ورزشی

نگاهی بر سوابق زلاتکو کرانچار

خبرمهم: سرمربی اسبق تیم‌های فوتبال سپاهان و پرسپولیس تهران امروز دارفانی را وداع گفت.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، زلاتکو کرانچار سرمربی اسبق تیم‌های فوتبال پرسپولیس تهران، سپاهان و تیم ملی امید ایران امروز در سن ۶۴ سالگی درگذشت.

کرانچار در سال ۱۹۵۶ در شهر زاگرب در جمهوری سوسیالیستی یوگوسلاوی به دنیا آمد. او فوتبال خود را از تیم دینامو زاگرب و در سن ۱۰ سالگی آغاز کرد در سن ۱۷ سالگی تیم اصلی رسید و در ۱۰ فصل حضور در این تیم موفق به ثمر رساندن ۹۸ گل شد. او در سال ۱۹۸۳ و پس از ۱۰ سال از دینامو زاگرب جدا شد و به راپید وین در لیگ اتریش پیوست.

کرانچار در مجموع ۲۰۰ دیداری که در طی ۷ فصل برای این تیم انجام داد موفق به ثمر رساندن ۱۰۶ گل و قهرمانی در ۲ دوره لیگ برتر فوتبال اتریش شد. او در سال آخر بازی خود به تیم سن پولن پیوست و در سال ۱۹۹۱. در سن ۳۲ سالگی کفش‌های خود را آویخت.

در رده ملی او ۱۱ بار برای تیم ملی یوگوسلاوی به میدان رفت و پس از جدایی کرواسی از یوگوسلاوی کرانچار نخستین بازی تیم ملی فوتبال این کشور برابر آمریکا در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۰ به میدان رفت و نخستین کاپیتان تاریخ تیم ملی فوتبال کرواسی به‌شمار می‌آید. در دوران بازیگری او افتخاراتی از جمله ۲ قهرمانی در لیگ اتریش، یک قهرمانی در لیگ برتر یوگوسلاوی و نایب قهرمانی در جام برندگان جام اروپا اشاره کرد.

کرانچار دوران مربیگری خود را در به عنوان دستیار در تیم کارنتین آغاز کرد و ۲ سال بعد با هدایت تیم فوتبال “سجستا” کرواسی نخستین تجربه خود به عنوان سرمربی را به دست آورد. او تا سال ۲۰۰۴ هدیات تیم‌های مختلفی از جمله دینامو زاگرب، اسلاون و المصری را بر عهده داشت.

در سال ۲۰۰۴ او هدایت تیم ملی کرواسی را بعد از ناکامی این تیم در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، یورو ۲۰۰۴ بر عهده گرفت و در جریان مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ هدایت این تیم را بر عهده داشت و با وجود آغاز خوب این رقابت‌ها و موفقیت در ۱۵ دیدار ابتدایی، تیم ملی کرواسی در هفته‌های پایانی و در ۳ مسابقه آخر خود شکست خورد تا شانس صعود به جام جهانی را از دست بدهد. بعد از این اتفاق او از هدایت تیم ملی کرواسی کنار گذاشته شد.

کرانچار در سال ۲۰۰۹ با قراردادی ۲ ساله هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت. بعد از عملکرد ناموفق در هفته‌های ابتدایی توسط مدیرعامل وقت باشگاه، حبیب کاشانی از تیم کنار گذاشته شد، اما با حمایت کمیته فنی بار دیگر به پرسپولیس بازگشت. او در پایان قرارداد خود با پرسپولیس جای خود را به علی دایی داد.

او بعد از جدایی از پرسپولیس مدتی هدایت تیم ملی مونته نگرو را برعهده داشت و بعد از عملکرد ضعیف در بازی‌های دوستانه از سمت خود اخراج شد.

کرانچار بعد از جدایی از تیم ملی مونته نگرو به فوتبال ایران برگشت و هدایت تیم سپاهان را بر عهده گرفت. او در ۲ فصل حضور خود در این تیم موفق به قهرمانی در لیگ برتر شد. در فصل دوم اگرچه موفق به دفاع از عنوان قهرمانی خود نشد و به رتبه‌ای بهتر از سومی دست نیافت، اما قهرمانی در جام حذفی را از آن خود کرد. او سال بعد بعد از نتایج ضعیف جای خود را به حسین فرکی داد. با این حال ۴ سال بعد به سپاهان برگشت و جانشین عبدالله ویسی شد و به رتبه پنجم لیگ دست یافت، ولی فصل بعد به دنبال نتایج ضعیف بار دیگر از سپاهان جدا شد.

کرانچار در سال ۹۷ هدایت تیم ملی امید ایران را با قراداد ۲ ساله بر عهده داشت، اما بعد از حذف در بازی‌های آسیایی جاکارتا در مرحله یک چهارم نهایی از سمت خود کنار رفت.

افتخارات تیمی کرانچار به شرح زیر است.

  • یک قهرمانی در لیگ برتر یوگوسلاوی
  • ۲ قهرمانی جام حذفی یوگوسلاوی با تیم دینامو زاگرب
  • ۲ قهرمانی در بوندسلیگا اتریش
  • ۳ قهرمانی در جام حذفی و سوپرکاپ اتریش
  • نایب قهرمانی در جام برندگان جام اروپا با تیم راپید وین
    افتخارات به عنوان مربی
  • ۳ قهرمانی در لیگ برتر و ۲ قهرمانی در جام حذفی کرواسی با دینامو زاگرب
  • یک قهرمانی در لیگ و یک قهرمانی در جام حذفی ایران با سپاهان
    افتخارات فردی
  • انتخاب به عنوان بهترین مربی سال فوتبال ایران در سال ۲۰۱۲/yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا