ورزشی

داستان سه سکوی رویایی برای قهرمانان المپیک

خبرمهم: طراحی سکوهای قهرمانی در بازی های المپیک اهمیت بسیاری دارد و سعی شده در طراحی آن از نمادهایی استفاده شود.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم،  ۴۲ روز تا آغاز بازی های المپیک توکیو باقی مانده است و مردم جهان بی صبرانه منتظر هستند تا ببینند کدام ورزشکاران بر روی سکوی المپیک قرار می گیرند. سکوهای قهرمانی، مهمترین بخش بازی ها هستند چون قرار است رویای خیلی از ورزشکاران را محقق کند. از آنجا که سکوها نیز کاملا در چشم هستند بنابراین کمیته برگاری هر دوره از بازی ها سعی کرده در طراحی سکوها از طرح و رنگی استفاده کند که پیامی را به همراه داشته باشد.
در اینجا به سکوهای المپیک از سیدنی ۲۰۰۰ تا توکیو ۲۰۲۰ نگاهی می اندازیم:

توکیو ۲۰۲۰، سازگاری المپیک با محیط زیست

سکوهایی که در توکیو ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار می گیرد با استفاده از زباله های پلاستیکی خانگی بازیافتی ایجاد شده اند که توسط مردم در سراسر ژاپن جمع آوری شده اند. همچنین زباله های پلاستیکی صید شده از دریا نیز مواد پایه تشکیل دهنده برای ساخت سکوهای المپیک هستند. آلومینیوم هایی که از ساختمانهای مسکونی تخریب شده در زلزله ۲۰۱۱ باقی مانده بود نیز در ساخت سکوها بکار رفته اند. مسئولان ژاپنی تلاش زیادی دارند تا المپیک توکیو تا جایی که ممکن است سازگار با محیط زیست باشد.

ریو ۲۰۱۶: ادای احترام به محیط زیست

سکوهای قهرمانی المپیک ریو ۲۰۱۶  با چوب جنگل  تولید و با گیاهان ساحلی بومی تزئین شده بودند. رنگ های آبی ، سبز ، زرد و نارنجی سکو، نمادی از هویت بصری بازی ها بودند.
سکوها باید به اندازه کافی سبک باشند تا بتوانند به راحتی حمل و مونتاژ شوند ، اما همچنین به قدری قدرتمند باشند که بتوانند تا ۱۸ ورزشکار را در هر پایه نگه دارند.

لندن ۲۰۱۶: سکوهای بنفش  تجسم انرژی ورزشکاران است

برای اولین بار در تاریخ، یک طرح برای سکوی بازیهای المپیک و پارالمپیک استفاده شد. طراحی سکو های لندن ۲۰۱۲ جمعی از دانشجویان هنر از کالجی در لندن انجام دادند. طراحی آنها به گونه ای  بود که حالت سه بعدی به سکو دادند.  رنگ بنفش استفاده شده نیر تجسم انرژی ورزشکاران حاضر در مسابقات بود.

پکن ۲۰۰۸:طراحی سکو با ابرهای خوش شانسی

سکوی المپیک پکن ۲۰۰۸ ، شبیه مشعل المپیک با طرح “ابر خوش شانسی” بود. در افسانه های چینی ، ابرهای خوش شانسی نشان دهنده برکت هستند. سکوها به صورت مربع ساخته شدند و به شکل روبان چینی طراحی شده بود که نمادی از چگونگی اتصال تمام دنیا از طریق ورزش بود.

آتن ۲۰۰۴: فرهنگ غنی یونان باستان و مدرن

در طول بازیهای المپیک باستان ، یکی از بزرگترین افتخارات یک ورزشکار کسب تاج المپیک بود ( تاج برگ زیتون از یک درخت مقدس در نزدیکی معبد زئوس). در بازی های المپیک  آتن ۲۰۰۴  ورزشکارانی که  روی سکو ایستادند، با شاخه و برگ های زیتون، تاج گذاری کردند.
رنگ آبی و سبز سکو، نمادی از موج دریا و رنگ باغ های زیتون بود.

سیدنی ۲۰۰۰: سکوهایی به رنگ‌مدال طلا ، نقره و برنز

برایان تامسون ، طراح تئاتر ، اپرا و فیلم استرالیایی  وظیفه طراحی سکوی المپیک سیدنی ۲۰۰۰ را به عهده گرفت. سکو از  شیشه فایبرگلاس ساخته شد و شامل سه سکوی استوانه  به هم پیوسته و با رنگ های طلا ، نقره و برنز رنگ آمیزی شده بودند تا  نوع مدال ها  را نشان دهند.
پنج حلقه المپیک در مرکز اصلی سکو بود که که روی آن نوشته شده بود سیدنی ۲۰۰۰. /ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا