ورزشی

۹ میلیون یورو غرامت در سال ۹۹

خبرمهم: فقط مجموع ارقام سه پرونده ویلموتس، برانکو و استراماچونی بیش از ۹ میلیون یورو می‌شود که البته بخش زیادی از آنها «غرامت» است نه دستمزد. حالا بگذریم که سوء‌ شهرت بین‌المللی ناشی از این همه بدهی و بدحسابی هم برای خودش یک بحث مفصل جداگانه است.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، «پرونده پشت پرونده؛ بدون استراحت و نفس‌کش. این حکایت فوتبال ایران و مخصوصا دو باشگاه پرسپولیس و استقلال است. تیم‌هایی که هنوز با یک طلبکار تسویه نکرده، باید با طلبکار بعدی کنار بیایند. در پرسپولیس بحران پرداخت طلب برانکو پشت‌ سر گذاشته شد و البته به‌ زودی پرونده گابریل کالدرون بالا خواهد آمد. در استقلال اما تنها چند روز بعد از تسویه‌حساب با وینفرید شفر نوبت ابلاغ حکم شکایت آندره‌آ استراماچونی رسید.

طبق اعلام فدراسیون جهانی فوتبال، باشگاه استقلال باید مبلغ یک میلیون و ۳۴۵ هزار یورو به مربی ایتالیایی فصل گذشته خود بپردازد. این پول با توجه به قیمت کنونی ارز، چیزی حدود ۴۵ میلیارد تومان می‌شود که تا دو سال پیش هزینه کامل یک تیم لیگ برتری در قواره سرخابی‌ها بود اما حالا فقط غرامت یک مربی خارجی است؛ کسی که به‌ خاطر دیرکرد در پرداخت مطالباتش کمتر از یک نیم‌فصل کار کرد و رفت. البته اصل طلب استرا، مبلغ یک میلیون و ۳۵۵ هزار یورو است که پنج درصد هم بهره به آن تعلق می‌گیرد. باشگاه ۳۰ روز فرصت دارد طلب استراماچونی را بدهد وگرنه تصمیمات انضباطی بعدی علیه استقلال اعمال خواهد شد. اعضای هیات‌مدیره استقلال هم که بعد از تسویه با شفر تصویر مشترک «پنجره‌های باز» را استوری کردند، حالا با مشکل بزرگ جدیدی مواجه شده‌اند. این باشگاه ساعتی بعد از ابلاع حکم بیانیه داد و بعد از کلی گوشه و کنایه به احمد سعادتمند، مدعی شد استراماچونی برای بازگشت و کار در استقلال درخواست حداقل یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو خسارت، به علاوه دستمزد جدید کرده بود. باشگاه استقلال اعلام کرده در مورد این پرونده به دادگاه عالی ورزش شکایت می‌کند؛ ترفندی که به‌ نظر می‌رسد بیشتر برای خریدن زمان باشد و معمولا کارکردی جز این ندارد.

سال ۹۹ برای پرسپولیس، استقلال و فدراسیون فوتبال، سال صدور احکام فیفا و محکومیت آنها به پرداخت غرامت‌های درشت بود. در اولین روزهای سال جاری، کمیته انضباطی فیفا پرونده قطعی محکومیت پرسپولیس به پرداخت یک میلیون و ۵۵هزار یورو به اضافه پنج درصد سود و ۲۰هزار فرانک بابت هزینه دادرسی در پرونده برانکو ایوانکوویچ را صادر کرد؛ ماجرایی که رهایی از آن برای سرخپوشان تا همین چند روز پیش به درازا کشید و به قیمت پیش‌خور کردن بخشی از منابع مالی فصل آینده تمام شد. اواخر مرداد هم فدراسیون جهانی حکم جریمه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار یورویی فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس را صادر کرد؛ هرچند فدراسیون در تلاش است در این مورد فرجام‌خواهی کند. جالب اینجاست که ویلموتس غیر از این جریمه، دو میلیون یورو دیگر هم از ایران گرفته و بعید است تا سال‌ها نیازی به‌ کار کردن داشته باشد! استقلال هم دو فقره محکومیت مالی در سه ماه گذشته داشت؛ این باشگاه ابتدا به پرداخت ۶۰۰ هزار یورو به وینفرید شفر محکوم شد و حالا هم حکم مجازات یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورویی‌اش بابت پرونده استراماچونی صادر شده است. فقط مجموع ارقام این سه پرونده، بیش از ۹ میلیون یورو می‌شود که البته بخش زیادی از آنها «غرامت» است، نه دستمزد. حالا بگذریم که سوء‌شهرت بین‌المللی ناشی از این همه بدهی و بدحسابی هم برای خودش یک بحث مفصل جداگانه است.»/دنیای اقتصاد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا