ورزشی

میزبانی به ایران بازمی‌گردد؟

خبرمهم: چقدر ممکن است دادگاه عالی ورزش در این فاصله دو ماهه به ضرر AFC و بحرین رای بدهد؟ گفته می‌شود طرح این شکایت در دادگاه عالی ورزش حدود دو میلیارد تومان برای فوتبال ایران هزینه دربرخواهد داشت. شاید برخی این را تیری در تاریکی بدانند و بگویند این هزینه به آزمودن بخت ایران برای کسب میزبانی می‌ارزد اما برخی هم این رفتار فدراسیون فوتبال را صرفا نمایش رئیس جدید فدراسیون برای جلب‌ نظر افکار عمومی می‌خوانند.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، «از قرار معلوم در پرونده سلب میزبانی از ایران در مسابقات انتخابی جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر، فدراسیون فوتبال از کنفدراسیون فوتبال آسیا به دادگاه عالی ورزش (CAS) شکایت کرده است. این مسابقات قرار است خرداد ماه پیش رو برگزار شود و منطقا ایران باید از بحرین و عراق میزبانی می‌کرد؛ چراکه در دور رفت مهمان هر دو تیم بود.

با این حال کنفدراسیون فوتبال آسیا به بهانه کرونا و برگزاری متمرکز مسابقات تصمیم گرفت از هر گروه یک تیم را به‌ عنوان میزبان انتخاب کند و در گروه ایران، کشور بحرین برگزیده شد. با توجه به رقابت نزدیک سه تیم برای صعود به دور بعد، این تصمیم می‌تواند بسیار برای ما زیان‌بار باشد. در همین راستا امیدواریم فدراسیون در شکایت مطروحه پیروز شود و ورق را برگرداند اما به‌ دلایل متعدد بعید به‌ نظر می‌رسد این اتفاق رخ بدهد. AFC برای انتخاب بحرین به‌ عنوان میزبان، ملاحظاتی داشته که برخی از آنها را در نامه‌نگاری با فدراسیون فوتبال کشورمان مطرح کرده است. مساله تحریم‌ها و عدم امکان حضور شرکای تجاری AFC در ایران از یک سو و مساله بدهی صداوسیمای ایران به این مجموعه در بحث پخش تلویزیونی از سوی دیگر، بخشی از مشکلات ماست. کنفدراسیون به چنین دلایلی تصمیم گرفته میزبانی را به منامه بدهد، شاید هم شیطنت و بدنیتی وجود داشته اما چقدر ممکن است دادگاه عالی ورزش در این فاصله دو ماهه به ضرر AFC و بحرین رای بدهد؟ گفته می‌شود طرح این شکایت در دادگاه عالی ورزش حدود دو میلیارد تومان برای فوتبال ایران هزینه دربرخواهد داشت. شاید برخی این را تیری در تاریکی بدانند و بگویند این هزینه به آزمودن بخت ایران برای کسب میزبانی می‌ارزد اما برخی هم این رفتار فدراسیون فوتبال را صرفا نمایش رئیس جدید فدراسیون برای جلب‌ نظر افکار عمومی می‌خوانند.

مساله نگران‌کننده دیگر این است که فوتبال ایران در پرونده‌های بین‌المللی مطروحه در CAS معمولا بازنده بوده است. به ندرت به یاد می‌آوریم ما در این دادگاه از یک طرف خارجی شکایت کرده و پیروز شده باشیم. در عوض سیاهه شکست‌های ایران بلندبالاست. پرسپولیس در پرونده معروف مهدی طارمی و ریزه‌اسپور در CAS فرجام‌خواهی کرد و در تمام محورهای شکایت شکست خورد. این باشگاه همچنین سابقه شکایت شکست‌خورده در پرونده‌‎های مانوئل ژوزه، برانکو ایوانکوویچ، آنتونی گولچ، محرومیت عیسی آل‌ کثیر و … را دارد. بقیه باشگاه‌های ایرانی هم فراوان از این شکست‌ها داشته‌اند. استقلال بعد از غیبت در بازی سوپرجام ایران بیشتر از یک‌ سال هوادارانش را با طرح شکایت در دادگاه عالی ورزش معطل کرد و نهایتا بازنده شد. ذوب‌ آهن هم در قصه انتقال رضا شکاری به روبین‌کازان از این بازیکن و باشگاه روسی شکایت کرد و در هر دو مورد شکست خورد. شاید یکی از معدود پیروزی‌های مهم فوتبال ایران در CAS را سال‌ها پیش باشگاه سپاهان بعد از شکایت از برونو سزار، بازیکن برزیلی رقم زد.

به هر حال این دومین پرونده جاری و مهم فدراسیون فوتبال ایران در CAS خواهد بود؛ چرا که مسئولان این تشکیلات پیش‌تر بابت حکم غرامت شش میلیون یورویی مارک ویلموتس هم به دادگاه عالی ورزش شکایت کرده‌اند. ماه‌ها از ایجاد آن پرونده می‌گذرد و تازه جلسه رسیدگی به آن دو ماه دیگر برگزار خواهد شد؛ حالا شما فکر می‌کنید با شکایت ایران از AFC، تا خرداد ماه میزبانی به ایران برمی‌گردد؟ تقریبا غیر ممکن است.»/دنیای اقتصاد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا