ورزشی

فوتبالی‌ها نمی‌گیرند!

خبرمهم: این که در برگزاری بازی‌های لیگ و رقابت‌های فوتبال مشکلاتی وجود دارد و رعایت همه پروتکل‌ها شدنی نیست، تردیدی وجود ندارد ولی دست‌ کم با محدودکردن سختگیری‌ها به رقابت‌های لیگ برتر، به‌عنوان بالاترین سطح فوتبال در ایران، می‌توان با یک تیر چند نشان زد.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، «فوتبالی‌ها، چه آنها که فوق‌ حرفه‌ای هستند و چه آنهایی که به‌ صورت آماتور مشغول تمرین و مسابقه هستند، به کرونا مبتلا شده، می‌شوند و در آینده هم دچارش خواهند شد. پس تا همین‌ جا و قبل از آن که بحث اصلی شروع شود، مشخصا فوتبالی‌ها می‌گیرند! برای یافتن نمونه‌های ریز و درشتش نیاز به تحقیق و بررسی زیادی نیست. در عرصه فوق‌ حرفه‌ای‌اش کریستیانو رونالدو به همراه ستاره‌های بی‌شماری ازجمله نیمار و ام‌باپه به کووید – ۱۹ مبتلا شده‌اند. تازه‌ترین گرفتار این ویروس هم محمد صلاح مصری، ستاره لیورپول است که به‌ ظاهر، حین انجام حرکات موزون در مراسم ازدواج برادرش مبتلا شده است. در ایران هم بسیاری از بازیکنان لیگ، به‌ویژه ستاره‌های استقلال مبتلا به کرونا شده‌اند و دیگر چندان موضوع پیچیده‌ای نیست.

حالا با همین مقدمه کوتاه و چندخطی، باید به دغدغه روز فوتبالی‌ها در ایران مراجعه شود؛ آنها هنوز نمی‌دانند قرار است رقابت‌های لیگ برتر، موازی با اعمال محدودیت‌های تازه در شهرهای ایران، لغو شود یا نه. هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر قرار است از ۲۹ آبان شروع و روز یکم آذر، هم‌زمان با اعمال محدودیت‌ها، به پایان برسد. این که محدودیت‌ها دامن برگزاری رقابت‌های لیگ را هم بگیرد یا نه، موضوعی است که مسئولان رده‌بالای فوتبال، از سرپرست فدراسیونش تا مسئول برگزاری رقابت‌ها پاسخ روشنی برایش ندارند. آخرین اظهار نظرها مربوط به سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال است که می‌گوید برای فوتبال هر تصمیمی ممکن است گرفته شود! «هر تصمیمی» یعنی علاوه بر بی‌اطلاعی محض برگزارکنندگان از لغو، تعویق یا برگزاری بازی‌ها، تصمیم‌گیرنده نه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگش است، نه باشگاه‌ها.

با این‌ حال قبل از نهایی‌شدن تصمیم برای لغو یا تعویق رقابت‌های لیگ برتر، بهتر است چند مورد کلیدی مرور شود تا حاصل مثبتی برای نتیجه‌گیری نهایی داشته باشد. همان‌ طور که ابتدای مطلب عنوان شد، ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال به این ویروس مبتلا شده‌اند. رونالدو بزرگ‌ترین فوتبالیستی است که با کووید – ۱۹ دست‌وپنجه نرم کرده است. او چندین بازی سرنوشت‌ساز را از دست داد و شاید رسیدن به رکورد علی دایی را همین ویروس برایش به تعویق انداخت. با این‌ حال با ابتلای این ستاره سرشناس نه رقابت‌های سری A ایتالیا که کریس در یوونتوس‌اش توپ می‌زند، به تعویق افتاد و نه این که رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا در سطح ملی. همان‌ طور که وقتی نیمار و بقیه هم مبتلا شدند، بحثی برای تعویق و لغوش نبود. الان هم که محمد صلاح و چندین بازیکن دیگر در لیگ برتر انگلیس اسیر شده‌اند و خبری از تعویق بازی‌های لیگ برتر نیست.

قبل از این که قید و شرطی به وضعیت مقایسه‌ای ایران با سایر کشورهای پیشرفته اروپایی بسته شود، باید به این مورد اشاره کرد که میزان ابتلا در آن کشورها، این روزها به‌ مراتب از میزان ابتلای اعلام‌شده از سوی مسئولان ایرانی بالاتر است.

حالا شاید این موضوع مطرح شود که چه دلیلی دارد که وضعیت لیگ ایران با سایر لیگ‌های سوپرحرفه‌ای مقایسه شود؟ این‌ هم به‌ هر دلیل می‌تواند موضوعی قابل بحث باشد ولی با در نظر گرفتن شرایط بازیکنانی که در ایران مبتلا به کووید – ۱۹ شده‌اند، باز هم لغو یا تعویق بازی‌های فوتبال چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. بازیکنان شاخص استقلال که همگی نگران این بودند که ممکن است پس از ابتلا، فوتبال حرفه‌ای‌شان تمام شود، نه‌تنها با قدرت به زمین برگشتند بلکه آن‌ قدر آماده‌اند که از دعوت‌ نشدن به تیم ملی هم گلایه می‌کنند. پس، ابتلای فوتبالی‌ها به ویروس (صد البته آنهایی که وضعیت جسمانی‌شان مقبول و ایمنی بدنی‌شان در سطح مطلوبی است) خطر چندانی برای زندگی حرفه‌ای‌شان ندارد. از طرفی فوتبالی‌ها جمع‌های چندان خطرناکی ندارند و با تمرین و بازی در فضای آزاد، در مقایسه با سایر رشته‌ها و مشاغل، احتمال ابتلای‌شان کمتر است؛ ضمن این که با در نظر گرفتن وضعیت تیم‌ها در لیگ برتر و گرفتن تست مداوم کرونا از بازیکنان، باز هم وضعیت این قشر از بسیاری دیگر از مشاغل بهتر و پیشرفته‌تر است.

از طرفی، بازیکنانی که در لیگ برتر بازی می‌کنند، غالبا افرادی هستند که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کنند و با اتومبیل‌های شخصی در تمرین حاضر می‌شوند. این‌ طور هم می‌توان باز امیدوار بود که احتمال ابتلای‌شان به حداقل برسد. با در نظر گرفتن وضعیت معیشتی بسیاری از این بازیکنان، یقینا حضورشان در تمرین و مسابقه و پرهیز از رفتارهای پرخطر، نمی‌تواند تهدیدی بالقوه برای دیگر افراد باشد.

با این‌ حال وقتی درباره فوتبال ایران صحبت می‌شود، ناگزیر باید وضعیت سیاسی را هم مد نظر قرار داد. واقعیت این است که با توجه به مسائل رخ‌ داده، از حمله به سفارت عربستان در تهران در چند سال پیش تا ماجرای هواپیمای اوکراینی، رقبای فوتبالی ایران به اندازه کافی بهانه برای نیامدن به این کشور و بازی‌نکردن به میزبانی ایران را دارند. هنوز زمان زیادی نمی‌گذرد از هنگامی که میزبانی مرحله رفت بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا از باشگاه‌های ایرانی گرفته شد. این موضوع هنوز برطرف نشده و همچنان تیم‌های عربستانی با ادعای این که ایران امنیت لازم را ندارد، با اعمال نفوذ در AFC سایر کشورها را تشویق می‌کنند به میزبانی‌نداشتن ایران در بازی‌های بین‌المللی رأی دهند. حالا مسئله وقتی جدی‌تر می‌شود که تیم ملی فوتبال ایران باید از عراق و بحرین در راه انتخابی جام جهانی میزبانی کند؛ دو دیدار سرنوشت‌ساز که تأثیر مستقیمی بر صعودکردن یا صعودنکردن ایران به جام جهانی می‌تواند داشته باشد. پیش از کرونا، بنا به دلایل سیاسی، عنوان می‌شد که ایران نباید میزبان باشد حالا اگر به بهانه کرونا هم فوتبال در کشور به تعویق بیفتد یا لغو شود، عملا ضعف در برگزاری بازی‌ها هم به دیگر بهانه‌های رقبا اضافه می‌شود و به هر دری خواهند زد تا از حضور در ایران برای برگزاری این دو بازی سرنوشت‌ساز سر باز بزنند.

این که در برگزاری بازی‌های لیگ و رقابت‌های فوتبال مشکلاتی وجود دارد و رعایت همه پروتکل‌ها شدنی نیست، تردیدی وجود ندارد ولی دست‌ کم با محدودکردن سختگیری‌ها به رقابت‌های لیگ برتر، به‌عنوان بالاترین سطح فوتبال در ایران، می‌توان با یک تیر چند نشان زد. اول این که مانع از سکته فوتبال در سطح حرفه‌ای شد، دوم این که بهانه‌ای دست رقبای سیاسی نداد و سوم این که به سلامت بازیکنان کمک بیشتری کرد. به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن موارد بالا، مناسبت‌ترین راهکار، برگزاری رقابت‌های لیگ برتر آن‌ هم تحت رعایت شدیدتر پروتکل‌های بهداشتی است.»/شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا