ورزشی

متخصصان نخبه کشی!

خبرمهم: بازتاب ویدئویی از کشتی گیر مطرح کشورمان که بیکار است و حتی شهرداری نیز اجازه نداده دست فروشی کند

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم،  تعدادشان کم نیست، ورزشکاران و نام آورانی که به حال خودشان رها شده اند. همان‌هایی که تا مدال طلا یا عنوان قهرمانی برای کشورمان کسب می‌کنند از خوشحالی به خود می‌بالیم و احساس غرور می‌کنیم اما به وقت نیازشان، دیگر آنها را نمی‌شناسیم. همان‌ها که از سر نادیده گرفته شدنشان و از همه مهم‌تر گذران زندگی رو به دستفروشی آورده اند. مانند محسن مدهنی قهرمان کشتی جهان. البته بیش از آنکه او را به اسم محسن مدهنی بشناسند به نام کشتی گیر ایرانی می‌شناسند که توانست فن اصیل «مشک‌سقا» را آن هم بعد از ۵۰ سال دوباره اجرا کند؛ آنهم در رقابت‌های جهانی و روی یک حریف از بلغارستان. او این روزها بی‌خیال هنرنمایی روی تشک کشتی شده و برای امرار معاش در اندیمشک دستفروشی می‌کند. قسمت تلخ ماجرا اینجاست که مدهنی در ویدئویی که به تازگی از خود منتشر کرده می‌گوید: «از بیکاری و اجبار، به شغل دست فروشی در اندیمشک روی آورده و حالا با برخورد عوامل اجرائیات شهرداری مواجه شده و ناچار به جمع کردن بساط خود شده است!» البته دستفروشی هم شغل شریفی است اما اینکه حال و روز یک ورزشکاری که می‌تواند افتخارآفرین باشد اما اینگونه است، جای تامل دارد.

 لااقل با من همکاری کنند

محسن مدهنی، قهرمان اندیمشکی کشتی نوجوانان جهان درباره ویدئوی صحبت‌هایش که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده، به ایسنا می‌گوید:« مدتی است برای امرار معاش و تامین هزینه‌های زندگی مجبورم کنار خیابان میوه‌فروشی کنم اما شهرداری به من اخطار داد و دیگر اجازه ادامه این کار را نمی‌دهد. چند سال از عمر خود و وقتی را که به درس و کار و خانواده اختصاص داشته برای سربلندی کشورم تلاش کردم و چند عنوان کشوری و بین‌المللی دارم اما مسئولان فکری به حال وضعیت ما نکرده‌اند.» این کشتی‌گیر ۲۰ ساله اهل اندیمشک در استان خوزستان افزود: «این روزها هم با وجود مشکلات، تمرین‌ها را کم و بیش ادامه می‌دهم اما شرایط حمایت از قهرمانان و استعدادهای ورزشی خوب نیست و دغدغه‌های زندگی اجازه نمی‌دهد مثل قبل با توان کامل تمرین کنیم. حالا که مجبور به دستفروشی هستم، لااقل با من در این زمینه همکاری کنند تا بتوانم خرجی خود را دربیاورم.»



واکنش فدراسیون کشتی

پس از انتشار فیلم دستفروشی محسن مدهنی، قهرمان کشتی نوجوانان جهان در اندیمشک، فدراسیون کشتی از پیگیری این موضوع خبر داد. محمد ابراهیم امامی سخنگوی فدراسیون کشتی اظهار کرد: «ما هم از طریق فضای مجازی در جریان این موضوع قرار گرفتیم و در حال پیگیری آن هستیم.» به هر حال امیدواریم شرایط برای این قهرمان کشتی به گونه‌ای رقم بخورد که بتواند بدون دغدغه مالی بر روی تشک کشتی هنرنمایی کند.

واکنش کاربران

اما شرایط این روزهای محسن مدهنی بسیار مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آنها را درپی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «یعنی واقعاً از این قهرمان نمی‌شود به عنوان دبیر ورزش در آموزش و پرورش استفاده کرد؟»
دیگری نوشت:« اگر ایشون تابعیت کشور دیگری را بگیرند حق دارند. یک چنین استعداد نابی را کشورهای دیگر روی سرشان می‌گذارند.»
کاربر دیگری اینطور می‌نویسد:« چیزی که باعث شده صداش دربیاد اینه که چرا شهرداری مانع دست‌فروشیش شده چرا این کشتی اینقدر غم داره امسال؟!»
کاربران دیگر نوشته اند:« بعد از پنجاه سال، محسن مدهنی، فن ایرانی مشک سقا رو اجرا کرد و امروز داره با مشکل معیشتی روزگار می‌گذرونه!! ما متخصصان نخبه‌کشی هستیم…»، « این حجم از سوء مدیریت واقعا اتفاقی و از بی‌تدبیری نیست من فکر می‌کنم تعمدی برای تحقیر و عصبانی کردن مردم هست! قهرمان جهان شده باشی چنان درگیر غم نان کنندت که از شهرداری بخواهی اجازه بده تا دستفروشی کنی»، «حیف این استعدادها که کسی به دادشون نرسید»، «هر جای دنیا بود بهترین زندگی براش ساخته بودند، به هر جایی هم رسیده با غیرت و همت خودش بوده، درد یکی دو تا نیست ما شرمنده‌ایم »، « داشتم می‌نوشتم اگر مسئولین مملکت بدونند سه دقیقه، فقط سه دقیقه کشتی گرفتن در مسابقات بین‌المللی چه جهنمیه که پشیمون شدم چون می‌دونند زندگی کردن با پایه حقوق یک میلیون و هشتصد و سی و پنج هزار تومنی چه جهنم بدتریه »، «مظلومیت قهرمانان ایران زمین قلب همه ما را به درد می‌آورد. عزیزانی که تلاشها و رنج‌های شبانه روزیشان انگار برای هیچکس ارزشی ندارد»، « کشتی‌گیرای خیلی کمی تو دنیا هستند که بتونن این فن مشک سقا رو به این زیبایی بزنند. اما محسن مدهنی در رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی نوجوانان جهان این کار رو کرد حالا این استعداد داره دستفروشی می‌کنه»

فن «مشک سقا» چیست؟

هنگامى که حریف در خاک نشسته، کشتى‌گیر مجرى از یک سمت در پشت او به حالت زانو زده قرار مى‌گیرد. سپس کمر حریف را با قلاّب کردن دست‌ها محکم مى‌گیرد. مجرى بعد از گرفتن کمر حریف، در حالى‌که در یک طرف بدن او به روى پاهاى خود قرار مى‌گیرد، به‌سرعت حریف را تا ارتفاع بالاتر از کمر، بالا مى‌آورد به‌طورى‌که کمر حریف از یک سمت کاملاً زیر بغل دست نزدیک مجرى قرار گیرد و سپس در همین لحظه، با بردن کمر و نشیمنگاه خود به زیر مرکز ثقل بدن حریف در حالى‌که زانوهاى مجرى نیمه‌خمیده هستند، با راست کردن پاهاى خود، پائین‌تنه حریف را از پشت به‌طرف بالا پرتاب مى‌کند و بالاتنه او را به‌طرف پائین سرازیر مى‌نماید و با وارد ساختن ضربه کمر و نشیمنگاه خود، حریف را از جلو به گونه‌اى پرتاب مى‌کند که مستقیماً به روى پل مى‌رود./آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا