ورزشی

وضع استقلال با استراماچونی هم خوب نمی شود

خبرمهم: این روزها اتفاق‌های مختلفی در فوتبال ایران در حال رخ دادن است. از تغییرات کادرفنی استقلال تا تهدید یحیی گل محمدی به جدایی از پرسپولیس. در این میان پرونده پیچیده مارک ویلموتس و بدهی‌های مختلف به بازیکنان و مربیان خارجی، باعث شده تا سازمان لیگ تصمیم به اجرای قانون منع جذب مربی و بازیکن خارجی بگیرد.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم،  مجید جلالی مربی و کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌و‌گویی که داشت، درباره فصل گذشته چنین نظر داد:«فصلی که گذشت، عادی و همیشگی نبود و خیلی از قواعدش تغییر کرد. متأسفانه در کشور ما تحلیلی وجود نداشت که در دوران پساکرونا چه اتفاقی می‌خواهد در فوتبال بیفتد. یک فصل فوتبالی باید ۱۰ ماه طول بکشد ولی وقتی ۱۴ ماه می‌شود، تحولات زیادی در آن رخ می‌دهد و فرسایشی و مخرب می‌شود. چه از نظر پیشرفت بازیکنان و آسیب دیدگی‌ها و چه رده‌بندی تیم‌ها مشکلاتی بود که به وجود آمد.»
خیلی‌ها معتقد بودند مسابقات نباید برگزار شود ولی در هر حال لیگ نوزدهم به پایان رسید. جلالی درباره به پایان رسیدن فصل گفت:«اینکه بازی‌ها باید انجام می‌شد، اجتناب‌ناپذیر بود و اگر انجام نمی‌شد، مشکلات چندین برابر می‌شد. البته اگر بازی‌ها روی روال خودش انجام می‌شد، جایگاه تیم‌ها و مربیان فرق می‌کرد. یک سری تیم‌ها می‌توانستند سهمیه داشته باشند که الان ندارند یا برعکس. در میانه و پایین جدول هم همین طور.»
پروتکل‌های بهداشتی چقدر رعایت شد؟ سرمربی فصل گذشته گل گهر به این سؤال چنین پاسخ داد:«شاید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد انجام شد. البته تمهیداتی هم شده بود. مثلاً تیم ما خودش درگیر ویروس کرونا شد. در این شرایط، برای هر بازیکن در هتل یک اتاق می‌گرفتند یا ۲ اتوبوس داشتیم. آمد و رفت‌مان در رختکن را رعایت می‌کردیم ولی بعضی تیم‌ها را می‌دیدم که این طور نبودند که مسائل مالی تیم‌ها هم در این خصوص تأثیرگذار بود.»
برای فصل آینده امیر قلعه نویی سرمربی گل گهر شده است. جلالی درباره اینکه آیا از عملکرد خودش در این تیم راضی است، گفت:«به نظرم کاری که آنجا انجام شد، بسیار بزرگ بود. در ابتدا کمتر کسی به حفظ این تیم در لیگ برتر امیدوار بود و مسئولان گل گهر هم نگران بودند ولی ما یک مسیر سخت و پرفشار را پشت سر گذاشتیم. در نیم فصل زیرساخت‌های تاکتیکی را درست کردم و در حوزه نتیجه‌گیری جلو نرفتیم ولی در ۱۵ بازی آخر ۱۲ امتیاز در ۶ بازی اول و ۱۴ امتیاز در ۶ بازی آخر گرفتیم و فقط ۳ بازی را بعد از کرونا باختیم. از این بابت خوشحالم و از همه ممنونم که کار بدرستی انجام شد.»
همیشه از جلالی به‌عنوان یکی از چهره‌هایی نام برده می‌شود که چندان موافق حضور مربیان خارجی نیست. او درباره قانون منع جذب مربی و بازیکن خارجی در فصل آینده گفت: «اقدامات ما کلاً واکنشی است و بر اساس آسیب شناسی نیست. این طور عمل نمی‌کنیم که آمدن خارجی‌ها از ۳۰ سال پیش برای‌مان سود داشته یا ضرر و بعد به جمع‌بندی برسیم. الان برای این چنین واکنشی را داشته‌ایم که احساس می‌کنیم بشدت سرمان کلاه رفته. حالا از طرف خارجی‌ها بوده یا واسطه‌ها ولی سرمان کلاه رفته و این یک حقیقت است. حالا در واکنشی کوتاه مدت گفته‌ایم خارجی‌ها فعلاً نیایند. البته من اگر مسئول بودم، به خاطر اینکه به فیفا و خارجی‌ها بفهمانیم سرمان کلاه رفته، شاید تصمیمات شدیدتری هم می‌گرفتم!»
با این حال، بازیکنانی مانند شیخ دیاباته و بشار رسن و مربیانی مانند گابریل کالدرون و استراماچونی هم کیفیت خود را نشان داده‌اند. او در این خصوص گفت:«بله، همان طور که گفتم باید آسیب شناسی کرد. ممکن است به همین جا هم برسیم ولی به یک پارامترها و برآیند می‌رسیم که بگوییم چه مربیان و بازیکنان خارجی بیایند یا نه.»
با وجود این قانون، استقلال بشدت دنبال بازگرداندن استراماچونی است. البته فعلاً مجید نامجومطلق دستیار فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی موقت آبی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا معرفی شده. جلالی درباره اتفاق‌های پیرامون استقلال چنین نظر داد:«متأسفانه ما مشکلات را بررسی نمی‌کنیم. استقلالی‌ها فکر می‌کنند اگر استراماچونی را بیاورند، همه چیز برای‌شان خوب می‌شود، در صورتی که با اطمینان چنین اتفاقی نخواهد افتاد. استقلال نیاز به آرامش و ثبات دارد و این چیزی است که چندین سال است ندارد. اگر به آرامش برسند، استراماچونی را بیاورند، موفق می‌شوند. مجیدی را هم سرمربی بگذارند، موفق می‌شود. در این چند سال هر مربی که به استقلال آمده، آرامش نداشته، در حالی که اگر الان هم به این تیم آرامش بدهند، شما یک تیم متحول در آسیا می‌بینید.»
گل محمدی هم اعلام کرده به علت مشکلاتی که در پرسپولیس وجود دارد، فقط تا پایان لیگ قهرمانان آسیا در این تیم می‌ماند. جلالی درباره سرخ‌ها هم گفت:«یک مربی وقتی موفقیتی به دست می‌آورد، به آینده فکر می‌کند. من خودم وقتی تیمم برنده می‌شود و بچه‌ها در رختکن در حال شادی هستند، از همان جا به فکر بازی بعد هستم. آینده مسأله‌ای است که می‌تواند یک مربی را خوشحال یا نگران کند. مسلماً یحیی هم حالا نگران آینده است.»
اتفاق جالبی که افتاده این است که بازیکنان تیم ملی در جام جهانی ۲۰۰۶ حالا به‌عنوان سرمربی کار می‌کنند. گل محمدی در پرسپولیس، محرم نویدکیا در سپاهان، رحمان رضایی در ذوب آهن، سهراب بختیاری‌زاده فصل گذشته در شهر خودرو. آقا معلم به وارد شدن این ستاره‌ها به چرخه مربیان لیگ چنین واکنشی داشت: «این موضوع نسبتاً اتفاق خوبی است ولی فرآیندی ندارد. مربیگری فرآیند است. شما نمی‌توانی اول ابتدایی باشی ولی به یکباره سال دوم دانشگاه بروی. یک موقعی استثناهایی هم هستند ولی چند نفر به او کمک می‌کنند. مثل یورگن کلینزمن یا فرانس بکن باوئر. از کاراکتر آنها استفاده می‌کنند ولی افرادی باتجربه را کنارشان قرار می‌دهند. متأسفانه در آینده خواهید دید که بعضی از این بچه‌ها در کار مربیگری بسوزند. علی دایی یا امیر قلعه نویی الان باید سرمربی تیم ملی می‌شدند ولی زمانی که سرمربی شدند، آنها را سوزاندند. البته همه دوست دارند یک شبه ره صد ساله را بروند ولی افراد تصمیم گیرنده هم باید این فرآیندها را بشناسند.»
تیم ملی قرار است از مهرماه بالاخره اردوهای خود را زیرنظر دراگان اسکوچیچ آغاز کند. جلالی درباره شرایط تیم ملی گفت:«تیم ملی باید راه بیفتد تا بعد ارزیابی شود. الان نمی‌شود چیزی گفت چون راه قبلی تیم ملی تغییر کرده است.»
او که به کلاه رفتن به سر فوتبال ایران اشاره داشت، درباره اینکه چقدر احتمال می‌دهد خسارت‌های پرونده ویلموتس جبران شود، گفت:«این جزو موارد حقوقی است که به آن وارد نیستم ولی شاید بتوانیم فیفا را متقاعد کنیم که واقعاً سرمان کلاه رفته است. بله مسئولان ما قطعاً خیلی اشتباه داشته‌اند و ساده لوحی کرده‌اند ولی طرف مقابل ما هم آدم شیادی بوده است.»/ایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا