ورزشی

معروف‌ترین عادت‌های خرافاتی ستاره‌های فوتبال

خبرمهم: بعضی از ستاره های جهان فوتبال اعتقادات خرافی عجیبی داشتند و پیش از انجام عاداتی که معتقد بودند باریشان شانس می آورد، پا به زمین بازی نمی گذاشتند!

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم،  در فوتبال، بازیکنان و مربیان حاضرند دست به هر کاری بزنند تا اندکی شانس خود برای پیروزی افزایش دهند.این موضوع اغلب شامل رعایت بهترین رژیم های غذایی، تلاش برای بهتر و هوشمندانه تر تمرین کردن و استفاده از آمار و ارقام و چنین چیزهایی برای افزایش شانس برد می شود.

برای بعضی اما رسیدن به پیروزی همچنین مستلزم دنبال کردن آداب و رسوم خاصی است که با وجودی که ممکن است عجیب و غریب و بی معنی به نظر برسند، اما وقفه انداختن در اجرای یک عادت و روتین می تواند اثرات ناتمطلوبی داشته باشد. نگاهی می اندازیم به بامزه ترین و عجیب ترین خرافاتی که در جهان فوتبال تا به امروز وجود داشته.

۱.فابین بارتز و تیم ملی فرانسه

فرانسه در سال ۱۹۹۸ برای اولین بار برنده جام جهانی شد و دو سال بعد توانست برای دومین بار در تاریخ قهرمان اروپا شود. کلید موفقیت آنها در آن دوره، البته بسته به اینکه حرف چه کسی را باور کنید، مراسم بوسیدن کله کچل فابیان بارتز پیش از آغاز هر بازی بود!

لورن بلان، ستاره سابق تیم ملی فرانسه، از دوستان نزدیک بارتز بود و عادت داشت تا پیش از آغاز هر بازی بوسه ای بر بالای سر کچل او بکارد و خیلی زود این حرکت تبدیل به طلسم شانس فرانسوی ها شد. بقیه تیم هم به این حرکت پیوستند و فرانسه تبدیل به بهترین تیم فوتبال جهان در آن زمان شد. عادت خرافی نه چندان معروف دیگری که بازیکنان تیم ملی فرانسته داشتند گوش دادن به ترانه “ I Will Survive” از خواننده معروف دهه هفتاد گلوریا گینور بود.

به شکل بسیار جالب توجهی وقتی تیم ملی فرانسه در سال ۲۰۱۸ جام جهانی روسیه را برد، این تیم باز هم یک عادت خرافی دیگر را به عنوان طلسم شانس تکرار می کرد و آنتوان گریزمان و دیگر بازیکنان تیم دیده دشان حواسشان بود که حتما به سیبیل عادل رامی دست بزنند!

۲.خرافات تمام نشدنی جان تری

جان تری، اسطوره چلسی، می تواند لیستی طولانی و منحصر به فرد را از عادات خرافی که در طول دوران بازی اش به آنها معتقد بود، ارائه دهد. این بازیکن آنقدر عادات خرافی متعددی داشت که بین هم تیمی هایش تبدیل به جوک و موضوع شوخی شده بود. او دوست نداشت که در رختکن به توپ دست بزند، این موضوع باعث شد تا چندین برخورد بین او و ادن هازارد که دوست داشت قبل از مسابقات سر به سر مدافع کهنه کار آبی ها بگذارد، اتفاق بیافتد.

تری همچنین عادت داشت که به یک سی دی خاص از خواننده آمریکایی، آشر، در راه آمدن به ورزشگاه برای مسابقات گوش بدهد و همچنین فقط در یک نقطه خاص ماشینش را پارک می کرد. او همیشه فقط سه دور، دور مچ پاهایش را بانداژ می پیچید و در روزهای مسابقه فقط و فقط باید روی یک صندلی خاص در اتوبوس تیم می نشست.

اسطوره آبی ها ۱۰ سال تمام از یک جفت ساقبند که معتقد بود برای او خوش شانسی می آورند استفاده کرد و در نهایت پس از شکست برابر بارسلونا آنها را کنار گذاشت. عجیب ترین عادت خرافی او اما عادت به رفتن به دستشویی بود که کل تیم چلسی را درگیر خود کرد!

تری در مورد این توالت مشهور در مصاحبهای در سال ۲۰۱۶ گفت: “در رختکن چلسی ما سه دستشویی داریم و من و فرانک لمپارد شروع کردیم از یکی از آنها استفاده کردن. بعد از آن بردیم و برای من روشن بود که آن توالت برایمان شانس می آورد. هفته بعد صفی پشت در آن توالت ایجاد شده بود و من و لمپارد و اش می خواستیم فقط از همان یک دستشویی استفاده کنیم. هفته بعدش شدیم چهار نفر و هفته بعدتر پنج نفر. حتی امروز هم با آزپلیکوئنتا و فابرگاس همه یک صف طولانی پشت در آن توالت تشکیل می دهیم.

چند ماه پیش باشگاه به من گفت که اتحادیه فوتبال گلایه کرده که ما دیر به زمین بازی می رویم و من واقعا دلش را نداشتم که بگویم همه در صف توالت هستیم و برای همین دیر به زمین می رویم.”

۳.پیتر کراوچ و زیرپوش معروفش

پیتر کراوچ، گلزن سابق لیورپول و تیم ملی انگلیس، نیز مثل جان تری لیستی از عادات خرافی داشت که پیش از هر بازی باید حتما انجام می داد. طبق گفته همسر کراوچ او یک زیرپوش خاص داشت که معتقد بود برایش شانس می آورد و در طول مسابقات حتما آن را به پا داشت و حتی یک بار مجبور شد ۷۵۰ یورو پرداخت کند تا آن لباس زیر به خصوص را به دستش برسانند! عادت خرافی دیگر کراوچ این بود که پس از دست دادن با حریف در ابتدای بازی، به هوا می پرید و به توپی نامرئی با سر ضربه می زد!

۴. به کفش های لوییس سوارز دست نزنید!

لوییس سوارز یکی از بزرگترین گلزنان جهان فوتبال است و برای آژاکس، لیورپول، بارسلونا و تیم ملی اروگوئه گل های زیادی را به ثمر رسانده است. وقتی پای خرافات در میان باشد، مهاجم اتلتیکو مادرید حساسیت خاصی روی کفش هایش دارد.

گلن جانسون، هم بازی سوارز در لیورپول، می گوید که او دوست ندارد دیگران به کفش هایش دست بزنند: “من بازیکنانی را دیه ام که اگر به کفش هایشان دست بزنید به شدت عصبانی می شوند. سوارز هم یکی از آنها بود.” سوارز گاهی چنان از اینکه کسی به کفش هایش دست زده عصبانی می شد که یک جفت کفش جدید می خرید و دیگر حاضر نبود از قبلی ها استفاده کند.

۵. بگذارید کلوتوره آخر باشد

خرافات باعث شد تا در سال ۲۰۰۹ کلوتوره با داور به مشکل بخورد. مدافع سابق ساحل عاج تنها در صورتی احساس راحتی می کرد که آخرین بازیکنی بود که پا به زمین می گذاشت و همیشه صبر می کرد تا همه هم تیمی هایش به زمین بروند و بعد خودش قدم به زمین مسابقه می گذاشت. این عادت اما باعث شد تا در بازی آرسنال و رم در چمپیونزلیگ به دردسر بیافتد و یک کارت زرد هم دریافت کند.

ویلیام گالاس، هم تیمی توره، پس از ضربه ای که در بین دو نیمه در رختکن دریافت کرده بود، مشغول مداوا بود و هنوز به زمین نیامده بود. توره در بیرون از زمین منتظر گالاس بود و آرسنال مجبور شد نیمه دوم بازی را ۹ نفره آغاز کند! اوضاع وقتی بدتر شد که توره بدون اجازه داور وارد زمین شد. او بلافاصله کارت زرد گرفت و بعدها گفت که این یکی از خجالت آور ترین لحظات دوران بازی او بوده است.

۶. سپر محافظ آدرین موتو در برابر نفرین

آدرین موتو، مهاجم رومانیایی، عادت داشت تا برای خوش یمنی و شانس لباس زیر خود را پشت و رو بپوشد. مهاجم سابق چلسی وقتی فهمید که جادوگران رومانیایی او را نفرین کرده اند، پرده از این راز خود برداشت.

در آن زمان گزارش شد که موتو اهمیتی به این نفرین نداده و می گوید: “نفرین روی من تاثیر ندارد چرا که من لباس زیرم را پشت و رو می پوشم.” البته نمی شود گفت که موتو در تمام طول دوران بازی خود از بدشانسی به دور بوده، پس می شود نتیجه گرفت که گاهی هم پشت و رو پوشیدن لباس زیرش را فراموش می کرده!

۷. یوهان کرویف و ضربه به شکم

با وجودی که یوهان کرویف در سال های پایانی فوتبال خود داشتن هر گونه عادت خرافی پیش از آغاز مسابقات را رد می کرد، اما در سال های اولیه بازی خود در آژاکس خودش چند عادت خرافی ریز و درشت داشت.

قبل از هر مسابقه در آژاکس، کرویف عادت داشت که به شکم دروزاه بان تیم ضربه بزند. او همچنین عادت داشت که آدامسی را که در دهان داشت به زمین حریف تف کند. او کم کم این عادات را کنار گذاشت و در سال ۱۹۹۰ یکی از منتقدان جدی بازیکنان و مربیانی بود که از این جور عادت ها دارند و راجع به آنها صحبت می کنند.

۸. کراوات خوش شانسی فلیکس ماگات

فلیکس ماگات، سرمربی سابق بایرن مونیخ، زمانی که سرمربی وولفسبورگ بود روی یکی از کراوات های سبز رنگ خود وسواس پیدا کرده بود و معتقد بود که برایش خوش شانسی می آورد.

وقتی که وولفسبورگ در آن زمان به رکورد چندین برد پیاپی رسید، ماگات اعلام کرد که کراواتش را تا زمانی که تیم می بردT تغییر نخواهد داد. چه کسی می توانست با او مخالفت کند؟ وولفسبورگ در آن سال برای نخستین بار قهرمان بوندسلیگا شد.

۹. کفش های کهنه جک گریلیش

در فصل ۱۹-۲۰۱۸ که استون ویلا نوانست دوباره به لیگ برتر صعود کند، جک گریلیش راجع به کفش هایش خرافاتی شده بود. فوتبالیست ها معمولا قراردادهایی برای پوشیدن کفش های برند های مختلف ورزشی دارند و اغلب ترجیح می دهند که آخرین مدل کفش های موجود را به پا کنند. جک گارلیش اما در آن سال تصمیم دیگری گرفت.

ستاره استون ویلا پس از بازگشت از مصدومیت پایش به گلزنی باز شده بود و چندین پاس گل نیز به هم تیمی هایش داده بود، او به این نتیجه رسید که این موفقیت کار کفش هایش است!

به این ترتیب او آنقدر آن کفش ها را به پا کرد تا استون ویلا توانست جایی در لیگ برتر برای خود دست و پا کرده و صعود کند. در پایان کفش های او از چند جا پاره شده بود و مخصوصا لنگه چپ کفشش حسابی کهنه و مستعمل شده بود.

گریلیش در این باره گفت: “آنها نوی نو بودند و بعد از پوشیدنشان من چند گل زدم و چند پاس گل دادم. با خودم فکر کردم که اینها کفش های شانس من هستند و باید همیشه بپوشمشان.”

۱۰. دان ریوی پرنده ها را دوست نداشت

دان ریوی، سرمربی اسطوره ای تیم لیدز،به خرافی بودن معروف بود و راجع به بعضی چیزها چنان اعتقادات راسخی داشت که حتی یک نفر را استخدام کرد تا نفرینی را از روی الاند رود بردارد!

در کنار اینکه او اصرار داشت اتوبوس تیم همیشه از یک مسیر خاص به سمت ورزشگاه برود، ریوی تا زمانی که تیم می بردف فقط و فقط یک کت خاص را به تن می کرد. این موضوع در دوره ای که لیدز روی دور برد افتاده بود مشکل کوچکی نیز برای ریوی ایجاد کرد و شلوارش از شدت کهنگی پاره شد!

ریوی همچنین معتقد بود که بعضی پرنده ها بدشانسی می آورند. پس وقتی عکس یک جغد به عنوان نشان باشگاه روی سینه پیراهن بازیکنان ظاهر شد می توانید حدس بزنید که ریوی چه حالی دشات. در پایان لیدز بی خیال نشان جغد شد و گفته می شد این تصمیم تحت تاثیر ریوی گرفته شده است. او همچنین از عروسک و مجسمه های تزیینی فیل هم خوشش نمی آمد! /ورزش سه

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا