اقتصادیبین المللیورزشی

هزینه دادرسی در CAS، برای ایران ۶۵ هزار فرانک است / هزینه دادرسی و وکیل را مقصران بپردازند

خبرمهم: برای رهایی از غرامت سنگین پرونده شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران، راهی به جز دادگاه حکمیت ورزش (CAS) پیش روی ورزش ایران نیست. عده ای به بهانه هزینه دادرسی و راهکار پیشنهادی مذاکره با مارک ویلموتس، در پی جلوگیری از پیگیری پرونده در CAS هستند. این تحرکات، شائبه دست های پشت پرده برای محکومیت ایران در پرونده شکایت ویلموتس را تقویت می کند.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، فیفا در تاریخ ۱۷ آگوست (۲۷ مرداد ۹۹) حکم نهایی پرونده شکایت مارک ویلموتس را به فدراسیون فوتبال ایران ابلاغ کرد. طبق حکم فیفا، فدراسیون فوتبال ایران به پرداخت غرامت ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار و پانصد یورویی (۶.۴۴۳ میلیون یورو با بهره) محکوم شد. همانطور که پیش تر در طرفداری گفتیم، این حکم قطعی بوده و امکان اعتراض به آن در فیفا وجود ندارد. تنها راه اعتراض باقی مانده برای تجدید نظر در غرامت حدودا ۶.۵ میلیون یورویی، دادگاه حکمیت ورزش (CAS) است. اما در اقدامی عجیب، عده ای در فوتبال ایران مخالف دادرسی در CAS هستند. هزینه بالای دادرسی و پیشنهاد مذاکره با ویلموتس برای گرفتن تخفیف از دلایل مخالفت با دادرسی اعلام شده است.

طرفداری در این مطلب هزینه دادرسی در CAS را محاسبه می کند. همچنین بررسی می کنیم آیا مخالفت با دادرسی در CAS به بهانه هزینه بالا و به امید توافق با مارک ویلموتس منطقی است؟

هزینه دادرسی در دادگاه حکمیت ورزش (CAS)

هزینه های دادرسی در CAS بر عهده طرفین دعوا است اما چون مارک ویلموتس برنده این پرونده بوده، مسلما پرداخت نیمی از هزینه دادرسی را نمی پذیرد. او تنها در صورتی ملزم به پرداخت نیمی از هزینه دادرسی می شود که ایران برنده پرونده باشد. در این صورت دادگاه طرف بازنده را مجبور به پرداخت نیمی از هزینه دادرسی می کند.

برای ثبت شکایت در دادگاه حکمیت ورزش، ابتدا ۱۰۰۰ فرانک سوئیس باید پرداخت شود. این مبلغ حکم هزینه باطل کردن تمبر و ثبت شکایت را دارد.

۱۹۲۵۰ فرانک سوئیس هزینه دادرسی برای پرونده های ۵ میلیون فرانکی است. بین ۵ تا ۱۰ میلیون فرانک، ۰.۱۰% (یک دهم درصد) از مبلغ مازاد بر ۵ میلیون فرانک سوئیس به ۱۹۲۵۰ فرانک اضافه می شود. با این حساب فدراسیون فوتبال ایران که پرونده ۶.۱۳۷ میلیون یورویی با ویلموتس دارد، باید حدود ۲۱ هزار فرانک سوئیس هزینه دادرسی را بپردازد.

همچنین بابت قضاوت هر قاضی باید ساعتی ۴۰۰ فرانک پرداخت شود. هزینه های هتل، پرواز، غذا و تلفن قضات نیز با طرفین دعوا است. معمولا دادگاه حکمیت به هر قاضی دستمزد ۳۰ ساعت مطالعه و رسیدگی به پرونده را می دهد. با احتساب سه قاضی و ۳۰ ساعت زمان دادرسی هر قاضی، ۹۰ ساعت، هر ساعت ۴۰۰ فرانک باید ۳۶ هزار فرانک برای سه قاضی به علاوه پول پرواز، هتل، غذا و … در مجموع حدودا ۴۰ هزار فرانک به عنوان هزینه قضات بپردازیم.

مجموع هزینه های فوق حدودا به عددی بین ۶۰ تا ۶۵ هزار فرانک سوئیس می رسد. با توجه به نرخ امروز (۱ شهریور ۹۹) فرانک سوئیس یعنی حدود ۲۵ هزار تومان، دادرسی پرونده در دادگاه CAS، بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه دارد.

با توجه به محکومیت حدود ۱۷۴ میلیارد تومانی، مبلغ یک میلیارد و نیم عددی نیست که بهانه مخالفت با پیگیری پرونده در دادگاه حکمیت ورزش شود.

البته به هزینه های فوق باید دستمزد وکیل کارکشته و با تجربه در پرونده های مشابه را نیز اضافه کرد. با توجه به محکومیت ۶.۵ میلیون یورویی، باز هم هزینه وکیل چشمگیر نخواهد بود. اگر در دادگاه CAS به درستی دفاع کنیم، با استناد به این نکته که ویلموتس تنها ۵۶ روز در ایران حضور داشته، می توانیم حکم فیفا را بشکنیم و میزان غرامت را کم کنیم. حتی اگر یک میلیون یورو از خسارت کسر شود، باز هم به نفع فوتبال ایران و بهتر از این است که ۶.۵ میلیون یورو به مارک ویلموتس بدهیم.

مخالفت با دادرسی در CAS با راهکار پیشنهادی توافق با مارک ویلموتس

مارک ویلموتس با تیم وکلای خبره خود در پرونده شکایت از فدراسیون فوتبال ایران پیروز شد. طبق حکم فیفا باید ۶.۵ میلیون یورو غرامت به او بپردازیم. یک لحظه خود را جای ویلموتس بگذارید، ۶.۵ میلیون یورو غرامت در جیب شما است. حاضر به مذاکره و توافق می شوید؟ چه مقدار از این پول مفت را تخفیف می دهید؟!


مخالفت با پیگیری پرونده در CAS شائبه دست های پشت پرده برای محکومیت ایران را تقویت می کند. برخی می گویند دست هایی در کار است تا مبلغ سنگین غرامت مارک ویلموتس از کشور خارج شود.


مذاکره کار غلطی نیست اما وکلای مارک ویلموتس زمانی که پرونده در فیفا بود و ممکن بود هیچ غرامتی عایدشان نشود حاضر به توافق نشدند، چه برسد به الان که پرونده را برده اند. شنیده می شود مسئول یکی از کمیته های داخلی فدراسیون فوتبال، مدعی شده شکایت در دادگاه CAS دور ریختن پول است. این شخص پیشنهاد کرده گروهی از ایران برای مذاکره با مارک ویلموتس اقدام کنند. کاش این پیشنهاد همان روزی داده می شد که یکی از وکلای مارک ویلموتس اعلام آمادگی کرده بود با فدراسیون فوتبال مذاکره کند.

هزینه CAS و مذاکره را رئیس مستعفی و اعضای هیات رئیسه بپردارند

طرفداری پیشنهاد می دهد یک تیم به صورت جداگانه شکایت در دادگاه حکمیت ورزش را پیگیری کند و تیمی دیگر همزمان مشغول مذاکره با وکلای مارک ویلموتس شود. مهدی تاج که در مصاحبه گزینشی خود گفت مگر وزرایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند پولی برگرداند که غرامت مارک ویلموتس را ما پرداخت کنیم؟! بد نیست برای اثبات حسن نیت خود، حالا وارد گود شود و حداقل هزینه پیگیری پرونده در دادگاه CAS را بپذیرد. رئیس مستعفی فدراسیون که به واژه بی کفایت حساس است (در همین مصاحبه نمایشی و مثلا چالشی، مهدی تاج عصبانیت خود از مجری تلویزیون که او و هیات رئیسه را بی کفایت خوانده بود را نشان داد و مدعی شد بی کفایت محمد حسین میثاقی است که یک برنامه میلیونی را از عادل فردوسی پور گرفته و تبدیل به یک برنامه کم بیننده کرده است) قطعا قبول دارد که در مورد قرارداد ویلموتس، سهل انگاری کرده است. لااقل تاوان این سهل انگاری را خودش بپردازد.

اتفاقی که در ماجرای ویلموتس رخ داد ماحصل سهل انگاری رئیس مستعفی و هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بود. آقایان لااقل هزینه دادرسی پرونده در CAS و دستمزد وکیل را پرداخت کنند. دوستانی که مدعی بودند ما حتی تا ایتالیا هم رفتیم تا با کونته توافق کنیم (پرده بعدی نمایش تبرئه کردن عاملان فاجعه ویلموتس، پخش شایعه ای در مورد توافق با آنتونیو کونته و نقش این توافق در عصبانیت مارک ویلموتس است) حتما این امکان را دارند که حالا هم تا سوئیس بروند، پرونده را به چند وکیل خبره در دادگاه CAS نشان بدهند و با انتخاب بهترین وکیل و تنظیم بهترین شکواییه شانس ایران را برای شکستن حکم فیفا آزمایش کنند.

چه کسانی از پیگیری پرونده ویلموتس در CAS می ترسند؟

فعلا دبیر کل فدراسیون در حال مشورت با افراد مختلف است تا بهترین تصمیم را در خصوص پیگیری پرونده ویلموتس اتخاد کند. امیدواریم این تصمیم هر چه که هست تقدیم ۶.۵ میلیون یورو پول بی زبان به مارک ویلموتس نباشد. آن هایی که اصرار می کنند ما هیچ شانسی در دادگاه CAS نداریم و بهتر است این پول را بدهیم بدون تعارف یا از همین پول منافعی دارند و یا ترس شان از این است که در ادامه دادرسی رازهای تازه برملا شود.

ما هم معتقدیم فدراسیون ورشکسته و بی پول بهتر است همین ۶۵ هزار فرانک را هم برای دادگاه CAS هزینه نکند اما چه اشکالی دارد اعضای هیات رئیسه و رئیس مستعفی فدراسیون این مبلغ به علاوه هزینه استخدام یک وکیل مجرب (نه وکیل پرونده ویلموتس)، وکیلی که حداقل ۱۰ پرونده در دادگاه حکمیت ورزش برنده شده باشد را از جیب مبارک شان بپردازند؟ تفاوت اصلی دادگاه CAS با دادرسی کمیته تعیین وضعیت فیفا این است که در دادگاه CAS وکیل امکان دفاع رو در رو و مکالمه مستقیم با قضات را دارد. یک وکیل مجرب که برای قاضیان دادگاه CAS شناخته شده باشد، می تواند در همین جلسه رو در رو حکم فیفا را بشکند و دست کم مقداری از این غرامت سنگین را کاهش بدهد./طرفداری

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا