ورزشی

بازگشت سعید ملایی‌ رؤیا یا واقعیت؟

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، فدراسیون جودو کمتر از ۲۰ روز دیگر فرصت دارد تا برای فرار از خطر تعلیق نهایی با فدراسیون جهانی جودو توافق کند. در صورتی که مسئولان فدراسیون ایران نتوانند راه مصالحه‌آمیزی را با فدراسیون بین‌المللی این رشته پیدا کنند، آن‌وقت این دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS) است که در مورد آنها رأی می‌دهد. رأیی که به احتمال زیاد چیزی جز محرومیت از تمامی میادین بین‌المللی جودو نخواهد بود. هیئت ایرانی حاضر در دادگاه CAS تا الان چیزی از محتویات این جلسه را رسانه‌ای نکرده و به دنبال این است تا به دور از هر جنجال خبری راهی برای معضل عدم رویارویی ورزشکاران کشورمان با نماینده‌های اسرائیل پیدا کند.
با وجود همه حساسیت‌ها بر سر این مشکل عمیق اما مسئولان ورزشی امیدوارانه از برطرف‌شدن تعلیق فدراسیون جودو صحبت می‌کنند. محمدرضا داورزنی، معاون وقت وزیر ورزش در تازه‌ترین اظهاراتش می‌گوید: «بر اساس شکایتی که فدراسیون جودوی ایران بابت تعلیق داشت، دیوان حکمیت تشکیل جلسه داد و صحبت‌های هر دو طرف را گوش داد و قرار بر این شد که محتویات جلسه محرمانه بماند و یک ماه هم برای تفاهم به دو طرف فرصت داده شد. اگر بعد از این یک ماه توافق حاصل شد که هیچ، اگر هم نشد، دادگاه رأی خود را اعلام می‌کند. در هر شرایطی شرایط از وضعیت فعلی بدتر نخواهد شد. اتفاقاتی که الان رخ داده، تضییع در حق ۹۰ هزار جودوکار ایرانی است».
اما این خوش‌بینی را بیشتر از همه آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو، از خود بروز می‌دهد. او که پیش‌تر گفته بود در دادگاه CAS، جلسه دوستانه‌ای با «ماریوس، ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو» داشته، حالا داستان جدیدتری را رو می‌کند به این امید که وضعیت جودو را از تعلیق موقت در‌بیاورد و به حالت قبلی برگرداند. او این بار در صحبت‌هایش، سعید ملایی، جودوکاری را که همه چیز بعد از پناهنده‌شدن او به مغولستان شروع شد، مورد خطاب قرار داده و با اشاره به کدهای روشنی از احتمال بازگشت سعید ملایی به ایران خبر می‌دهد. ملایی در شرایطی که همراه تیم ملی ایران راهی رقابت‌های توکیو شده بود، بعد از آنکه شکست مصلحتی خورد تا از رویارویی با رقیب اسرائیلی پرهیز کند، یک‌راست به آلمان سفر کرد و خبر داد دیگر حاضر نیست به ایران برگردد؛ او اندکی بعد از حضور در آلمان، پناهنده مغولستان شد تا از این به بعد با پرچم این کشور در رقابت‌های جودو شرکت کند. حالا که فدراسیون جودوی ایران موضوع بازگشت احتمالی ملایی را مطرح می‌کند، معادلات در سطح کلان می‌تواند به هم بخورد؛ میراسماعیلی درباره احتمال بازگشت سعید ملایی و دیگر جودوکاران پناهنده به کشور می‌گوید: «نه‌تنها از طرف خودم؛ بلکه از طرف آقای صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش می‌گویم که هر‌کدام از این عزیزان بخواهند به آغوش کشور بازگردند، هیچ‌گونه محدودیت یا ممنوعیتی متوجه آنها نیست».
میراسماعیلی در شرایطی از رئیس کمیته ملی المپیک نام می‌برد و حتی پای وزارت ورزش را هم به میان می‌کشد که به نظر می‌رسد بین آنها توافقاتی صورت گرفته باشد؛ در واقع این اظهارنظر میراسماعیلی در حالی مطرح می‌شود که پیش از او رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، در قبال ورزشکاران پناهنده صحبت‌های مشابهی را عنوان کرده بود. رئیس کمیته ملی المپیک پیش‌تر به خاطر جنجال‌هایی که درخصوص مهاجرت ناگهانی کیمیا علیزاده، تنها مدال‌آور زن ورزش ایران در بازی‌های المپیک به وجود آمده بود، رسما اعلام کرد: «نباید با بزرگ‌نمایی مهاجرت ورزشکاران تصویر دیگری نشان دهیم و ما نسبت به مسئله مهاجرت رویکرد تخریبی و سیاسی نداریم و انگیزه مهاجرت آنها ثانویه است. هیچ ورزشکار مهاجرت‌کرده‌ای محدودیتی برای حضور و بازگشت به کشور ندارد. ورزشکار ممنوع‌الورود و ممنوع‌الخروج نداریم».
باید به این نکته اشاره کرد، صالحی‌امیری که همواره از چهره‌های سیاسی به حساب می‌آید از ابتدای حضورش در این عرصه نشان داده بود که تفکراتش در قبال اهالی ورزش همین بوده است. اما اینکه در چنین شرایطی مسئولان ورزش ایران بحث بازگشت احتمالی ملایی را مطرح می‌کنند چندان بی‌دلیل هم نیست؛ در واقع آرش میراسماعیلی قصد دارد با دعوت دوباره از سعید ملایی و دیگر جودوکاران پناهنده‌ای که در دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش درخصوص باخت‌های عامدانه ورزشکاران ایرانی برای رویارونشدن با نماینده‌های اسرائیل شهادت دادند، فدراسیون جودو را به روزهای خوب گذشته‌اش بازگرداند.
سعید ملایی در‌حال‌حاضر در آلمان به سر می‌برد و تمریناتش را در این کشور دنبال می‌کند. شنیده می‌شود که او با وجود اینکه مهاجرت کرده همچنان با اهالی ورزش در داخل ایران در تماس است. نکته درخورتوجه اینکه او ارتباط خود را همچنان با برخی از مقامات ارشد ورزشی حفظ کرده است. همین تماس‌های ملایی این باور و امید را در بین مسئولان به وجود آورد که همچنان به برگشتن سعید خوش‌بین باشند.
پیش‌از‌این و بعد از برگزاری دادگاه حکمیت ورزش، وکلای ایرانی ابراز امیدواری کرده بودند رأی نهایی به نفع ایران و رفع محرومیت جودو باشد ولی آنهایی که طرف فدراسیون جهانی جودو را گرفته‌اند، می‌گویند دادگاه حکمیت ورزش، فدراسیون جودوی ایران را به صورت دائمی تعلیق می‌کند. وحید سرلک، جودوکار سابق تیم ملی و محمد منصوری، سرمربی سابق این تیم که به همراه سعید ملایی، به عنوان سه شهود ایرانی در دادگاه حاضر شده بودند در گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی صراحتا بر این موضوع تأکید کرده‌اند.
وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک در طول یک‌ سالی که جودو محروم بوده، مدعی بودند ویزر رابطه نزدیکی با اسرائیل دارد و با دسیسه و توطئه، باعث تعلیق فدراسیون جودوی ایران شده است.
موضوع عدم مقابله ورزشکاران ایران با نماینده‌های اسرائیل هیچ وقت به شکل قانون نبوده است. مسئولان ورزش کشور اعتقاد دارند مبارزه‌نکردن با ورزشکاران اسرائیلی به اعتقاد خود ورزشکاران ایرانی برمی‌گردد و هیچ اهرم فشاری از سوی مسئولان روی آنها برای انجام چنین کاری نیست./شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا