ورزشی

درست و غلط کی‌روش

خبرمهم: دو سال‌ و نیم بعد از جدایی مربی پرتغالی از تیم ملی ایران دو تصمیم او محک خورده است.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، «کارلوس کی‌روش برای دوران طولانی هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده داشت و روزهای پرفراز و نشیبی را هم پشت‌ سر گذاشت. از او انبوهی از مجادلات، تصاویر خوب و بد، خاطرات به‌یادماندنی و غرورانگیز یا دوست‌نداشتنی و آزاردهنده به جا مانده است. حضور کی‌روش در ایران آن قدر پررنگ و مؤثر بود که هنوز هم نام او در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی پرتکرار است. با این حال اگر قرار باشد به سلیقه فنی سینیور رجوع شود، امروز می‌توان گفت دست‌ کم ۲ تصمیم او در طول زمان محک خورده؛ درستی و ظرافت یکی تأیید شده، اما دیگری به‌ عنوان یک گزاره نادرست شناخته می‌شود.

امیر عابدزاده؛ انتخاب خوب

۳ سال پیش زمانی که کارلوس کی‌روش امیر عابدزاده را در فهرست نهایی ملی‌پوشان حاضر در جام‌ جهانی روسیه قرار داد، خیلی‌ها از این تصمیم او متعجب شدند و حتی به آن اعتراض کردند. البته امیر در کنار رشید مظاهری به‌ عنوان گلرهای ذخیره راهی روسیه می‌شدند و از اول هم معلوم بود که علیرضا بیرانوند دروازه‌بان اصلی است اما به هر حال خیلی از تحلیل‌ها حول و حوش این بود که چنین فرصتی باید در اختیار یک دروازه‌بان دیگر قرار می‌گرفت. امیر در آن زمان تازه از لیگ دسته دوم پرتغال به ماریتیمو پیوسته بود و به‌ندرت هم مورد استفاده قرار می‌گرفت. در نتیجه این تصور به‌ وجود آمد که کی‌روش صرفا به‌ خاطر اعتباردادن به لیگ باشگاهی کشور خودش عابدزاده کوچک را به جام‌ جهانی برده است. حالا اما ۳ سال بعد از آن غائله، حسن انتخاب مربی پرتغالی مشخص شده است. کی‌روش به‌خوبی استعداد عابدزاده را تشخیص داد. این سنگربان ایرانی کم‌کم رشد کرد و در فصل اخیر با ارائه نمایشی خیره‌کننده در ماریتیمو، به بقای این تیم در لیگ کمک کرد. امروز کی‌روشی در کار نیست اما امیر عابدزاده پای ثابت حضور در اردوهای تیم ملی است.

روزبه چشمی؛ اعتبار غلوشده

در نقطه مقابل اما به‌ نظر می‌رسد کارلوس کی‌روش در تشخیص قابلیت‌های فنی روزبه چشمی دچار اشتباه شد و اعتبار مضاعف و غلوشده‌ای به این بازیکن بخشید. جمله عجیب او با این مضمون که «چشمی مدرن‌ترین دفاع ۱۰ سال اخیر فوتبال ایران است» هنوز بین منتقدان مربی پرتغالی دست‌به‌دست می‌شود. نه این که چشمی بازیکن بدی باشد اما او هرگز به جایگاهی که کارلوس کی‌روش برایش متصور بود، نرسید. روزبه یکی از معدود بازیکنان اسمی استقلال بود که وقتی جدا شد، هیچ‌یک از هواداران این مسئله را به بدخواهی دولت و وزارت و … ربط ندادند. حتی در اوج مشکلات خط دفاعی استقلال هم کسی یاد چشمی نمی‌افتد و این مسئله بیش از پیش نشان می‌دهد مربی پرتغالی دچار اشتباه محاسباتی شده بود. عجیب‌تر از همه این که حتی خود کارلوس کی‌روش در آخرین تورنمنتی که هدایت تیم ملی را بر عهده داشت، یعنی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ هم از روزبه چشمی استفاده نکرد و مدافعانی مثل مجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی و محمدحسین کنعانی‌زادگان را به او ترجیح داد. چشمی فصل اخیر را در ام‌صلال قطر سپری کرد اما حالا از این تیم هم جدا شده است.» /همشهری

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا