ورزشی

چهره زشت تبانی در فوتبال ایران

خبرمهم: سال‌هاست که در مورد احتمال تبانی و زد و بند در فوتبال ایران سخن گفته می‌شود. بسیاری بر این باورند که مثل همه جای دنیا، میزانی از این تخلف در سطوح مختلف فوتبال ایران هم وجود دارد، اما اهمال مسوولان و پنهان شدن آنها پشت فرضیه جعلی «فوتبال ایران پاک است»، باعث شده هرگز به این قبیل مسائل به طور جدی رسیدگی نشود.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، به طور کلی راه دادن به تیم حریف اقدامی است که می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلف، از جمله تبانی با مسوولان رقیب، شرط‌بندی در فضای واقعی و مجازی یا حتی عناد با مسوولان تیم خودی رخ بدهد. این مسائل معمولا به سختی قابل اثبات هستند و اغلب تنها با ورود نهادهای نظارتی تایید می‌شوند. قبلا هم پرونده‌های فساد در ایتالیا و آلمان به همین شکل لو رفته است. در ایران هم حتما باید با متخلفان برخورد صورت بگیرد، وگرنه بعد از مدتی آنها گمان خواهند کرد هر کاری دوست داشته باشند می‌توانند انجام بدهند و کسی هم مزاحم‌شان نیست. به هر جهت اخیرا اتفاقات قابل توجهی در زمینه افشای رفتارهای مشکوک به تبانی و حتی برخورد با آنها در فوتبال ایران رخ داده که می‌تواند نویدبخش باشد.

 لیگ برتر

در لیگ برتر هر از گاهی شاهد ایجاد شائبه‌هایی در مورد تبانی یا کم‌کاری بوده‌ایم. در یکی از مشهورترین نمونه‌ها، در لیگ هجدهم محسن فروزان بعد از دریافت یک گل بسیار بد از سپیدرود رشت، از سوی مدیران وقت تراکتور به شرط‌بندی متهم و اخراج شد. او ماه‌ها خانه‌نشین شد و حتی در مراجع قضایی علیه این دروازه‌بان پرونده تشکیل دادند، هرچند او بعدها از این اتهام تبرئه شد. همین امسال هم فراز کمالوند، سرمربی پیشین سایپا و محمود فکری، سرمربی فعلی نفت مسجدسلیمان به برخی بازیکنان‌شان اتهام کم‌کاری زدند. در مسجدسلیمان همین حالا با نظر باشگاه سه بازیکن احتمالا به همین دلیل از حضور در تمرینات و مسابقات تیم محروم شده‌اند. با این حال شاید تنها موردی که جنبه علنی پیدا کرد، داستان اشتباه محسن قهرمانی، داور بازی برگشت سپاهان و پرسپولیس در لیگ سیزدهم بود. او بعد از اعلام یک پنالتی عجیب در دقیقه دوم بازی و اخراج یک بازیکن پرسپولیس، از سوی علی دایی متهم شد که تعمدا اشتباه کرده است. بعد هم داستان‌های مفصلی پیش آمد که نهایتا کمیته انضباطی این داور را هشت ماه محروم کرد، اما عملا دیگر خبر چندانی از قهرمانی در میادین فوتبال نشد. با این حال گمان می‌رود نرخ تخلف در لیگ برتر بالاتر از این حرف‌هاست و حتما باید رسیدگی دقیق‌تری صورت بگیرد. همین چند هفته پیش یکی از رسانه‌ها از اخراج بازیکن یک تیم شهرستانی به خاطر دریافت رشوه ۶۰ میلیون تومانی از تیم رقیب خبر داده بود.

 لیگ یک

تا به حال بارها و بارها گفته شده مسابقات این رده به خاطر آنکه کمتر مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار می‌گیرد، آبستن حوادث مشکوک و ناسالم زیادی است. با این همه وقتی حجم برخوردها در لیگ برتر تقریبا صفر است، طبیعتا نباید زیاد به رصد اتفاقات لیگ یک و سالم‌سازی این دسته امیدوار باشیم. در عین حال اما هفته آخر مسابقات این فصل دسته اول که با صعود دو تیم فجرسپاسی شیراز و هوادار تهران به لیگ برتر همراه بود، حاشیه‌هایی پیدا کرد که نام یک داور را سر زبان‌ها انداخت. در کنار دو تیمی که صعود کردند، بادران هم شانس زیادی برای حضور در لیگ برتر داشت و نهایتا به خاطر تفاضل گل از قافله جا ماند. بادران در هفته پایانی با یک گل برابر ملوان انزلی پیروز شد. داور این بازی رضا کرمانشاهی بود که دو پنالتی برای تیم تهرانی گرفت؛ اولی را گل نکردند، اما دومی در دقایق پایانی به گل تبدیل شد و چه بسا در صورت توقف هوادار می‌توانست منجر به صعود بادران شود. این پنالتی بسیار عجیب بود و با اشتباه فاحش داوری رخ داد. تصمیم کرمانشاهی در این صحنه به قدری عجیب بود که همان شب برنامه فوتبال برتر به موضوع رسیدگی کرد و چاره‌ای جز پذیرش خطا و عذرخواهی پیش پای آقای داور باقی نماند. حتی نماینده انزلی در مجلس شورای اسلامی هم نامه تندی علیه این داور نوشت. در تعطیلات پایان هفته ابتدا شایعه محرومیت کرمانشاهی مطرح شد، بعد اما خداداد افشاریان، سرپرست کمیته داوران اعلام کرد او تا پایان فصل به مرخصی اجباری فرستاده شده است! دیروز هم خبر محرومیت ۲۰روزه این داور منتشر شد. قضاوت در مورد کم و کیف این داستان، بر عهده خودتان؛ ما فقط نقل ماوقع کردیم. خدا کند اشتباه رخ داده، کاملا سهوی بوده باشد.

لیگ دو

وقتی داستان لیگ برتر و دسته اول این باشد، فقط خدا باید به داد تاریکخانه لیگ دو برسد! معلوم نیست در همه این سال‌ها چه اتفاقاتی دور از چشم همه در این رده رخ داده است. با این حال آش امسال آنقدر شور شد که بالاخره فدراسیون به صحنه آمد و دستور توقف همه مسابقات را داد. در هفته پایانی لیگ دو در گروه ب تیم سردار بوکان با ۱۰ گل برابر تیم شهید قندی یزد شکست خورد؛ شهرداری ماهشهر در همدان شش گل به تیم پاس زد و شاهین بندرعامری هم با پنج گل میلاد مهر تهران را شکست داد. این نتایج موجب صعود تیم شهید قندی یزد به بازی پلی‌آف شد. برخی از بازی‌ها در هفته‌های ماقبل پایانی هم مشکوک است که می‌توان به شکست هفت‌بر‌صفر سردار بوکان در برابر تیم شاهین بندرعامری اشاره کرد. رقم خوردن این پیروزی‌های پرگل برای تیم‌های مدعی صعود که دنبال تفاضل گل هم بودند، بسیار مشکوک بود و به عنوان مثال فیلم گل‌های عجیب و غریبی که سردار بوکان از تیم شهید قندی یزد خورد، به سوژه‌ای داغ و شبه‌طنز در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد! به هر جهت فعلا با دستور فدراسیون مسابقات این رده و از جمله بازی پلی‌آف بین تیم شهید قندی با ویستا توربین متوقف شده تا بعد ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد. /دنیای اقتصاد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا