربی توانمندی بالایی در بحث فنی تیمش داشته باشد، اما به او یک تیم درجه را می‌سپارند.
لطیفی ادامه داد: در فوتبال کشورمان، شایسته سالاری وجود ندارد. جواد نکونام با وجود اینکه فولاد را قهرمان جام حذفی کرد، با وجود استعفایش باز هم از تیم‌ها دیگری پیشنهاد داشته است. در رسانه‌ها می‌خواندم که او دارد با تیم‌های دیگری مذاکره می‌کند. نکونام منتظر است تا هدایت تیمی را بر عهده بگیرد که شرایط موفقیت در آن بیشتر است. ممکن است او با یک تیمی مذاکره کرده و منتظر شرایط آن مربی است. از این ۲ حالت، خارج نیست.
فصل جدید مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران قرار است دهه آخر مهر ماه آغاز شود. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا