ورزشی

آیا فیفا دستکاری در قرارداد را تأیید کرد؟ ابعاد تازه شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال

خبرمهم: مدیریت فدراسیون فوتبال عادت به شفاف‌سازی ندارد و آنجا ظاهرا کسی دوست ندارد در اتاق شیشه‌ای فعالیت داشته باشد.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، مدیریت فدراسیون فوتبال عادت به شفاف‌سازی ندارد و آنجا ظاهرا کسی دوست ندارد در اتاق شیشه‌ای فعالیت داشته باشد. اگر اصرار و تلاش مدیران مختلف فوتبال ایران برای پنهان‌سازی و مقاومت در برابر شفاف‌سازی دارند را درحوزه عملیاتی و مدیریتی مشاهده می‌کردیم، امروز حال و روز فوتبال کشور بهتر از اینها بود. با این حال، چون سیستم بنا ندارد ضعف‌های خود را عمومی کند و درباره آن پاسخگو باشد، قرار نیست کسی از مشکلات حرف نزند و بحران‌های مختلف فراموش شوند. پرونده محکومیت فدراسیون فوتبال به پرداخت ۶‌میلیون و ٢٠٠‌هزار یورو در وجه مارک ویلموتس یکی از همین موارد بسیار مهم بوده که مدیران فوتبال تلاش حیرت‌انگیزی دارند تا دیگر درباره جزئیات این پرونده حرفی زده نشود. حتی یکی از مسئولان ورزشی در نامه به سازمان صداوسیما درخواست داده به خاطر پیگیری پرونده در دادگاه CAS اقدامی تا جایی که امکان دارد، درباره مشکلات این غرامت سنگین حرفی زده نشود تا تیم حقوقی بتواند با ادله محکم در دادگاه رأی تاریخی علیه فوتبال کشور را بشکند. البته این نظر مدیران ورزش و فوتبال ایران بیشتر برای درامان‌ماندن از فشار برای استعفا و جمع‌شدن حواشی است، وگرنه در هیچ کجای دنیا مقاومت در برابر شفاف‌سازی کمکی به موفقیت در یک پرونده حقوقی که قرار است رسیدگی به آن بیشتر از ٧ماه طول بکشد، نمی‌کند، به‌ویژه درباره پرونده ویلموتس که یکی از اتهامات واردشده از سوی مربی بلژیکی جعل و کلاهبرداری از سوی فدراسیون فوتبال ایران بوده است. 

فرصت ٣٠روزه فیفا به ایران

وقتی در تاریخ بیست‌وهفتم مرداد رأی محکومیت ۶‌میلیون و ٢٠٠‌هزار یورویی فدراسیون از سوی فیفا به ایران اعلام شد، در انتهای رأی صادرشده به فدراسیون فرصت ٣٠روزه برای اعتراض به رأی و دریافت گراندز پرونده داده شده بود. به این ترتیب با اینکه مدیران فدراسیون هفته گذشته در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کردند هنوز جزئیات رأی فیفا را دریافت نکرده‌اند، اما مهلت قانونی برای اعتراض به رأی تمام شده و خیلی عجیب به نظر می‌رسد که تا به امروز جزئیات رأی را دریافت نکرده باشند.

شانسی برای پیروزی وجود دارد؟

اما شاید برای بسیاری سوال باشد که اهمیت دریافت جزئیات رأی از فیفا با پرداخت ٢۵‌هزار فرانک سوییس در چه چیزی است؟ همان‌طور که اشاره شد، با بررسی سیر رسیدگی به پرونده و ادعا و دفاعیه‌های مطرح‌شده از سوی ویلموتس و فدراسیون، به خوبی مشخص می‌شود که ویلموتس برای دریافت این غرامت سنگین روی چه چیزی دست گذاشته و اتهامات دقیق واردشده او به فدراسیون مربوط به چه چیزهایی است. درنهایت هم قاضی پرونده با نگارش این سیر حقوقی براساس قوانین حقوقی رأی صادره را صادر می‌کند. در واقع دریافت جزئیات پرونده و مشخص‌شدن علت‌های اصلی قاضی برای محکوم‌کردن فدراسیون است که به جامعه فوتبال از همین حالا نشان می‌دهد آیا شانسی برای پیروزی در پرونده در دادگاه CAS داریم یا خیر!

اتهام جعل دردسرساز شد

مدیران فوتبال ایران مدام تأکید می‌کنند ویلموتس به خاطر بند دریافت‌نکردن مطالبات خود توانسته از فیفا علیه فدراسیون فوتبال حکم بگیرد و رأی ناعادلانه علیه ایران صادر شده است. از طرفی آنها مدعی شده‌اند اتهام ویلموتس به فدراسیون درباره کلاهبرداری یا جعل قرارداد از پایه غلط بوده و حتی جای بحث هم ندارد، منتهی رأی نهایی صادر شده و عدم اعتماد عمومی به عملکرد مدیران فدراسیون فوتبال ابهامات زیادی را به وجود می‌آورد و آن چیزی که مردم و رسانه‌های جامعه فوتبال سخت باور می‌کنند، صحبت‌های مطرح‌شده از سوی فدراسیون فوتبال است. حالا به خاطر اهمیت پرونده و بازشدن پای مدیران امضا‌کننده قرارداد به قوه‌قضائیه، بدون هیچ‌گونه مصلحت‌اندیشی و پنهان‌کاری، مدیران فدراسیون باید گزارش کامل جزئیات گراندز پرونده ویلموتس را به اطلاع مردم ایران برسانند تا مشخص شود دلیل محکومیت به این غرامت سنگین چه چیزی است. اگر این اتفاق بسیار مهم رخ ندهد، آن‌وقت مشخص می‌شود که حتما فاجعه و مشکلی در پشت پرده وجود داشته که باعث محکومیت ایران شده و مدیران هم به بهانه شکایت در دادگاه CAS، فقط می‌خواهند از زیربار فشار و پاسخگویی شانه خالی کنند، ضمن اینکه اگر اتهام جعل که ویلموتس به فوتبال ایران وارد کرده، به حقیقت تبدیل شده باشد و یکی از دلایل محکومیت فدراسیون باشد، آن‌وقت مثل روز روشن است که ایران در دادگاه بین‌المللی ورزش هم هیچ شانسی برای پیروزی در پرونده ندارد و باید عاملان این فاجعه تاریخی به مردم معرفی شوند.

در انتظار برخورد قانونی با خاطیان

دیگر زمان پنهان‌کاری به پایان رسیده و مسئولان فدراسیون تمام جزئیات پرونده ویلوتس را باید به مردم که صاحبان اصلی فوتبال هستند، گزارش بدهند. باز هم باید تأکید شود که هرگونه تلاش برای محرمانه‌ماندن حقایق نشان از فجایع پشت پرده دارد و اگر اتهام جعل و کلاهبرداری در قرارداد در فیفا ثابت شده باشد،  بلافاصله باید با عاملان این اتفاق برخورد قانونی شود. البته عمق فاجعه به قدری زیاد است که همین حالا هم بسیاری از مدیران به بن‌بست رسیده‌اند و باید به خاطر بحران‌ها و آبروریزی به وجود آمده از سمت خود استعفا می‌‌کردند اما کسی این کار را انجام نداده و انگار قرار هم نیست کسی این کار را انجام بدهد./شهروند

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا