ورزشی

دربی ۹۴ و چند علامت سؤال

خبرمهم: فردا تیم‌های استقلال و پرسپولیس در دیداری معوقه از هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر، به مصاف هم می‌روند تا نودوچهارمین دربی پایتخت را برگزار کنند.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم،  فردا تیم‌های استقلال و پرسپولیس در دیداری معوقه از هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر، به مصاف هم می‌روند تا نودوچهارمین دربی پایتخت را برگزار کنند؛ دیداری که از ابتدا تا همین امروز حساس و حیثیتی بوده و هیچ‌کدام از طرفین نه شیرینی برد را فراموش کرده‌اند و نه غم شکست را. دربی فردا اما چندین ویژگی متفاوت دارد که مثل شمشیری دولبه است؛ هم می‌تواند جذاب و متفاوت باشد و هم اینکه سرد و کسل‌کننده از آب دربیاید.

دربی جذاب می‌شود؟

با توجه به جایگاهی که دو تیم در سال‌های اخیر در لیگ برتر ایران داشته‌اند، شرایط الان متفاوت است؛ پرسپولیس، تیمی که چهار فصل اخیر به عنوان قهرمانی در لیگ برتر رسیده، حالا روی کاغذ حال‌و‌روز خوشی ندارد. آنها اگرچه در‌مقایسه‌با رقیب فردایشان دو بازی کمتر دارند، ولی در این فصل نشانی از تیمی که مدعی قهرمانی است، نداشته‌اند. تساوی‌های پی‌در‌پی در هفته‌های اخیر با گل‌نزدن مهاجمان این تیم و صدالبته نرخ گل‌زنی پایین، باعث شد هواداران سرخ تهرانی، چندان رضایتی از وضعیت باشگاهشان نداشته باشند. این اتفاق در شرایطی رخ داده که استقلالی‌ها برخلاف فصول گذشته، ترک عادت کرده و حالا با داشتن تیمی منسجم و البته کادر فنی‌ای متفاوت، به صدر جدول رده‌بندی رسیده و در تمام خطوط بازیکنان سرحال و آماده‌ای دارند.

همین وضعیت می‌تواند پایه‌گذار دربی‌ای متفاوت باشد. از یک‌سو پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی برای رهایی از وضعیت نه‌چندان مطلوبی که در آن گیر آمده‌اند، به سه امتیاز بازی نیاز مبرم دارند؛ آنها به‌خوبی آگاه هستند پیروزی در این دیدار کلاسیک می‌تواند حکم قهرمانی را برایشان داشته باشد و اگر این مهم را رقم بزنند، آن‌وقت نه‌تنها بحران اخیر را به دست فراموشی می‌سپارند، بلکه با روحیه‌ای مضاعف دوباره برای رسیدن به صدر جدول تلاش می‌کنند.

یحیی که فصل پیش با پرسپولیس اولین قهرمانی‌اش در لیگ به‌عنوان سرمربی را جشن گرفته است، علاقه‌ای ندارد بعد از هشت هفته از کورس مدعیان قهرمانی جا بماند. همین حالا کارشناسان زیادی هستند که می‌گویند یحیی باهوش نشان داده و در تساوی تیمش برابر سپاهان که در هفته هفتم رقم خورده، نخواسته دستش را رو کند. سورپرایز یحیی در دربی می‌تواند معادلات را به هم بزند و شرایط به نفع تیم سرخ‌پوش تهرانی رقم بخورد. با توجه به ظهور پدیده‌های گل‌زن در پرسپولیس، به‌ویژه در دربی که تعدادشان کم هم نیست (از همین عبدی گرفته تا علیپور)، هواداران این باشگاه منتظرند تا دوباره پدیده‌ای غیره‌منتظره از راه برسد و معادلات بازی را به نفع پرسپولیس عوض کند. اگر چنین اتفاقی در تیم یحیی رخ دهد، آن‌وقت این بازی می‌تواند جذاب‌تر از چیزی شود که تصور می‌شد.

در سوی دیگر، استقلال هم به اندازه کافی قدرت، انگیزه و ابزار لازم برای بردن رقیب سنتی را دارد. آنها همین حالا با یک بازی کمتر در‌مقایسه‌با تیم‌های صدرنشین، به بالای جدول تکیه داده‌اند و خیلی خوب می‌دانند اگر قرار باشد صدرنشینی‌شان تداوم داشته باشد، باید از سد پرسپولیس عبور کنند. آمادگی بازیکنان این تیم از یک‌سو و وضعیت نه‌چندان مطلوب پرسپولیس در سوی دیگر، این امید را در دل هواداران استقلال زنده نگه داشته که آنها هر‌طور شده پرسپولیس را شکست می‌دهند.

با توجه به اختلاف امتیازی که در جدول رده‌بندی هم پیش از این بازی بین دو تیم به وجود آمده، استقلال خیالش راحت است که با گرفتن این سه امتیاز، تقریبا رقیب دیرینه را از گردونه مدعیان قهرمانی خارج می‌کند. آبی‌ها برخلاف رقیب که این روزها به‌شدت کمبود بازیکن را حس می‌کند، دستشان پر است و در تمامی خطوط زمین بازیکنان طراز‌ اولی را در اختیار دارند؛ از همه مهم‌تر اما خط حمله خطرناک تیم فکری است که با داشتن مثلث قائدی، مطهری و دیاباته می‌تواند برای هر تیمی خطرناک جلوه کند. استقلال تمامی ابزار لازم برای ارائه یک دربی مهیج را در اختیار دارد.

دربی کسل‌کننده می‌شود؟

بیش از دو برابر احتمالی که ممکن است دربی جذاب شود، این احتمال وجود دارد که دربی خسته‌کننده‌ای در پیش باشد! دلیل این موضوع هم ساده بوده و به حساسیت بالای این رقابت برمی‌گردد؛ همه آنهایی که پیش‌تر در این دو باشگاه بازی کرده‌اند، از سختی شکست در دربی از لحاظ روانی می‌گویند و حرفشان این است که هدف اول بازیکنان این است که دربی را نبازند! با این پیش‌فرض می‌توان دوباره با توجه به وضعیت تیم‌ها نتیجه‌گیری کرد که دلایل مهمی وجود دارد که باعث شود دو تیم ریسک نکنند و به نتیجه مساوی، حتی از نوع بدون گل، رضایت دهند.

ابتدا باید از استقلال شروع کرد؛ این تیم بعد از چندین فصل پرفرازونشیب، حالا به صدر جدول رسیده و نمی‌خواهد فرصت به‌دست‌آمده را هدر بدهد. محمود فکری هم با وجود اینکه استقلال را صدرنشین کرده، ولی به طرز عجیبی مورد انتقاد بسیاری از هواداران است و می‌گویند تیمش زیبا بازی نمی‌کند؛ با‌این‌حال سرمربی استقلال به‌خوبی می‌داند اگر انتهای فصل جام قهرمانی را برای هواداران به دست بیاورد، محبوب آنها می‌شود و کسی به سبک بازی استقلال فکر هم نمی‌کند. حالا تیم فکری صدرنشین است و در‌مقایسه‌با رقبای صدرنشینش، یک بازی هم کمتر دارد؛ پس از لحاظ منطقی، یک مساوی هم می‌تواند برای استقلال مفید باشد.

با این نتیجه، نه آنها دربی را باخته‌اند که زیر تیغ انتقاد بروند و نه اینکه تغییر چندان زیادی در معادلات صدر جدول روی می‌دهد که فکری را از اهدافش دور کند؛ حتی اگر با تساوی، صدر به‌صورت موقت از دست برود، دوباره ابتکار عمل دست استقلال می‌افتد و آنها با برتری در دیدار عقب‌افتاده‌شان می‌توانند صدر را پس بگیرند. با کنار هم قرار‌دادن همین موارد، منطق حکم می‌کند که تیم فکری بی‌گدار به آب نزند و بیشتر به اداره بازی بپردازد تا اگر فرصتی دست داد، بتواند از سد رقیب سنتی‌اش عبور کند.

شرایط برای پرسپولیس هم به‌گونه‌ای عجیب‌و‌غریب شده که شاید گرفتن مساوی در این بازی، گوشه ذهن کادر فنی باشد. درست است که پرسپولیسی‌ها با توجه به کسب سه تساوی پی‌در‌پی در لیگ برای گرفتن سه امتیاز بازی تحت فشار هستند، ولی یحیی به‌خوبی می‌داند اگر دربی را با یک بازی هجومی پیش ببرد و بعد اسیر اتفاقات شود و آن را واگذار کند، حسابی مورد انتقاد قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پرسپولیس برخلاف استقلال، کلا عنصر هجومی چندان خطرناکی هم ندارد که بخواهد به فکر یک بازی سراسر هجومی باشد. آنها به احتمال فراوان به فکر در‌اختیار‌گرفتن مالکیت توپ خواهند بود تا با جلو‌کشیدن تیم استقلال، به فکر طراحی ضد‌حمله باشند؛ امری که بسته به شکل بازی رقیب ممکن است هرگز اتفاق نیفتد!

به این دو مورد، باید به حضور دو دروازه‌بان شش‌دانگ در ترکیب دو تیم هم اشاره کرد؛ رشید مظاهری در استقلال و حامد لک در پرسپولیس نشان داده‌اند به این سادگی‌ها قرار نیست تسلیم شوند. هر دو در حالی پا به بازی می‌گذارند که اولین دربی عمرشان را تجربه می‌کنند و هرکدام هم تا اینجا فقط دو گل خورده‌اند. آنها در بازی‌های قبلی نشان داده‌اند سخت گل می‌خورند و همین مورد می‌تواند یکی‌دیگر از دلایلی باشد که دربی را کم‌گل کند.

البته همه این موارد بر پایه فرضیات است و اتفاقاتی غیرمنتظره از‌جمله اخراج زودهنگام یکی از بازیکنان دو تیم می‌تواند تمامی فرضیات را به هم بزند و سرنوشت بازی را تغییر دهد./شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا